Page 47 - DRAMA ÖKK
P. 47
GÖRSEL 31: Shutterstock, yağlı boya tekniği
3.1. Rol Oyunlarına Giriş
Rol oyunları “doğaçlamanın” bir ma didaktik bir yapı içermez, oysa rol Rol oyunlarının gerçekleşebilmesi
alt basamağıdır. Doğaçlama termino- oyunlarında didaktik yapı önemlidir. için zamana, mekâna, konuya ve oyun-
lojideki açılımı ile “daha önceden gö- Genel olarak rol oyunları doğaçlama- cuya ihtiyacımız vardır. Zaman, mekân
rülmemiş/yapılmamış olan” yani o an nın bütün koşullarına sahiptir. Öğren- ve konu ayrılmaz bir bütündür. Rol
görülecek/yapılacak olan anlamına ciyi doğaçlama yapabilir hâle getirmek oyunlarının sistematiğinde doğru iler-
gelir. Rol oyunları, doğaçlama yapma ve geliştirmek açısından rol oyunları- leyebilmek için zaman, mekân ve konu
becerisinin kazanılmasına katkıda bu- nın dikkate alınması gereken bir basa- üzerinde ayrı ayrı çalışılmalıdır.
lunan en önemli basamaktır. Doğaçla- mak olduğunu vurgulamak gerekir.
3.2. Doğaçlama
Dramanın temel tekniklerinden olan çatışmayı kavramış olmasıdır. Kurguda risinde fikirler paylaşılır, ortak bir kurgu
doğaçlama rol oyunlarının daha gelişmiş dramatik olanı oluşturabilmek doğaçla- için planlama yapılır. Oluşum sürecinde
biçimidir. Doğaçlama herhangi bir konu, manın izlenebilir, inandırıcı ve ikna edici öğrencilerin kendilerini grup içerisinde
karakter veya nesneden yola çıkılarak olmasına bağlıdır. Yapılan doğaçlama- ifade edebilmeleri, fikirleri konuşup tar-
farklı anlatım teknikleriyle durumların o larda konu seçimine özen gösterilmeli- tışabilmeleri, prova yapabilmeleri için
anda yeniden kurgulanıp oynanmasıdır. dir. Konular grubun yaş seviyesine, ilgi yeterince zaman verilmesi önemlidir.
Rol oyunlarında olduğu gibi
doğaçlamada da gerçek veya Doğaçlamalarda söz, be-
hayali olaylardaki karakter- den, ses, materyal ve her
lerin oynanması için fırsatlar türlü araç gereç kullanılması
verilir. Doğaçlama, bireylerin öğrencilerin yaratıcılıklarının
duygu ve düşüncelerini özgür- ve hayal güçlerinin gelişmesi-
ce ifade edebilmelerine yar- ne katkı sağlar.
dımcı olan bir tekniktir. Dramada oynanan do-
Doğaçlama esas olarak iki ğaçlamalar grup içinde sergi-
temel tekniğe dayanır: lenir. Seyirci drama grubun-
1. Sınırlandırılmış Doğaç- dan oluşur. Dramada yapılan
lama Tekniği: Önceden tasar- doğaçlamaların sadece grup
lanan bir yapıya sahiptir. Her üyeleri tarafından izlenmesi
şey konuşulmuş ve tek tek fi- teatral bir durumdur ancak
gürlerin kim oldukları, kurgu- tiyatro değildir. Doğaçlamala-
lanan öykünün nasıl gelişim rın grup üyeleri dışında izleyi-
göstereceği kabaca belirlen- cilere sunulmasıyla çalışma,
miştir. GÖRSEL 32: Shutterstock, yağlı boya tekniği drama özelliğini kaybeder ve
2. Özgür Doğaçlama Tek- tiyatroya dönüşür.
niği: Tamamen orada ve o anda yapıla- alanına uygun olmalıdır. Rol dağılımını Yapılan çalışmanın diğer sınıflara
nın ortaya konmasına dayanır. Önceden öğrencilerin kendi aralarında yapmaları gösterilebilmesi gruba, grubu yöneten
hiçbir hazırlık yapmadan tamamen ya- sağlanmalıdır. Doğaçlama tekniği yara- öğretmene bağlıdır. Böyle bir uygula-
ratıcılığa dayanan bir süreçtir. tıcılığı, hayal gücünü, dili kullanma be- maya gidilecekse öğrencilerin onayları
Her iki teknikte de önemli olan bi- cerisini ve hızlı düşünebilme yeteneğini alınmalıdır.
reylerin kurguda dramatik ögeyi yani geliştirir. Doğaçlama sürecinde grup içe-
46