Page 23 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 23
1. ÜNİTE YEDİLİ AKORLAR
1.3. İKİNCİ ÇEVRİM KONUMUNDA DOMİNANT
YEDİLİ AKORLAR
Temel konumdaki V7 akorda önce temel (kök) sesin daha sonra üçlünün bir oktav tize taşınmasıyla ikinci
çevrim konumunda dominant yedili akor oluşur.
Do Majör
w w w
w
w
w
& w w w w
w
w
Temel Birinciçevrim İkinci çevrim
6
(V ) 7 (V )
5
İkinci çevrim dominant yedili akorlar; en altta beşlisi, üzerine sırasıyla yedilisi, temel sesi ve üçlüsü
gelecek şekilde konumlanmış olur.
& w w Üçlüsü
Temel sesi
w
w
Yedilisi
Beşlisi
Dominant yedili akorlar ikinci çevrim konumundayken seslerin birbirine uzaklıkları aşağıdaki gibidir:
w
& B6 w T4 w K3 w w B3
K3 w
w
w
B2
İkinci çevrim dominant yedili akorunun kuruluş yapısı K3+B2+B3׳tür.
4
4
İkinci çevrim konumunda dominant yedili akorlar V 3 ya da D 3 olarak şifrelenir.
& w w 4 6
w
3 w
4
V 3
4
(D )
3
4
V 3 akorunu işitsel olarak ayırt edebilmek için büyük ikili aralığın ortada,
BİLGİ NOTU tonaliteye göre sansibl etkisi uyandıran sesin de en tizde duyulduğuna
dikkat edilmelidir.
21

