Page 26 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 26
6
5. Öğretmeninizin akor sesleri dışında herhangi bir kılavuz ses vererek çalacağı M, m, M6, m6 veya M akorlarını
4
ayırt edip sesleri ve şifreleriyle aşağıdaki numaralandırılmış ölçülere sırasıyla yazınız.
1 2 3 4 5
&
.......... .......... .......... .......... ..........
1 2 3 4 5
&
.......... .......... .......... .......... ..........
1.4. İKİNCİ ÇEVRİM MİNÖR AKORLAR
1.4.1. İkinci çevrim konumunda üç sesli minör akor oluşturma
Temel konumdaki minör akorda kök durumunda olan temel sesin bir oktav tize taşınmasıyla birinci çevrim
konumunda minör akor oluştuğu ve seslerin sıralanışında akorun üçlüsünün en altta yer aldığı bilinmektedir.
Birinci çevrim minör akorda altta olan üçlünün de bir oktav tize taşınmasıyla ikinci çevrim konumunda minör
akor oluşur.
w
& w w w
w
w
w
w
w
minör temel minör 1. çevrim minör 2. çevrim
Minör akorlar ikinci çevrim konumundayken aşağıdan yukarıya doğru ilk aralık T4’lü, ikinci aralık K3’lü olur.
Buna göre akorun beşlisi ile üçlüsü arasındaki uzaklık K6’lıdır.
w
& w K6 w K3
w
w
B3 w K3 T4 w B3 w T4
w
minör temel minör 1. çevrim minör 2. çevrim
İkinci çevrim konumundaki minör akorlar, seslerinin konumlanışı sebebiyle aşağıdan yukarıya doğru
6
6
birbirlerine uzaklıkları gözetilerek “minör (m )” olarak adlandırılır.
4
4
w
w
& 4 w 6
m 6 4
Aşağıdaki la minör akorunda olduğu gibi minör akor ikinci çevrim konumundayken akorun temel sesi (la)
ortada, üçüsü (do) üstte ve beşlisi (mi) altta konumlanır. Temel ve birinci çevrim akorlarda olduğu gibi minör ikinci
6
çevrim akoru da (m ) adını temel sesten alır.
4
3’lü
w
& w w w temel ses
w
w
w
w
w
Am Am 6 Am 6 4 5’li
25