Page 32 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 32
1. ÜNİTE YEDİLİ AKORLAR
1.5. TEMEL KONUMDA MAJÖR YEDİLİ AKORLAR
Majör ve minör dizilerin V. derecesi üzerine kurulan yedili akorlarla dominant yedili akorlar oluşturulduğu
gibi dizilerin diğer derecelerinin üzerine kurulacak dört sesli akorlarla da başka yedili akorlar oluşturula-
bilir. Majör dizilerin I, IV ve VIII. dereceleri ile minör dizilerin VI. derecesi üzerine kurulan üç sesli majör
akorlara yedililerinin de eklenmesiyle oluşan dört sesli akorlar majör yedili (Maj7) akorlardır.
Do majör w w
w
w
w
& w w w w w w w w
w
w
w
w
I II III IV V VI VII VIII
Maj7 Maj7 Maj7
La minör
w
w
& w w w w
w
w w w w
I II III IV V VI VII VIII
Maj7
Maj7 akorunun temel sesi, üçlüsü, beşlisi ve yedilisi aşağıdaki gibi konumlanır:
w
& w Yedilisi
Beşlisi
w
w
Üçlüsü
Temel sesi
Maj7 Temel sesi
Maj7 akoru, üç sesli temel konumda majör akorun üzerine büyük üçlü eklenmesiyle oluşur. Eklenen bu ses
ile kök ses arasındaki uzaklık büyük yedilidir. Adını kök sesinden alan Maj7 akorunda seslerin kök sese ve
birbirine uzaklıkları aşağıdaki gibidir:
w
w
& w & K3 w B3
w
w
T5 B3 w B7 w B3
CMaj7 CMaj7
Maj7 akorunun kuruluş yapısı yukarıda görüldüğü gibi B3+K3+B3׳tür.
Maj7 akorunu işitsel olarak ayırt edebilmek için temel konumda majör akor
BİLGİ NOTU üzerinde büyük üçlü aralık duyulduğuna ve temel ses ile yedilisi arasındaki
uzaklığın büyük yedili aralık olduğuna dikkat edilmelidir.
30

