Page 11 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 11
KİTABIN TANITIMI
Ünite numarasını gösterir. Ünite adını gösterir.
1. ÜNİTE YEDİLİ AKOR
ÇEVRİMLERİ
Ünitede yer alan konu Ünite ile ilgili örnek ses
başlıklarını gösterir. dosyalarına karekod okutularak
Ünite Konuları ulaşılır.
1.1. Temel Konumda Dominant Yedili Akor
1.2. Birinci Çevrim Dominant Yedili Akor
1.3. İkinci Çevrim Dominant Yedili Akor
1.4. Üçüncü Çevrim Dominant Yedili Akor
11
HAZIRLIK ÇALIŞMASI Bu ünitede
yer alan
Temel konumda dominant yedili akorlar kurunuz ve kurduğunuz 4, 8, 12 ve 16.
bu akorları piyanoda çalınız. Bu akorların sırasıyla temel sesini, sonra etkinliklerle ilgili örnek
ses dosyalarına ünite
Hazırlık Çalışması, öğrencilerin araştırma, inceleme, gözlem temel sesi ve üçlüsünü, daha sonra da temel sesi, üçlüsü ve beşlisini kapağındaki karekodu
bir oktav yukarı taşıyıp tekrar seslendiriniz. Oluşan yeni akorların
okutarak
tınılarındaki farklılıkları ayırt ediniz.
ulaşabilirsiniz.
yapma, düşünme ve fikir yürütme becerisi kazanmasını sağlayacak 1.1. TEMEL KONUMDA DOMİNANT YEDİLİ AKOR
1.1.1. Temel konumda dominant yedili akorunu oluşturma
çalışmalar içerir. eklenmesiyle oluşan dört sesli akorlar dominant yedili akorlardır.
Majör ve minör dizilerin V. (dominant) derecesi üzerine kurulan üç sesli majör akorlara yedililerinin de
Do majör (C-dur)
& w w K7 w w K3 K3 B3 w w w
T5 w w
w w
I II III IV V7 VI VII VIII
(D7)
ETKİNLİK 49
Etkinlik bölümü, öğrencilerin müziksel işitme, okuma, yazma Aşağıda verilen tonlarda V akorlarını örnekte olduğu gibi tonalitenin I. derece (tonik) akoruna çözünüz.
7
becerisini geliştirmeye yönelik kazanımlarını destekleyen, sınıf içinde & Fa majör w w & Fa diyez minör
ve dışında bireysel ve grup hâlinde yapılacak uygulama çalışmalarını w w w w b V7 w w 4 I 6 V7 4 I 6
içeren bölümdür. & La majör & Do minör
6 6
V7 4 I V7 4 I
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
A) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcükleri yazınız.
Ölçme ve Değerlendirme, verilen konularla ilgili bilgi ve 1. Bir önceki ölçüden uzatma bağı ile gelerek akora ait sesin duyulmasını geciktiren akora
yabancı sese .................................. denir.
becerilerinin ölçüldüğü, dönüt sağlamayı amaçlayan çalışmaların yer 2. Bir akorun iki değişik sesi arasında veya iki değişik akorun iki sesi arasında oluşan akora
aldığı bölümdür. yabancı sese .................................. denir.
131
6.2. DO MİNÖR TONUNDA MÜZİKSEL OKUMA
ETKİNLİK 40 Müziksel Okuma (Solfej)
6.2.1. Do minör tonundaki solfejleri okuma
Müziksel Okuma bölümünde ezgisel nitelikli okuma parçaları,
1. Armonik, melodik ve doğal do minör dizilerini çıkıcı ve inici olarak seslendiriniz.
2. Aşağıdaki do minör solfejleri süre değerlerine ve entonasyona dikkat ederek okuyunuz.
zaman belirtecine, ses sürelerine ve ses yüksekliklerine uygun
Allegro Teorio Musical e Solfejo No:142
j
b
3
42 & b b œ Œ 3 Œ œ™ œ œ œ# ˙ Œ tonal-makamsal ögeler göz önünde bulundurularak okunur.
4
œ œ œ ˙
5 b
& b b œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œn ™ œ œ œ ˙n Œ
J
p
9
b 3 œ n ™ j
& b b œ Œ Œ œ œ œ# ˙ Œ
œ œ œ n ˙
mf
13 b 3
& b b œ œ# œ œ œn œn œ Œ Œ 8.2. DO MİNÖR TONUNDA MÜZİKSEL YAZMA
œ n œ œ# œ œ œn p œ œ œ ˙
ETKİNLİK 45 Müziksel Yazma (Dikte)
L. V. Beethoven
Allegro Haydn, Mozart, Beethoven Melodi ve Solfej Kitabı
b j j , , 8.2.1. Do minör tonunda ezgi dikteleri yazma
C
43 & b b ‰ œ œ œ œ™ œ œ™ œ ˙ œ œn œ œ œ œ œ œ œ œ ˙™ œ œ 1. Aşağıdaki dizeklere çıkıcı-inici doğal, armonik ve melodik do minör dizileri yazınız.
p
5 b ,
& b b ˙ œ œ œ ˙ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ŒŒ œ œ ˙ œ œ œ
Müziksel Yazma bölümünde öğretmeninin çalacağı ezgisel ve
10 b , ,
tartımsal nitelikteki eserleri öğrencinin daha önceden öğrendiği bilgilerle
œ
˙
& b b ˙
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
œ œ œ œ œ œ œ œn
,
birleştirerek yazmasını sağlamak hedeflenmiştir. Ezgisel eserler; ses
14
b
˙
œ
Œ
& b b
œ œ œ
œ
œ
œ œ œ œ œ œ œ œn
œ n
yükseklikleri, tonal, makamsal ögeler, zaman belirteci ve ses süreleri
göz önünde bulundurularak yazılır (dikte edilir). Ritmik eserler ise ses 2. Öğretmeninizin zaman belirteci ve başlangıç sesini belirterek çalacağı do minör ezgi cümlelerini
aşağıdaki dizeklere yazınız.
101
yükseklikleri, tonal ve makamsal ögeler değil sadece zaman belirteci ve
ses sürelerine dikkat edilerek yazılır (dikte edilir).
10
120