Page 36 - MÜZİK KÜLTÜRÜ
P. 36
TEMEL MÜZİK KÜLTÜRÜ
3.2. MÜZİĞİN TEMEL ÖGELERİ VE MÜZİK YAZILARI
Titreşen her nesnenin yaydığı dalga sestir. Bir arabanın motor sesi, kuş sesi, buz-
dolabının çıkardığı ses ve ağaçların rüzgârda çıkardığı ses belli bir ritim eşliğinde yapılırsa
müzikal bir özellik hâline gelir. Fakat doğadaki hâliyle kalırsa buna kakafoni (gürültü) denir.
Doğaçlama yapılan müzikte ritim yoktur (jazz, uzun hava). Bunlar serbest ölçülü dediğimiz
melodilerdir. Ritim denilince sadece vurmalı çalgılar değil melodi için kullanılan notaların
süreleri de akla gelmelidir.
3.2.1. Müziğin Temel Ögeleri
Ritim, melodi ve armoni müziğin içeriğini oluşturur. Müzikte ritim ve melodi iki ana
ögedir. Doğadaki her ses müzik değildir. Fakat ses ve ritim beraber kullanıldığında müzik
ortaya çıkar.
İşitsel sanatlardan olan müzik, zamana dayalı bir sanat olduğu için müziğin var oldu-
ğu zaman dilimi sona erdiğinde sesler de yok olur.
Eski zamanlarda insanlar yaptıkları müzikleri hafızalarını kullanarak yeni ortamlar-
da çalmış, söylemiş ve hafızalarının yettiği kadar yeni nesillere aktarmıştır. Ancak melodiler
her ne kadar akılda tutulmaya çalışılsa da her geçen gün hafızadaki müzik değişikliğe uğra-
mış ve unutulmuştur. İnsanoğlu; melodilerin farklı zaman dilimlerinde, hiç bozulmadan ilk
hâliyle çalınabilmesi için çareler aramaya başlamış ve müzik yazısını bulmuştur.
3.2.2. Müzik Yazıları
Bugün hakkında bilgi sahibi olunan tarihsel müzik yazısı sayısı oldukça sınırlıdır. Bu
yazılar hakkındaki bilgi geriye doğru gidildikçe azalır. Hakkında bilgi sahibi olduğumuz mü-
zik yazıları incelendiğinde dizgesel açıdan üç gruba ayrıldıkları görülür (Şekil 3.1, 3.2 ve 3.3).
1. Harf yazıları
Şekil 3.1 Harf Yazıları
2. Nota yazıları
Şekil 3.2 Nota Yazıları
3. Tabulaturlar
Şekil 3.3 Tabulaturlar
34
34