Page 37 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 37

HAZIRLIK ÇALIŞMASI


            1. Do majör dizinin I, IV ve V. derecelerinin üzerine kuracağınız temel durumdaki akorları piyanoda art arda
              çalınız.
            2. Armonik la minör dizinin I, IV ve V. derecelerinin üzerine kuracağınız temel durumdaki akorları piyanoda
              art arda çalınız.
            3. Her iki dizi için art arda çaldığınız bu akorları durucu-yürüyücü özellikleri açısından değerlendiriniz.




              Majör  ve  minör  dizilerin  seslerinin  (derecelerinin)  durucu  (d)  ve  yürüyücü  (y)  özellikleri  olduğunu  önceki
         bilgilerinizden hatırlayınız. Buna göre I, III ve VIII. dereceler durucu; II, IV, VI ve VII. dereceler yürüyücü;
         V. derece ise hem durucu hem de yürüyücü (dy) niteliktedir.


                     d         y          d          y          dy         y          y           d

          &                               w          w          w          w          w           w
                    w          w

                     I         II         III        IV         V          VI         VII        VIII

              Tonal dizilerin derecelerinin olduğu gibi akorlarının da durucu-yürüyücü özellikleri vardır. Örneğin bir majör
         tonalitenin I. derece akoru, dizinin tüm durucu seslerini içerdiğinden tam durgu (karar) etkisi veren tonalitenin
         durucu akorudur. Tonalitenin tonik akoru dışındaki tüm akorları, içerdikleri yürüyücü seslerin miktarına ya da akoru
         oluşturan seslerin kendi içindeki uyum-uyumsuzluk durumuna göre farklı düzeyde yürüyücü özellik gösterirler.
         Minör tonaliteler için de aynı durum geçerlidir.

         Do Majör (C-dur)                                                                           w    d

                                                                                         w
                                                                             w
                                                                                                    w
                                                                                         w
                                                                  w
                                                      w
                                                                             w
                                           w
              & w        d      w    y     w    y     w     d     w    y y   w     d     w    y y y  w   d
                                                                  w
                                                                                   d
                                                      w
                                w
                    w
                                           w
                                                            y
                                                                                                         d
                                w
                    w
                                                d
                                                                                   y
                                     y
                         d
                         d           y          d           y          dy
                     I          II         III        IV          V          VI          VII        VIII
                     d          y          d         y          dy         y          y          d
          &                                          w          w          w         w          w
                    w          w          w
                     I         II         III        IV         V          VI        VII        VIII
         La Minör (A-moll)
                                                                                                    w
                                                                                         w
                                                                             w
                                                                                                    w
              &     w    d      w    y     w    y     w     d     w    y y   w     d     w    y y y  w    d
                                                                  w
                                                                                         w
                                                                                                          d
                                                                             w
                                                      w
                                                                  w
                                           w
                                                                                   d
                                w
                                                      w
                    w
                                           w
                                                                                                          d
                                                            y
                                w
                                                d
                    w
                         d
                                     y
                         d           y          d           y          dy          y
                     I          II         III        IV          V          VI          VII        VIII
              Müzik  eserleri,  dil  bilgisinde  olduğu  gibi  cümlelerden  meydana  gelir.  Müzik  cümlelerinde  durgu  (karar,
          kalış ve bitiş) etkisi vermek için durucu-yürüyücü özelliklerinden yararlanarak akorların belli düzen içinde birbirine
          bağlanmasına kadans denir.
              Tonal müzikte dizilerin I, IV ve V. sesleri, o dizilerin iskeletini oluşturan ana (çatkı) seslerdir. Dolayısıyla
          I, IV ve V. derece akorları da tonalitenin ana akorlarıdır. I. derece akoru tonik (T) (eksen), IV. derece akoru
          sudominant (S) (alt çeken), V. derece akoru da dominant (D) (çeken) olarak adlandırılır. Bu üç akor arka
          arkaya çalındığında dizideki tüm sesler duyurulmuş olur. Kadans temel olarak bu akorların bağlanışlarıyla oluşur.
          Tonalitenin  diğer  akorları  ise  yürüyücü  etkileriyle  müzik  cümlesinin  geliştirilip  çeşitlendirilmesini  sağlayan  ve
          tonalitenin ana akorlarını besleyip destekleyerek kadansı güçlendiren yan derece akorlarıdır.
              Ana derecelerle oluşan üç çeşit kadans vardır: Plagal kadans, otantik kadans, tam kadans.
           36
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42