Page 19 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO 10
P. 19
Şarkı söylemeye geçmeden ilk olarak doğru
vücut duruşu öğrenilmelidir. Baş, göğüs ve kalça bir-
birini destekleyecek şekilde hizalanmalı, dik bir duruş
elde edilmelidir. Kafa, boyunda bulunan organların ve
çenenin rahat ve serbest kalmasına izin verecek şekilde
durmalıdır. Omuzlar dik olmalı ancak vücutta gerginlik
olmamalıdır. Ayaklar omuz hizasında ve açık durmalı,
baldır kasları ve dizler her zaman esnek ve serbest ol-
malıdır (Görsel 1.7-A, 1.8-A). Yanlış duruşlar karın boş-
luğundaki organların diyaframa baskı yapmasına neden
olur ve doğru nefes kullanımını zorlaştırır (Görsel 1.7-B,
1.8-B).
A: Doğru Duruş B: Yanlış Duruş
Görsel 1.7: Duruşlar
A: Doğru Oturuş B: Yanlış Oturuş
Görsel 1.8: Oturuş
Ses eğitimi; kişilerin anatomik ve fizyolojik
yapısına uygun olarak, sesini eğitsel veya sanatsal
amaçlar doğrultusunda belirli teknik ve müzikal du-
yarlılıkla doğru, güzel ve etkili kullanabilmesi için
gerekli davranışları kazandırma sürecidir. (Çevik)
Koroda ses eğitimi, koro üyelerinin sesini
birbirleriyle bütünleştirme ve ortak deneyimler edin-
dirme yoluyla gerekli müziksel davranışları kişiye
kazandırma sürecidir. Koroda üretilen seslerin toplu-
lukla uyum içinde bütünleşmesine ve kaynaşmasına
önem verilmelidir.
Koro ile yapılan ses eğitimi çalışmaları; icra
edilen eserlerde ortak ses ve nefes kullanma, doğru
artikülasyon ve cümleleme yapma, müziksel duyarlı-
lığı geliştirebilme, etkili bir seslendirme-yorumlama
becerisi kazanma gibi davranışların gerçekleşmesine
olanak sağlar (Görsel 1.9). Görsel 1.9: Koro Disiplini
İnsanda Ses Sistemi, Ses Eğitimi Uygulamaları ve Koro Kültürü İnsanda Ses Sistemi, Ses Eğitimi Uygulamaları ve Koro Kültürü 17