Page 11 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 11

KİTABIN TANITIMI






                     Ünite içerik karekodu                                       Ünite kapağı
                                                     Ünite İçeriği
                                                      YEDİLİ
                          Ünite numarası              AKORLAR
                                              ÜNİTE                              Ünite adı
                                                      1.1. TEMEL KONUMDA DOMINANT YEDILI AKORLAR
                                                      1.2. BIRINCI ÇEVRIM KONUMUNDA DOMINANT YEDILI AKORLAR
                                                      1.3. IKINCI ÇEVRIM KONUMUNDA DOMINANT YEDILI AKORLAR
                                                      1.4. ÜÇÜNCÜ ÇEVRIM KONUMUNDA DOMINANT YEDILI AKORLAR
                                                      1.5. TEMEL KONUMDA MAJÖR YEDILI AKORLAR
                                                      1.6. TEMEL KONUMDA MINÖR YEDILI AKORLAR  Ünite konuları
                                                      1.7. TEMEL KONUMDA EKSIK BEŞLI YEDILI AKORLAR
                                                      1.8. TEMEL KONUMDA EKSIK YEDILI AKORLAR
                    Ünite tanıtım karekodu
                                               Ünite Tanıtımı
                                                        Bu ünitede sizlerden
                                                        •  dominant yedili, majör yedili, minör yedili, eksik beşli yedili   Ünite kazanımları
                                                ANAHTAR   ve eksik yedili akorları oluşturmayı
                                                KAVRAMLAR  •  dominant yedili, majör yedili, minör yedili, eksik beşli yedili
                                                        ve eksik yedili akorları işitsel olarak ayırt etmeyi
                                                        •  dominant yedili, majör yedili, minör yedili, eksik beşli yedili
                       Ünite içinde geçen        » Yedili akorlar  ve eksik yedili akorları seslendirmeyi
                                                        öğrenmeniz beklenmektedir.
                                                 » Dominant yedili akor
                         temel kavramlar         » Majör yedili akor
                                                 » Minör yedili akor
                                                 » Eksik beşli yedili akor
                                                 » Eksik yedili akor
                                                                          11
                            Ünite bilgisi
                                                1. ÜNİTE  YEDİLİ AKORLAR
                                                                                 Öğrencinin hazır bulunuşluk
                                                 Hazırlık Çalışması
                                                 1. Temel konumdaki majör, minör, eksik beşli ve artık beşli akorların üzerine küçük üçlü veya büyük   düzeyini ortaya çıkarmak için
                                                  üçlü aralık ekleyerek dört sesli akorlar oluşturunuz. Oluşturduğunuz akorları armonik olarak çalıp
                                                  seslendiriniz.
                                                 2. Temel konumdaki majör, minör, eksik beşli ve artık beşli akorlara dördüncü sesi ekledikten sonra   yapılan çalışmalar
                                                  oluşan yeni akorların tınısındaki farklılığı ve sizde bıraktığı etki hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.
                                                Bir sesin üzerine üçlü ve beşli eklenmesiyle üç sesli akorlar oluştuğu gibi yedili eklendiğinde de dört sesli
                                                akorlar oluşur. Dört farklı sesten oluşan bu akor, temel sesi ile üstteki sesi arasında yedili aralık olması
                                                nedeniyle yedili akor olarak adlandırılır.
                                                Bir dizinin her bir derecesi üzerine ayrı ayrı yedili akorlar kurulduğunda bu akorların niteliği ve tonalite
                                                içindeki  etkisi,  buna  bağlı  olarak  da  adları  farklılık  gösterir.  Bu  farklılıklar,  yedili  akorun  dizinin  hangi
                                                derecesinin üzerinde olduğuna ve akoru oluşturan seslerin temel sese ve birbirlerine olan uzaklıklarına
                                                göre oluşur.
                                                Aşağıda do majör ve la minör dizilerinin dereceleri üzerine kurulan yedili akorlardan benzer özellikte
                                                olanlar aynı renkte gösterilmiştir.
                                                 Do majör
                                                &  B7 w w w w  K7 w w w w  K7 w w w w  B7 w w w w  K7 w w w w  K7 w w w w  K7 w w w w  B7 w w w w
                                                   I  II  III  IV  V  VI DİYEZLİ  /  ÜÇ  BEMOLLÜ  TONLAR
                                                                       VIII
                                                                    VII
                                                              3. ÜNİTE  ÜÇ
                                                 La minör              #
                                                &  B7 w w#  K7 w w  B7 w w # w w  K7 w w w w  K7 w w w w #  B7 w w w w  -7 w w w w#  B7 w w w w
                                                      w w
                                                   w w
                                              3. Aşağıdaki la majör ezgiyi okuyup derecelerini ilk ölçüde gösterildiği gibi yazınız.
                                               # # 2  I  II  III  IV  V  VI  VII  VIII
                                              &  #  4   œ œ  œ œ œ  œ  œ  œ œ œ
                                                  œ œ œ  œ  œ     œ œ            Ek bilgi verilen alan
                                                                .....
                                                  ..... I  III V BİLGİ NOTU ..... .....  Minör dizilerde armonik minör dizi esas alınır. .....  ..... .....  .....  ..... .....
                                                              .....
                                                            ..... .....
                                                          .....
                                                   ..... .....
                                                      .....
                                              7
                                               # #
                                                #
                        Ünite konu başlığı    &  1.1. TEMEL KONUMDA DOMINANT YEDILI AKORLAR œ  ˙
                                                    œ œ
                                                                   œ
                                                         œ œ œ œ œ œ
                                                       œ
                                                 œ œ
                                                Majör ve minör dizilerin V. (dominant) derecesi üzerine kurulan üç sesli majör akorlara yedililerinin de
                                                                       .....
                                                       .....
                                                         .....
                                                           ..... .....
                                                                  .....
                                                  ..... .....
                                                                ..........
                                                                    ..........
                                                             .....
                                                 .....
                                                     .....
                                                eklenmesiyle oluşan dört sesli akorlar dominant yedili akorlardır. Başka bir deyişle dominant yedili akorlar,
                                                üç sesli temel konumdaki majör akorun üzerine küçük üçlü eklenmesiyle oluşur. Eklenen bu ses ile kök ses
                                                arasındaki uzaklık küçük yedilidir. Temel konumdaki dominant yedili akorlar V7 ya da D7 olarak şifrelenir.
                                              4. Aşağıdaki la majör ezgilerin eksik bırakılan ölçülerini tonalite kurallarını göz önünde bulundurarak tamam-
                                              layıp seslendiriniz.
                                              a
                                               # # 3      3
                                              &  #  4   œ œ œ œ œ  œ  œ œ œ  œ
                                              b  12
                                               # # 6               j
                                              &  #  8   œ œ œ œ œ™  œ j
                                                                œ œ œ
                 Etkinlik başlığı ve numarası  34. ETKİNLİK
                                              Alıştırmalarda verilen la majör tonundaki solfejleri elinizle vuruşlarını yaparak okuyunuz.  Etkinlik çerçevesi
                             Solfej sırası     1                   Fernando Sor (Fernando Sor)
                                                           Ülkü Özgür-Salih Aydoğan MiOE ve Kuram 2. Kitap No: 37
                                                 Anda  no (q = 96)  œ  œ ˙# œ  œ œ#  ˙ œ
                                              ?# # ˙ œ œ ˙ œ  œ œ ˙ œ ˙ œ  œ
                                                #  c  ŒŒ    Œ     ŒŒ      ™ ™ Œ
                                                     ,  ,
                                              9   ˙ œ œ ˙ œ  œ ˙ œ œ ˙ œ ˙ œ œ ˙ œ ˙ œ
                                              ?# #                   œ ˙ œ  n#
                                                #  ™ ™      Œ   Œ       Œ  ™ ™ #
                                                  p
                                              17  ˙  œ ˙ œ  ˙  œ ˙ œ  ˙  œ ˙ œ  ˙ œ ˙™
                                              ?#  ™ ™ #  Œ  ŒŒ  ŒŒ  ŒŒ  Œ  ™ ™ # # #
                                                  p                ,
                                              ?# # ˙ œ œ ˙ œ  œ œ ˙ œ  œ ˙ œ
                                              25        œ     ˙ œ œ  ˙ œ ˙ œ
                                                #     ŒŒ     Œ   Œ       Œ       Etkinliğin sonraki sayfada
                                                 p
                                                                                 devam ettiğini gösterir.
                                                                           65
                                                                                                             9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16