Page 11 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 11
KİTABIN TANITIMI
Ünite içerik karekodu Ünite kapağı
Ünite İçeriği
YEDİLİ
Ünite numarası AKORLAR
ÜNİTE Ünite adı
1.1. TEMEL KONUMDA DOMINANT YEDILI AKORLAR
1.2. BIRINCI ÇEVRIM KONUMUNDA DOMINANT YEDILI AKORLAR
1.3. IKINCI ÇEVRIM KONUMUNDA DOMINANT YEDILI AKORLAR
1.4. ÜÇÜNCÜ ÇEVRIM KONUMUNDA DOMINANT YEDILI AKORLAR
1.5. TEMEL KONUMDA MAJÖR YEDILI AKORLAR
1.6. TEMEL KONUMDA MINÖR YEDILI AKORLAR Ünite konuları
1.7. TEMEL KONUMDA EKSIK BEŞLI YEDILI AKORLAR
1.8. TEMEL KONUMDA EKSIK YEDILI AKORLAR
Ünite tanıtım karekodu
Ünite Tanıtımı
Bu ünitede sizlerden
• dominant yedili, majör yedili, minör yedili, eksik beşli yedili Ünite kazanımları
ANAHTAR ve eksik yedili akorları oluşturmayı
KAVRAMLAR • dominant yedili, majör yedili, minör yedili, eksik beşli yedili
ve eksik yedili akorları işitsel olarak ayırt etmeyi
• dominant yedili, majör yedili, minör yedili, eksik beşli yedili
Ünite içinde geçen » Yedili akorlar ve eksik yedili akorları seslendirmeyi
öğrenmeniz beklenmektedir.
» Dominant yedili akor
temel kavramlar » Majör yedili akor
» Minör yedili akor
» Eksik beşli yedili akor
» Eksik yedili akor
11
Ünite bilgisi
1. ÜNİTE YEDİLİ AKORLAR
Öğrencinin hazır bulunuşluk
Hazırlık Çalışması
1. Temel konumdaki majör, minör, eksik beşli ve artık beşli akorların üzerine küçük üçlü veya büyük düzeyini ortaya çıkarmak için
üçlü aralık ekleyerek dört sesli akorlar oluşturunuz. Oluşturduğunuz akorları armonik olarak çalıp
seslendiriniz.
2. Temel konumdaki majör, minör, eksik beşli ve artık beşli akorlara dördüncü sesi ekledikten sonra yapılan çalışmalar
oluşan yeni akorların tınısındaki farklılığı ve sizde bıraktığı etki hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.
Bir sesin üzerine üçlü ve beşli eklenmesiyle üç sesli akorlar oluştuğu gibi yedili eklendiğinde de dört sesli
akorlar oluşur. Dört farklı sesten oluşan bu akor, temel sesi ile üstteki sesi arasında yedili aralık olması
nedeniyle yedili akor olarak adlandırılır.
Bir dizinin her bir derecesi üzerine ayrı ayrı yedili akorlar kurulduğunda bu akorların niteliği ve tonalite
içindeki etkisi, buna bağlı olarak da adları farklılık gösterir. Bu farklılıklar, yedili akorun dizinin hangi
derecesinin üzerinde olduğuna ve akoru oluşturan seslerin temel sese ve birbirlerine olan uzaklıklarına
göre oluşur.
Aşağıda do majör ve la minör dizilerinin dereceleri üzerine kurulan yedili akorlardan benzer özellikte
olanlar aynı renkte gösterilmiştir.
Do majör
& B7 w w w w K7 w w w w K7 w w w w B7 w w w w K7 w w w w K7 w w w w K7 w w w w B7 w w w w
I II III IV V VI DİYEZLİ / ÜÇ BEMOLLÜ TONLAR
VIII
VII
3. ÜNİTE ÜÇ
La minör #
& B7 w w# K7 w w B7 w w # w w K7 w w w w K7 w w w w # B7 w w w w -7 w w w w# B7 w w w w
w w
w w
3. Aşağıdaki la majör ezgiyi okuyup derecelerini ilk ölçüde gösterildiği gibi yazınız.
# # 2 I II III IV V VI VII VIII
& # 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
œ œ œ œ œ œ œ Ek bilgi verilen alan
.....
..... I III V BİLGİ NOTU ..... ..... Minör dizilerde armonik minör dizi esas alınır. ..... ..... ..... ..... ..... .....
.....
..... .....
.....
..... .....
.....
7
# #
#
Ünite konu başlığı & 1.1. TEMEL KONUMDA DOMINANT YEDILI AKORLAR œ ˙
œ œ
œ
œ œ œ œ œ œ
œ
œ œ
Majör ve minör dizilerin V. (dominant) derecesi üzerine kurulan üç sesli majör akorlara yedililerinin de
.....
.....
.....
..... .....
.....
..... .....
..........
..........
.....
.....
.....
eklenmesiyle oluşan dört sesli akorlar dominant yedili akorlardır. Başka bir deyişle dominant yedili akorlar,
üç sesli temel konumdaki majör akorun üzerine küçük üçlü eklenmesiyle oluşur. Eklenen bu ses ile kök ses
arasındaki uzaklık küçük yedilidir. Temel konumdaki dominant yedili akorlar V7 ya da D7 olarak şifrelenir.
4. Aşağıdaki la majör ezgilerin eksik bırakılan ölçülerini tonalite kurallarını göz önünde bulundurarak tamam-
layıp seslendiriniz.
a
# # 3 3
& # 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
b 12
# # 6 j
& # 8 œ œ œ œ œ™ œ j
œ œ œ
Etkinlik başlığı ve numarası 34. ETKİNLİK
Alıştırmalarda verilen la majör tonundaki solfejleri elinizle vuruşlarını yaparak okuyunuz. Etkinlik çerçevesi
Solfej sırası 1 Fernando Sor (Fernando Sor)
Ülkü Özgür-Salih Aydoğan MiOE ve Kuram 2. Kitap No: 37
Anda no (q = 96) œ œ ˙# œ œ œ# ˙ œ
?# # ˙ œ œ ˙ œ œ œ ˙ œ ˙ œ œ
# c ŒŒ Œ ŒŒ ™ ™ Œ
, ,
9 ˙ œ œ ˙ œ œ ˙ œ œ ˙ œ ˙ œ œ ˙ œ ˙ œ
?# # œ ˙ œ n#
# ™ ™ Œ Œ Œ ™ ™ #
p
17 ˙ œ ˙ œ ˙ œ ˙ œ ˙ œ ˙ œ ˙ œ ˙™
?# ™ ™ # Œ ŒŒ ŒŒ ŒŒ Œ ™ ™ # # #
p ,
?# # ˙ œ œ ˙ œ œ œ ˙ œ œ ˙ œ
25 œ ˙ œ œ ˙ œ ˙ œ
# ŒŒ Œ Œ Œ Etkinliğin sonraki sayfada
p
devam ettiğini gösterir.
65
9

