Page 47 - DRAMA ÖKK
P. 47

GÖRSEL 31: Shutterstock, yağlı boya tekniği
                  3.1. Rol Oyunlarına Giriş


            Rol  oyunları  “doğaçlamanın”  bir   ma didaktik bir yapı içermez, oysa rol   Rol  oyunlarının  gerçekleşebilmesi
          alt  basamağıdır.  Doğaçlama  termino-  oyunlarında  didaktik  yapı  önemlidir.   için zamana, mekâna, konuya ve oyun-
          lojideki  açılımı  ile  “daha  önceden  gö-  Genel  olarak  rol  oyunları  doğaçlama-  cuya ihtiyacımız vardır. Zaman, mekân
          rülmemiş/yapılmamış olan” yani o an   nın bütün koşullarına sahiptir. Öğren-  ve  konu  ayrılmaz  bir  bütündür.  Rol
          görülecek/yapılacak  olan  anlamına   ciyi doğaçlama yapabilir hâle getirmek   oyunlarının  sistematiğinde doğru iler-
          gelir.  Rol  oyunları,  doğaçlama  yapma   ve  geliştirmek  açısından  rol  oyunları-  leyebilmek için zaman, mekân ve konu
          becerisinin  kazanılmasına  katkıda  bu-  nın dikkate alınması gereken bir basa-  üzerinde ayrı ayrı çalışılmalıdır.
          lunan en önemli basamaktır. Doğaçla-  mak olduğunu vurgulamak gerekir.



                  3.2. Doğaçlama


            Dramanın temel tekniklerinden olan   çatışmayı  kavramış  olmasıdır.  Kurguda   risinde fikirler paylaşılır, ortak bir kurgu
          doğaçlama rol oyunlarının daha gelişmiş   dramatik olanı oluşturabilmek doğaçla-  için planlama yapılır. Oluşum sürecinde
          biçimidir. Doğaçlama herhangi bir konu,   manın izlenebilir, inandırıcı ve ikna edici   öğrencilerin kendilerini grup içerisinde
          karakter  veya  nesneden  yola  çıkılarak   olmasına  bağlıdır.  Yapılan  doğaçlama-  ifade edebilmeleri, fikirleri konuşup tar-
          farklı anlatım teknikleriyle durumların o   larda konu seçimine özen gösterilmeli-  tışabilmeleri,  prova  yapabilmeleri  için
          anda yeniden kurgulanıp oynanmasıdır.   dir. Konular grubun yaş seviyesine, ilgi   yeterince zaman verilmesi önemlidir.
          Rol  oyunlarında  olduğu  gibi
          doğaçlamada da gerçek veya                                                     Doğaçlamalarda  söz,  be-
          hayali  olaylardaki  karakter-                                              den,  ses,  materyal  ve  her
          lerin  oynanması  için  fırsatlar                                           türlü araç gereç kullanılması
          verilir.  Doğaçlama,  bireylerin                                            öğrencilerin  yaratıcılıklarının
          duygu ve düşüncelerini özgür-                                               ve hayal güçlerinin gelişmesi-
          ce  ifade  edebilmelerine  yar-                                             ne katkı sağlar.
          dımcı olan bir tekniktir.                                                      Dramada  oynanan  do-
            Doğaçlama esas olarak iki                                                 ğaçlamalar grup içinde sergi-
          temel tekniğe dayanır:                                                      lenir.  Seyirci  drama  grubun-
            1.  Sınırlandırılmış  Doğaç-                                              dan oluşur. Dramada yapılan
          lama Tekniği: Önceden tasar-                                                doğaçlamaların  sadece  grup
          lanan bir yapıya sahiptir. Her                                              üyeleri  tarafından  izlenmesi
          şey konuşulmuş ve tek tek fi-                                               teatral  bir  durumdur  ancak
          gürlerin kim oldukları, kurgu-                                              tiyatro değildir. Doğaçlamala-
          lanan  öykünün  nasıl  gelişim                                              rın grup üyeleri dışında izleyi-
          göstereceği  kabaca  belirlen-                                              cilere  sunulmasıyla  çalışma,
          miştir.                            GÖRSEL 32: Shutterstock,  yağlı boya tekniği  drama özelliğini kaybeder ve
            2.  Özgür  Doğaçlama  Tek-                                                tiyatroya dönüşür.
          niği: Tamamen orada ve o anda yapıla-  alanına  uygun  olmalıdır.  Rol  dağılımını   Yapılan  çalışmanın  diğer  sınıflara
          nın ortaya konmasına dayanır. Önceden   öğrencilerin kendi aralarında yapmaları   gösterilebilmesi  gruba,  grubu  yöneten
          hiçbir hazırlık yapmadan tamamen ya-  sağlanmalıdır. Doğaçlama tekniği yara-  öğretmene  bağlıdır.  Böyle  bir  uygula-
          ratıcılığa dayanan bir süreçtir.  tıcılığı, hayal gücünü, dili kullanma be-  maya  gidilecekse  öğrencilerin  onayları
            Her iki teknikte de önemli olan bi-  cerisini ve hızlı düşünebilme yeteneğini   alınmalıdır.
          reylerin  kurguda  dramatik  ögeyi  yani   geliştirir. Doğaçlama sürecinde grup içe-


              46
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52