Page 38 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 11
P. 38
2.1. PLAGAL KADANS
2.1.1. Verilen konumda plagal kadans oluşturma
Tonalitenin I ve IV. derece akorlarının birbirine bağlanışıyla oluşan kadansa plagal kadans denir. Plagal
kadansta yani tonik-sudominant-tonik (I-IV-I ya da T-S-T) bağlanışında bir ortak ses vardır. Tonik akorun temel
sesi, sudominant akorun beşlisiyle aynıdır. Akor bağlanışlarında temel prensip ortak sesin sabit tutulması ve diğer
seslerin en yakın hareketle akorun diğer seslerine bağlanmasıdır.
Do majör
w
& w ortak ses w
w
w
w
I(T) IV(S)
Plagal kadansta akorların çevrimlerinden yararlanarak ortak sesler sabitlenir ve diğerleri en yakın sese
hareket ettirilir.
Do majör w
w
w
w
w
w
w
w
w
& c w w w w w w w w w
w
w
w
w
w
w
w
w
w
6 6 6
I IV 4 I I 6 IV I 6 I 4 IV6 I 4
Minör tonalitelerdeki plagal kadans, majör tonalitelerdeki gibidir.
La minör
w
w
& w ortak ses w
w
w
I(T) IV(S)
La minör
w w w w w w
w
w
w
& c w w w w w w w w w
w
w
w
w
w
w
w
w
w
6 6 6
I IV 4 I I 6 IV I 6 I 4 IV6 I 4
2.1.2. Plagal kadansı piyanoda çalma
ETKİNLİK 14
1. Aşağıda verilen akorların altlarındaki şifrelerini dikkate alarak plagal kadans oluşturunuz. Oluşturduğunuz pla-
gal kadansların hangi tonaliteye ait olduğunu üstlerindeki noktalı alanlara, oluşan akorların şifrelerini de ölçüle-
rin altındaki noktalı alanlara yazınız.
..........................
# w
w
& c w w w
w
w w
w
I ........ ........ I 6 ........ ........ I 6 4 ........ ........
37