Page 19 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 19
1. ÜNİTE YEDİLİ AKORLAR
1.2. BİRİNCİ ÇEVRİM KONUMUNDA DOMİNANT YEDİLİ
AKORLAR
Temel konumdaki V7 akorda kök durumundaki temel sesin bir oktav tize taşınmasıyla (çevrilmesiyle) birinci
çevrim konumunda dominant yedili akor oluşur.
Do majör
w w w
w
w
& w w
w
Temel Birinciçevrim
V7)
(
Birinci çevrim dominant yedili akorlar; en altta üçlüsü, üzerine sırasıyla beşlisi, yedilisi ve temel sesi ge-
lecek şekilde konumlanmış olur.
w w Temel sesi
w
Yedilisi
& w Beşlisi
Üçlüsü
Dominant yedili akorlar birinci çevrim konumundayken seslerin birbirine uzaklıkları aşağıdaki gibidir:
B2
w w K3 w w
w
w
& -5 K3 w K 6 w K3
Birinci çevrim dominant yedili akorunun kuruluş yapısı K3+K3+B2׳dir.
6
6
Birinci çevrim konumunda dominant yedili akorlar V 5 ya da D 5 olarak şifrelenir.
w w
w
& w 3 5 6
V 6
5
6
(D )
5
6
V 5 akorunu işitsel olarak ayırt edebilmek için büyük ikili aralığının en üstte,
BİLGİ NOTU tonaliteye göre sansibl (sansibıl) etkisi uyandıran sesin de en pestte duyulduğuna
dikkat edilmelidir.
17

