Page 50 - DRAMA ÖKK
P. 50
cilerinize kendilerine verilen zamanda geçen bir öykü kurgulamalarını ve
doğaçlamalarını söyleyiniz. Öyküde yer alacak olan kahraman ve kişileri
grupta yer alan öğrenciler kendi aralarında konuşarak belirlemelidir. Her
öyküde o dönemde yaptığı bir şeyle ünlü olan bir kahraman, ona destek
olan ve karşı olan fikirler, kişiler olmalıdır. Bu kahramanlar sanatçı, bilim
adamı, komutan, ülke lideri olabileceği gibi hayali kahramanlar da olabilir.
Öyküde kahramanın bir sorunu olmalı ve bu sorun (iyi-kötü, olumlu-olum-
suz) çözüme ulaşmalıdır. Öğrencilere öyküyü kurgularken o dönemin özel-
liklerinin, koşullarının dışına çıkılamayacağı açıklamasını yapınız.
Bu çalışma diğer çalışmalara oranla daha kapsamlı olduğu için etkinliğe iki ders
saati ayırınız. Birinci hafta gruplar öykülerini kurgular, ikinci hafta kurgulanan
öyküler doğaçlanır. Kurgusunu tamamlayan, hazır olan grup varsa doğaçlamala-
ra birinci hafta başlanabilir.
Öğrenciler doğaçlamalarda kostüm, aksesuar ve dekor kullanabilirler. Bu malze-
meler öğrencilerinizin role daha kolay girmesine katkı sağlar. Burada öğrencile-
rin birebir kostüm kullanmaları amaçlanmamalıdır. Önemli olan öğrencilerinizin
yaratıcılığını yansıtabilmesi, ortaya çıkarabilmesidir. Kostüm, aksesuar ve dekor
olarak kullanılabilecek her türlü malzemeyi çalışma ortamında hazır bulundura-
rak öğrencilerinizin yaratıcılığına ve çalışmalarına katkı sağlayabilirsiniz.
Çatışma, doğaçlamanın itici gücüdür. Öğrencilerinizi kurgu çalışmasına başla-
madan önce çatışma unsurunu saptamaları noktasında uyarın. Seçtikleri rol-
GÖRSEL 39: Nakkaş Osman, minyatür
lerin özelliklerini (yaş, cinsiyet, eğitim durumu, karakter yapısı, tavrı, yaşadığı
dönem vb.) iyi düşünmeleri gerektiğini öğrencilerinize hatırlatın. Kurgu ve role
hazırlık çalışmalarında öğrencilerinize kendi aralarında konuşup planlama yap-
maları için yeterli süre vermeniz gerekmektedir. Hızlı ve hazırlıksız yapılan çalış-
malardan iyi sonuçlar alınamaz.
49