Page 12 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 12
Verilen mi bemol majör tonundaki solfejleri elinizle vuruşlarını yaparak
ETKİNLİK 46
okuyunuz. ÜNİTE 3 ÜÇ DİYEZLİ / ÜÇ BEMOLLÜ TONLAR
36
Henry Lemoine
Andante , j Lavignac 2A No:8 (Transpoze)
& b b 6 8 b œ™ œ œ œ œ™ œ œ œ™ œ œ œ œ™ ‰
œ
5 , j
& b b b œ™ œ œ œ œ™ œ œ œ™ œ œ œ œ™ œ ‰
9
& b b b œ™ œ œ œ œ™ œ ‰ n œ™ œ œ œ œ™ œ‰
mf
13 ,
& b b b œ™ œ œ œ œb ™ œ ‰ œn ™ œ œ œ œ™ œ œn œ œ™ œ œn œ
f
KİTABIN TANITIMI
p
U
18
, j
‰
b
& b b œ™ œ œn œb
œ™ œ œ œ™ œ œ œ œ™
œ™ œ œ œ
œ
23 , j
& b b b œ™ œ œ œ œ™ œ œ œ™ œ œ œ œ™ œ ‰ œ™ œ œ œ
28 , ,
& b b b œ™ œ œ œ œ™ œ œ œ ˙™ œ™ œ™ œ™ ‰Œ
SÖZÜN ÖZÜ
Kendine karşı dürüst ol ve bu geceyle gündüzün birbirini takip etmesi gibi Özlü sözler
devam etsin. Böylece hiçbir insana karşı yalancı olamazsın.
William Shakespeare (Vilyım Şekspir)
94 95
3. ÜNİTE ÜÇ DİYEZLİ / ÜÇ BEMOLLÜ TONLAR
3. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI Ölçme ve değerlendirme soruları
Soru türü yönergesi 1-8. ifadelerde boş bırakılan yerlere verilen kavramlardan uygun olanları yazınız.
mi natürel do fa diyez sol diyez mi diyez
VI. II. mi bemol VII. la
1. La majörün ilgili minörü ................................... minördür.
2. Mi bemol majörün ilgili minörü ................................... minördür.
3. Si bemol, mi bemol, la bemol değiştirici işaretleri ................................... majör tonalitesine aittir.
4. Fa diyez, do diyez, sol diyez değiştirici işaretleri ................................... majör tonalitesine aittir.
5. Armonik do minör dizinin ................................... derecesi si natürel sesidir.
6. Melodik fa diyez minör dizisi inici olduğunda VII. derecesi ................................... sesidir.
7. Çıkıcı melodik do minör dizinin ................................... derecesi la natürel sesidir.
8. Armonik fa diyez minör dizinin VII. derecesi ................................... sesidir.
9-14. çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
9. Aşağıdaki seslerden hangisi la majör dizisinde bulunmaz?
A) do diyez B) fa diyez C) re diyez D) si natürel E) sol diyez
10. Aşağıdaki seslerden hangisi armonik fa diyez minör dizisinde bulunmaz?
A) do diyez B) la natürel C) mi diyez D) mi natürel E) sol diyez
3. ÜNİTE ÜÇ DİYEZLİ / ÜÇ BEMOLLÜ TONLAR
11. Aşağıdaki seslerden hangisi mi bemol majörün V. derece sesidir?
Bu ünitede okuduğunuz solfejlerin değerlendirilmesi aşağıda verilen “Ezgisel Okuma Uygulaması Dere-
C) mi bemol
B) la bemol
A) do celi Puanlama Anahtarı”na göre yapılacaktır. D) si bemol E) sol Uygulama
EZGİSEL OKUMA UYGULAMASI DERECELİ PUANLAMA ANAHTARI
12. Aşağıdaki seslerden hangisi melodik do minör dizisinde bulunmaz?
ÖĞRENCİNİN ADI SOYADI:
A) la natürel B) mi natürel C) re SINIFI: D) si natürel TARİH: E) sol Dereceli Puanlama Anahtarı
NUMARASI:
Yönerge: Ezgisel okuma uygulaması ile ilgili gözlenmesi gereken beceriler aşağıda “ÖLÇÜTLER” sütununda listelenmiştir.
13. Donanımında fa diyez, do diyez ve sol diyez değiştirici işaretleri bulunan minör dizinin melodik minör
Gözlemlediğiniz ölçütün karşısına beceriye ilişkin gözlem sonucunuzu “X” işareti koyarak işaretleyiniz.
olması için tizleştirilmesi gereken sesler aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir? PUAN
ÖLÇÜTLER
A) do-re B) fa-sol C) re-mi 1 D) si-do 2 3 E) sol-la 4 5
1. Deşifresini doğru yaptı.
14. Donanımında si bemol, mi bemol ve la bemol değiştirici işaretleri bulunan minör dizinin armonik mi-
2. Ölçü vuruşlarını eliyle göstererek doğru okudu.
3. Ses yüksekliklerine dikkat ederek doğru okudu.
nör olması için tizleştirilmesi gereken ses aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
4. Hız terimlerine uygun okudu.
A) mi bemol B) si bemol C) si diyez D) si natürel E) sol diyez
5. Gürlük terimlerine uygun okudu.
SÜTUN TOPLAMI
TOPLAM TABLO PUANI
109
Ölçek puanını 100’lük sisteme dönüştürme işlemi: Tablodan alınabilecek en yüksek puan, her bir ölçüt için 5 puandır.
Tabloda toplam 5 ölçüt vardır. Bu durumda tablodan alınabilecek en yüksek puan 5x5=25’tir.
Puan=[(Tablo Puanı x 100)/25] formülü uygulanır.
DEĞERLENDİRME
Alınan puanın 60 ve üzeri olması öğrenmenin yeterli düzeyde olduğunu, 59 ve daha altında olması ise öğrenmenin
yeterli olmadığını, etkinliğin tekrar edilmesi gerektiğini gösterir.
Uygulama ile ilgili notlar:
Bu ünitedeki ezgi dikte çalışmalarının değerlendirilmesi aşağıda verilen “Ezgi Dikte Uygula-
ması Dereceli Puanlama Anahtarı”na göre yapılacaktır. Örnek çalışmaya karekodu okutarak
ya da karekoda tıklayarak ulaşabilirsiniz. Örnek Çalışmalar
EZGİ DİKTE UYGULAMASI DERECELİ PUANLAMA ANAHTARI
ÖĞRENCİNİN ADI SOYADI: SINIFI: TARİH:
NUMARASI:
Yönerge: Ezgi dikte uygulaması ile ilgili gözlenmesi gereken beceriler aşağıda “ÖLÇÜTLER” sütununda listelenmiştir.
Gözlemlediğiniz ölçütün karşısına beceriye ilişkin gözlem sonucunuzu “X” işareti koyarak işaretleyiniz.
PUAN
ÖLÇÜTLER 1 2 3 4 5
1. Çalınan ezginin tonalitesini doğru yazdı.
2. Çalınan ezginin ölçü sayısını doğru yazdı.
3. Çalınan ezgi cümlesindeki ritmik yapıları fark ederek yazdı.
4. Çalınan ezgideki ses yüksekliklerini fark ederek yazdı.
SÜTUN TOPLAMI
TOPLAM TABLO PUANI
Ölçek puanını 100’lük sisteme dönüştürme işlemi: Tablodan alınabilecek en yüksek puan, her bir ölçüt için 5 puandır.
Tabloda toplam 4 ölçüt vardır. Bu durumda tablodan alınabilecek en yüksek puan 4x5=20’dir.
Puan=[(Tablo Puanı x 100)/20] formülü uygulanır.
DEĞERLENDİRME
Alınan puanın 60 ve üzeri olması öğrenmenin yeterli düzeyde olduğunu, 59 ve daha altında olması ise öğrenmenin
yeterli olmadığını, etkinliğin tekrar edilmesi gerektiğini gösterir.
Uygulama ile ilgili notlar:
110
110
10

