Page 45 - DRAMA ÖKK
P. 45
ROL OYUNLARI
KAZANIMLAR
1. Zamana dayalı öykü kurgular ve doğaçlar.
2. Zaman ve mekâna dayalı öykü kurgular ve doğaçlar.
3. Zaman, mekân ve konuya dayalı öykü kurgular ve doğaçlar.
4. Kendisini başkasının yerine koyar.
GÖRSEL 29: Shutterstock, yağlı boya tekniği
ÖĞRETMENİN HEDEFLERİ
Sevgili öğretmenim, bu ünitenin işlenişi sırasında sizlere yardımcı olabilecek öneriler ve ulaşmanız gereken hedefler
aşağıda sunulmuştur.
1. Bu ünitedeki ilk hedefiniz öğrencilerinizin zamana mekânı algılar, o mekânın sesini ve kokusunu duyar, do-
dayalı bir öykü kurgulayıp doğaçlamalarını sağlamak ol- kusunu, ısısını hisseder, mekânın içindeki kendi varlığının
malıdır. Doğaçlama, bir hazırlık ya da senaryoya dayan- kimliğini keşfeder. Mekânın kapalı mı, açık mı olduğu, bili-
maksızın ayrıntıları önceden belirlenmeyen, doğal bir akış nen bir yer olup olmadığı önemlidir. Orada kalmak ya da
içinde gelişen ve tekrarı olmayan davranışların sergilendiği çıkmak isteği, bu isteklerin nedeni doğaçlamanın devamı
bir bütünüdür. Rol oyunları doğaçlamanın temelini oluştu- için belirleyicidir. Öğrencilerinize doğaçlamalarının hangi
rur. zaman diliminde ve nasıl bir yerde geçtiğine dair sorular
Dramada olayın başlaması ve bitmesi arasındaki sürece sorunuz. Bu soracağınız soruları çeşitlendirerek sorabilirsi-
zaman denir. Drama sürecinde gerçekte olmayan soyut bir niz. Sonuçta öğrencileriniz neyi görmek ve göstermek isti-
zamandan bahsedilir. Bu süreçte bir kaç farklı zamanla kar- yorsa onu ön plana çıkaracaktır.
şılaşabiliriz. Kurguya dayalı zamanlar olduğu gibi gerçek
hayatta karşılığını bulan (an) zamanlar da vardır. Kurgu 3. Buradaki hedefiniz öğrencilerinizin zaman, mekân
doğaçlamayı oluşturan alaylar zinciridir. Olaylar rastgele ve konuya dayalı bir öykü kurgulayıp doğaçlamalarını
sıralanmaz, olayların belli bir zaman diliminde gelişimi söz sağlamak olmalıdır. Zaman, mekân ve konudan hareketle
konusudur. Bu zaman dilimi geçmiş, şimdi ve gelecek olabi- oynanan rol oyunlarında öğrencinin imgelem dünyasının
lir ama şunu unutmayınız ki doğaçlamada zaman kurguya harekete geçirilmesi ve kurgulanan öykünün somut ola-
dayalı bir zamandır. rak oynanması önemlidir. Doğaçlama hayatın doğallığına
Zamana bağlı doğaçlamalarda öğrencilerinize verece- yakın olmak durumundadır. Bunun için zaman, mekân ve
ğiniz zaman yaşamla iç içe olmalı, bir yaşam durumuna konu kavramları çok geniş alınmamalıdır. Zaman, mekân
tanıklık etmelidir. Öğrenciyi yaşamın içine itmesi, sürecin ve konu yönergeleri açık ve net olmalıdır. Öğrencilerinizi
yaşamsal hâle getirilmesi açısından bu durum önemlidir. role hazırlık çalışmalarında gözlemlerini kullanmaları, öz-
Öğrencileriniz bu noktada kırılmalar yaşayabilir, farklı gün ve yaratıcı olmaları için cesaretlendirin. Öğrencilerini-
olaylar anlatabilir. Bu durumda öğrencilerinize engel ol- ze tavır, davranış, jest ve mimikleri ile bizzat kendi karak-
mayınız. terlerini oluşturmaları için imkân tanıyınız.
2. Buradaki hedefiniz öğrencilerinizin zaman ve 4. Buradaki hedefiniz öğrencilerinizin doğaçlama ve
mekâna dayalı bir öykü kurgulayıp doğaçlamalarını sağ- rol oyunlarında kendisini başkasının yerine koymasını sağ-
lamak olmalıdır. Dramada doğaçlanan olaylar belli bir lamak olmalıdır. Drama alanında belirlenen beceriler, öğ-
yerde geçer. Bu, olayın daha iyi anlaşılması için gereklidir. rencilerin yaşamlarında ve mesleklerinde kullanabilecekleri
Olayların gerçekleştiği ortama mekân denir. Mekân da za- nitelikte belirlenmiştir. Bu beceriler empati kurma, bağımsız
man gibi kurgusal yapının vazgeçilmezlerindendir. Mekân düşünebilme, beden dilini kullanma, drama tekniklerini kul-
seçimi, olay ve canlandırılacak karakter üzerinde etkilidir. lanabilme, grup ile çalışma, imgelem (hayal) geliştirme ve
Rastgele seçilmemelidir. Bir olay ve durumu yansıtacak do- ifade etme becerisidir. Rol oyunları ve doğaçlama becerisi
ğaçlamada mutlaka yer ve zaman belirtilmelidir. Mekân ile birey empati kurar, gözlem yapar ve gözlemlerini yan-
doğaçlaması soyut ve somut mekânlardan yola çıkılarak sıtır.
yapılan doğaçlamalardır. Doğaçlama sırasında öğrenci
44
44