Page 23 - TÜRK SANAT MÜZİĞİ KORO | 10
P. 23

Disiplin kavramı insan yaşamında büyük önem taşımaktadır. Müzik de teknik gereklilikleri gereği sabır, tekrar ve
           düzen temelli bir yapı olduğundan disiplin kavramıyla bütünleşen alanlardan biridir.

                  Müziğin ögelerinden biri olan ritim; seslerin birbirinden farklı sürelerle, büyük bir uyum, düzen ve bütünlük içinde
           taşınmasını sağlar. Ritmin, dolayısı ile düzenin aksaması, müzikte karmaşa yaratır ve onu bozar. Müzik yapan bireyler,
           kaslarını eşgüdüm içinde kullanmayı öğrenirken işitme duyularını da geliştirip zihinsel iradenin emrine sunar. Sonuçta elde
           edilen psiko-motor beceri disiplinli bir çalışmanın ürünüdür. (Çevik)
                  Teknik yeterliliklerin yanında, disiplin ve sorumluluk bilinci koro içindeki uyumun anahtarıdır. Bu sebeple korolar,
           kişi sayısı ne olursa olsun bu iç disipline sahip bireylerden oluşmalıdır.
                  Koro üyelerinin her biri koro için çok önemlidir. Koroların başarılı olabilmesi için her koristin sorumluluklarının
           farkında  olması  ve  üzerine  düşenleri  eksiksiz  yerine  getirmesi  gerekmektedir.  Her  bir  koro  üyesi;  bireysel  ve  toplu  ses
           gelişiminin önemini bilmeli, müziğin dinamik akışını idrak ederek kurallarına uyum sağlamalı, birlikte iş yapma ve başarma,
           sorumluluk alma, paylaşma gibi nitelikleri taşımalıdır. Bu sayede, zevkle şarkı söylenen bir oluşumun içinde olur ve korodan
           beklentileri gerçekleştikçe de teknik ve müzikal birikimini geliştirme fırsatı bulur.
                  Koro  üyelerinin  iç  disiplini  oluştuğu
           zaman  çalışmalar  aksamaz.  Koristler  bireysel
           çabanın  önemini  bildiği  için  teknik  egzersiz-
           lerini yaptıktan sonra eser icraları hızlı şekilde
           gerçekleşir. Düzenli çalışmalar eserleri sergile-
           me esnasında da kolaylık sağlar. Yetersiz ve ek-
           sik çalışmalar, sahnede strese neden olarak hata
           yapılmasına ve kötü performans sergilenmesi-
           ne yol açabilir. Bu sebeple, iyi prova edilmiş
           ve sağlam çalışılmış eserlerin topluluk önünde-
           ki icrası rahatlıkla gerçekleştirilir. Koro içeri-
           sindeki kişilerin olumlu ilişkileri ve birlikte iş
           yapma istekleri icranın iyi gerçekleşmesi için
           oldukça önemlidir (Görsel 1.12). Her bir koro
           üyesi hem çalışmalar hem de sergileme esna-
           sında şefi iyi takip etmeli, onun yönergelerini
           birebir  uygulamalıdır.  Sorumluluk  bilinciyle
           yapılan provalar, çalışmaların sağlıklı ilerleme-
           sini sağlar ve sergileme esnasında koro başarı-
           sını arttırır.                                              Görsel 1.12: Toplu İcra







                                                 Eğer Başını Dik Tutabilirsen
                             Eğer başını dik tutabilirsen
                             Herkes aklını yitirip seni suçladığında;
                             Eğer sana inanılmadığında sen kendine inanırsan
                             Ve onların kuşkularına da kulak verirsen;
                             Eğer bekler ve beklemekten yorulmazsan
                             Ya da hakkında yalan söylendiğinde, yalana başvurmazsan;
                             Eğer senden nefret edildiğinde, sen nefreti itersen elinin tersiyle
                             Ve gene de bununla böbürlenmez, kendini övmezsen;
                             Eğer kalabalıklarla konuşur ve erdemli olmayı sürdürürsen
                             Yahut krallarla ahbap olur da unutmazsan yoksul halkı;
                             Eğer ne düşman ne de dost incitemezse seni
                             Eğer herkesin senin için bir değeri olur da herhangi biri olmazsa daha değerli;
                             Şu dünya ile içindeki her şey senindir.
                             Ve dahası, inan “İnsan olmuşsun sen, Evlat!”
                                                                      R. KIPLING’ den uyarlama






           22   İnsanda Ses Sistemi, Ses Eğitimi Uygulamaları ve Koro Kültürü                                                                                                  İnsanda Ses Sistemi, Ses Eğitimi Uygulamaları ve Koro Kültürü
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28