Page 12 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 12

Verilen  mi bemol  majör  tonundaki  solfejleri  elinizle  vuruşlarını  yaparak
                                                    ETKİNLİK 46
                                                         okuyunuz.  ÜNİTE 3  ÜÇ DİYEZLİ / ÜÇ BEMOLLÜ TONLAR
                                                    36
                                                                      Henry Lemoine
                                                      Andante  , j  Lavignac 2A No:8 (Transpoze)
                                                    & b b  6 8 b œ™ œ œ œ  œ™ œ œ œ™ œ œ œ œ™  ‰
                                                                       œ
                                                    5          , j
                                                    & b b b œ™  œ œ œ  œ™  œ œ  œ™  œ œ œ  œ™  œ  ‰
                                                    9
                                                    & b b b œ™  œ œ œ  œ™  œ  ‰ n œ™  œ œ œ  œ™  œ‰
                                                      mf
                                                    13             ,
                                                    & b b b œ™ œ œ œ œb ™ œ  ‰ œn ™ œ œ œ œ™ œ œn œ œ™ œ œn œ
                                                                  f
                                                 KİTABIN TANITIMI
                                                      p
                                                        U
                                                    18
                                                                 , j
                                                                         ‰
                                                      b
                                                    & b b œ™ œ œn œb
                                                               œ™ œ œ œ™ œ œ œ œ™
                                                           œ™ œ œ œ
                                                                        œ
                                                    23       , j
                                                    & b b b œ™ œ œ œ  œ™ œ œ œ™ œ œ œ œ™ œ  ‰ œ™ œ œ œ
                                                    28  ,        ,
                                                    & b b b œ™ œ œ œ œ™ œ œ œ ˙™  œ™ œ™  œ™  ‰Œ
                                                    SÖZÜN ÖZÜ
                                                        Kendine karşı dürüst ol ve bu geceyle gündüzün birbirini takip etmesi gibi   Özlü sözler
                                                        devam etsin. Böylece hiçbir insana  karşı yalancı olamazsın.
                                                                 William Shakespeare (Vilyım Şekspir)
                      94                                                  95
                                                             3. ÜNİTE  ÜÇ  DİYEZLİ  /  ÜÇ  BEMOLLÜ  TONLAR
                                                 3. ÜNİTE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SORULARI  Ölçme ve değerlendirme soruları
                 Soru türü yönergesi           1-8. ifadelerde boş bırakılan yerlere verilen kavramlardan uygun olanları yazınız.
                                                mi natürel   do   fa diyez  sol diyez  mi diyez
                                                  VI.  II.   mi bemol   VII.  la
                                               1. La majörün ilgili minörü ................................... minördür.
                                               2. Mi bemol majörün ilgili minörü ................................... minördür.
                                               3. Si bemol, mi bemol, la bemol değiştirici işaretleri ................................... majör tonalitesine aittir.
                                               4. Fa diyez, do diyez, sol diyez değiştirici işaretleri ................................... majör tonalitesine aittir.
                                               5. Armonik do minör dizinin ................................... derecesi  si natürel sesidir.
                                               6. Melodik fa diyez minör dizisi inici olduğunda VII. derecesi ................................... sesidir.
                                               7. Çıkıcı melodik do minör dizinin ................................... derecesi la natürel sesidir.
                                               8. Armonik fa diyez minör dizinin VII. derecesi ................................... sesidir.
                                               9-14. çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
                                               9. Aşağıdaki seslerden hangisi la majör dizisinde bulunmaz?
                                               A) do diyez  B) fa diyez  C) re diyez  D) si natürel  E) sol diyez
                                               10. Aşağıdaki seslerden hangisi armonik fa diyez minör dizisinde  bulunmaz?
                                                A) do diyez  B) la natürel  C) mi diyez  D) mi natürel  E) sol diyez
                                                3. ÜNİTE  ÜÇ DİYEZLİ / ÜÇ BEMOLLÜ TONLAR
                                               11. Aşağıdaki seslerden hangisi mi bemol majörün V. derece sesidir?
                                                Bu ünitede okuduğunuz solfejlerin değerlendirilmesi aşağıda verilen “Ezgisel Okuma Uygulaması Dere-
                                                          C) mi bemol
                                                     B) la bemol
                                                A) do celi Puanlama Anahtarı”na göre yapılacaktır.  D) si bemol  E) sol  Uygulama
                                                     EZGİSEL OKUMA UYGULAMASI DERECELİ PUANLAMA ANAHTARI
                                               12. Aşağıdaki seslerden hangisi melodik do minör dizisinde  bulunmaz?
                                                 ÖĞRENCİNİN ADI SOYADI:
                                                A) la natürel  B) mi natürel  C) re  SINIFI:  D) si natürel  TARİH: E) sol  Dereceli Puanlama Anahtarı
                                                             NUMARASI:
                                                 Yönerge: Ezgisel okuma uygulaması ile ilgili gözlenmesi gereken beceriler aşağıda “ÖLÇÜTLER” sütununda listelenmiştir.
                                               13. Donanımında fa diyez, do diyez ve sol diyez değiştirici işaretleri bulunan minör dizinin melodik minör
                                                 Gözlemlediğiniz ölçütün karşısına beceriye ilişkin gözlem sonucunuzu “X” işareti koyarak işaretleyiniz.
                                                olması için tizleştirilmesi gereken sesler aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?  PUAN
                                                 ÖLÇÜTLER
                                                A) do-re  B) fa-sol  C) re-mi  1 D) si-do 2  3  E) sol-la 4  5
                                                 1. Deşifresini doğru yaptı.
                                               14. Donanımında si bemol, mi bemol ve la bemol değiştirici işaretleri bulunan minör dizinin armonik mi-
                                                 2. Ölçü vuruşlarını eliyle göstererek doğru okudu.
                                                 3. Ses yüksekliklerine dikkat ederek doğru okudu.
                                                nör olması için tizleştirilmesi gereken ses aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
                                                 4. Hız terimlerine uygun okudu.
                                                A) mi bemol  B) si bemol  C) si diyez  D) si natürel  E) sol diyez
                                                 5. Gürlük terimlerine uygun okudu.
                                                          SÜTUN TOPLAMI
                                                          TOPLAM TABLO PUANI
                                                                        109
                                                 Ölçek puanını 100’lük sisteme dönüştürme işlemi: Tablodan alınabilecek en yüksek puan, her bir ölçüt için 5 puandır.
                                                 Tabloda toplam 5 ölçüt vardır. Bu durumda tablodan alınabilecek en yüksek puan 5x5=25’tir.
                                                 Puan=[(Tablo Puanı x 100)/25] formülü uygulanır.
                                                           DEĞERLENDİRME
                                                 Alınan puanın 60 ve üzeri olması öğrenmenin yeterli düzeyde olduğunu, 59 ve daha altında olması ise öğrenmenin
                                                 yeterli olmadığını, etkinliğin tekrar edilmesi gerektiğini gösterir.
                                                 Uygulama ile ilgili notlar:
                                                Bu ünitedeki ezgi dikte çalışmalarının değerlendirilmesi aşağıda verilen “Ezgi Dikte Uygula-
                                                ması Dereceli Puanlama Anahtarı”na göre yapılacaktır. Örnek çalışmaya karekodu okutarak
                                                ya da karekoda tıklayarak ulaşabilirsiniz.  Örnek Çalışmalar
                                                     EZGİ DİKTE UYGULAMASI DERECELİ PUANLAMA ANAHTARI
                                                 ÖĞRENCİNİN ADI SOYADI:  SINIFI:  TARİH:
                                                             NUMARASI:
                                                 Yönerge: Ezgi dikte uygulaması ile ilgili gözlenmesi gereken beceriler aşağıda “ÖLÇÜTLER” sütununda listelenmiştir.
                                                 Gözlemlediğiniz ölçütün karşısına beceriye ilişkin gözlem sonucunuzu “X” işareti koyarak işaretleyiniz.
                                                                    PUAN
                                                 ÖLÇÜTLER      1  2  3  4  5
                                                 1. Çalınan ezginin tonalitesini doğru yazdı.
                                                 2. Çalınan ezginin ölçü sayısını doğru yazdı.
                                                 3. Çalınan ezgi cümlesindeki ritmik yapıları fark ederek yazdı.
                                                 4. Çalınan ezgideki ses yüksekliklerini fark ederek yazdı.
                                                          SÜTUN TOPLAMI
                                                          TOPLAM TABLO PUANI
                                                 Ölçek puanını 100’lük sisteme dönüştürme işlemi: Tablodan alınabilecek en yüksek puan, her bir ölçüt için 5 puandır.
                                                 Tabloda toplam 4 ölçüt vardır. Bu durumda tablodan alınabilecek en yüksek puan 4x5=20’dir.
                                                 Puan=[(Tablo Puanı x 100)/20] formülü uygulanır.
                                                           DEĞERLENDİRME
                                                 Alınan puanın 60 ve üzeri olması öğrenmenin yeterli düzeyde olduğunu, 59 ve daha altında olması ise öğrenmenin
                                                 yeterli olmadığını, etkinliğin tekrar edilmesi gerektiğini gösterir.
                                                 Uygulama ile ilgili notlar:
                                               110
                                               110
          10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17