Page 45 - DRAMA ÖKK
P. 45

ROL OYUNLARI





                                                                     KAZANIMLAR


                                                      1. Zamana dayalı öykü kurgular ve doğaçlar.
                                                      2. Zaman ve mekâna dayalı öykü kurgular ve doğaçlar.
                                                      3. Zaman, mekân ve konuya dayalı öykü kurgular ve doğaçlar.
                                                      4. Kendisini başkasının yerine koyar.



       GÖRSEL 29:  Shutterstock, yağlı boya tekniği



          ÖĞRETMENİN HEDEFLERİ


            Sevgili öğretmenim, bu ünitenin işlenişi sırasında sizlere yardımcı olabilecek öneriler ve ulaşmanız gereken hedefler
          aşağıda sunulmuştur.


            1.  Bu  ünitedeki  ilk  hedefiniz  öğrencilerinizin  zamana   mekânı  algılar,  o  mekânın  sesini  ve  kokusunu  duyar,  do-
          dayalı bir öykü kurgulayıp doğaçlamalarını sağlamak ol-  kusunu,  ısısını  hisseder,  mekânın  içindeki  kendi  varlığının
          malıdır. Doğaçlama, bir hazırlık ya da senaryoya dayan-  kimliğini keşfeder. Mekânın kapalı mı, açık mı olduğu, bili-
          maksızın ayrıntıları önceden belirlenmeyen, doğal bir akış   nen bir yer olup olmadığı önemlidir. Orada kalmak ya da
          içinde gelişen ve tekrarı olmayan davranışların sergilendiği   çıkmak  isteği,  bu  isteklerin  nedeni  doğaçlamanın  devamı
          bir bütünüdür. Rol oyunları doğaçlamanın temelini oluştu-  için belirleyicidir. Öğrencilerinize doğaçlamalarının hangi
          rur.                                               zaman diliminde ve nasıl bir yerde geçtiğine dair sorular
            Dramada olayın başlaması ve bitmesi arasındaki sürece   sorunuz. Bu soracağınız soruları çeşitlendirerek sorabilirsi-
          zaman denir. Drama sürecinde gerçekte olmayan soyut bir   niz. Sonuçta öğrencileriniz neyi görmek ve göstermek isti-
          zamandan bahsedilir. Bu süreçte bir kaç farklı zamanla kar-  yorsa onu ön plana çıkaracaktır.
          şılaşabiliriz. Kurguya dayalı zamanlar olduğu gibi gerçek
          hayatta  karşılığını  bulan  (an)  zamanlar  da  vardır.  Kurgu   3.  Buradaki  hedefiniz  öğrencilerinizin  zaman,  mekân
          doğaçlamayı oluşturan alaylar zinciridir. Olaylar rastgele   ve  konuya  dayalı  bir  öykü  kurgulayıp  doğaçlamalarını
          sıralanmaz, olayların belli bir zaman diliminde gelişimi söz   sağlamak olmalıdır. Zaman, mekân ve konudan hareketle
          konusudur. Bu zaman dilimi geçmiş, şimdi ve gelecek olabi-  oynanan  rol  oyunlarında  öğrencinin  imgelem  dünyasının
          lir ama şunu unutmayınız ki doğaçlamada zaman kurguya   harekete  geçirilmesi  ve  kurgulanan  öykünün  somut  ola-
          dayalı bir zamandır.                               rak oynanması önemlidir. Doğaçlama hayatın doğallığına
            Zamana bağlı doğaçlamalarda öğrencilerinize verece-  yakın olmak durumundadır. Bunun için zaman, mekân ve
          ğiniz  zaman  yaşamla  iç  içe  olmalı,  bir  yaşam  durumuna   konu kavramları çok geniş alınmamalıdır. Zaman, mekân
          tanıklık etmelidir. Öğrenciyi yaşamın  içine itmesi, sürecin   ve konu yönergeleri açık ve net olmalıdır. Öğrencilerinizi
          yaşamsal  hâle  getirilmesi  açısından  bu  durum  önemlidir.   role hazırlık çalışmalarında gözlemlerini kullanmaları, öz-
          Öğrencileriniz  bu  noktada  kırılmalar  yaşayabilir,  farklı   gün ve yaratıcı olmaları için cesaretlendirin. Öğrencilerini-
          olaylar  anlatabilir.  Bu  durumda  öğrencilerinize  engel  ol-  ze tavır, davranış, jest ve mimikleri ile bizzat kendi karak-
          mayınız.                                           terlerini oluşturmaları için imkân tanıyınız.
            2.  Buradaki  hedefiniz  öğrencilerinizin  zaman  ve   4.  Buradaki  hedefiniz  öğrencilerinizin  doğaçlama  ve
          mekâna dayalı bir öykü kurgulayıp doğaçlamalarını sağ-  rol oyunlarında kendisini başkasının yerine koymasını sağ-
          lamak  olmalıdır.  Dramada  doğaçlanan  olaylar  belli  bir   lamak olmalıdır. Drama alanında belirlenen beceriler, öğ-
          yerde geçer. Bu, olayın daha iyi anlaşılması için gereklidir.   rencilerin yaşamlarında ve mesleklerinde kullanabilecekleri
          Olayların gerçekleştiği ortama mekân denir. Mekân da za-  nitelikte belirlenmiştir. Bu beceriler empati kurma, bağımsız
          man gibi  kurgusal yapının vazgeçilmezlerindendir. Mekân   düşünebilme, beden dilini kullanma, drama tekniklerini kul-
          seçimi, olay ve canlandırılacak karakter üzerinde etkilidir.   lanabilme, grup ile çalışma, imgelem (hayal) geliştirme ve
          Rastgele seçilmemelidir. Bir olay ve durumu yansıtacak do-  ifade etme becerisidir. Rol oyunları ve doğaçlama becerisi
          ğaçlamada  mutlaka  yer  ve  zaman  belirtilmelidir.  Mekân   ile birey empati kurar, gözlem yapar ve gözlemlerini yan-
          doğaçlaması  soyut  ve  somut  mekânlardan  yola  çıkılarak   sıtır.
          yapılan  doğaçlamalardır.  Doğaçlama  sırasında  öğrenci



            44
              44
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50