Page 27 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 27
1. ÜNİTE YEDİLİ AKORLAR
1.4. ÜÇÜNCÜ ÇEVRİM KONUMUNDA DOMİNANT
YEDİLİ AKORLAR
Temel konumdaki V7 akorda önce temel (kök) sesin sonra üçlünün daha sonra da beşlinin bir oktav tize
taşınmasıyla üçüncü çevrim konumunda dominant yedili akor oluşur.
Do majör
w w w w
w
w
& w w w w w w
w
w
w
w
Temel Birinciçevrim İkinci çevrim Üçüncüçevrim
4
6
V7 (V ) (V )
3
5
Üçüncü çevrim dominant yedili akorlar; en altta yedilisi, üzerine sırasıyla temel sesi, üçlüsü ve beşlisi ge-
lecek şekilde konumlanmış olur.
w Beşlisi
& w w Üçlüsü
w
Temel sesi
Yedilisi
Dominant yedili akorlar üçüncü çevrim konumundayken seslerin birbirlerine uzaklıkları ve konumlanışı
aşağıdaki gibidir:
w
+4 w
& B6 w B2 w K3 w w B3
w
w
B2
Üçüncü çevrim dominant yedili akorunun kuruluş yapısı yukarıda görüldüğü gibi B2+B3+K3׳tür.
Üçüncü çevrim konumunda dominant yedili akorlar V2 ya da D2 olarak şifrelenir.
w
w
& w w 2 4 6
V 2
(D ) 2
V2 akorunu işitsel olarak ayırt edebilmek için büyük ikili aralığın en altta
BİLGİ NOTU duyulduğuna dikkat edilmelidir. Aynı zamanda akorun tiz ve pest seslerinin
inici olarak çözülme eğilimi, işitsel ayırt etmede etken olabilir.
25

