Page 15 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 15
1. ÜNİTE YEDİLİ AKORLAR
Dominant yedili akorlarda seslerin kök sese ve birbirine göre konumlanışı aşağıda gösterilmiştir:
Do majör
w K3
w
& w w K7 T5 B3 w K3 w w w
w
B3
w w
I II III IV V VI VII VIII
La minör
w
w
& w K7 T5 B3 #w K3 w w # w
w
K3
w w w B3
I II III IV V VI VII VIII
Temel konumda dominant yedili akorunun kuruluş yapısı yukarıda görüldüğü gibi B3+K3+K3׳tür.
Temel konumda dominant yedili akorların; temel sesi, üçlüsü, beşlisi ve yedilisi aşağıdaki gibi konumlanır:
w Yedilisi
w
Beşlisi
w
& w Üçlüsü
Temel sesi
Temel konumda dominant yedili akorlar V7 ya da D7 olarak şifrelenir.
w
w
& w 3 w 5 7
V 7
(D 7)
BİLGİ NOTU V7 akorunu işitsel olarak ayırt edebilmek için altta temel konumda majör akor duyulduğuna ve yedilisinin
küçük yedili olduğuna dikkat edilmelidir.
1. ETKİNLİK
1. Aşağıda verilen tonalitelerin dizilerini oluşturarak V7 akorlarını kurunuz.
Fa majör Mi minör
a b
& &
Sol majör Sol minör
c ç
& &
2. Aşağıda temel sesi verilen V7 akorlarını örnekteki gibi oluşturunuz.
Örnek
& w w w b w w b
w
w #
w
V7 V7 V7 V7 V7
13

