Page 11 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 11

KİTABIN TANITIMI



                    Ünite numarasını gösterir.                                        Ünite adını gösterir.
                                                  1. ÜNİTE       YEDİLİ AKOR
                                                                 ÇEVRİMLERİ










                     Ünitede yer alan konu                                           Ünite ile ilgili örnek ses
                      başlıklarını gösterir.                                     dosyalarına karekod okutularak
                                                              Ünite Konuları               ulaşılır.
                                                              1.1. Temel Konumda Dominant Yedili Akor
                                                              1.2. Birinci Çevrim Dominant Yedili Akor
                                                              1.3. İkinci Çevrim Dominant Yedili Akor
                                                              1.4. Üçüncü Çevrim Dominant Yedili Akor
                                                                         11




                                                                                       HAZIRLIK ÇALIŞMASI  Bu ünitede
                                                                                                    yer alan
                                                                                   Temel konumda dominant yedili akorlar kurunuz ve kurduğunuz   4, 8, 12 ve 16.
                                                                               bu akorları piyanoda çalınız. Bu akorların sırasıyla temel sesini, sonra   etkinliklerle ilgili örnek
                                                                                                  ses dosyalarına ünite
                   Hazırlık Çalışması, öğrencilerin araştırma, inceleme, gözlem   temel sesi ve üçlüsünü, daha sonra da temel sesi, üçlüsü ve beşlisini   kapağındaki karekodu
                                                                               bir  oktav  yukarı  taşıyıp  tekrar  seslendiriniz.  Oluşan  yeni  akorların
                                                                                                   okutarak
                                                                               tınılarındaki farklılıkları ayırt ediniz.
                                                                                                   ulaşabilirsiniz.
                yapma, düşünme ve fikir yürütme becerisi kazanmasını  sağlayacak   1.1. TEMEL KONUMDA DOMİNANT YEDİLİ AKOR
                                                                                1.1.1. Temel konumda dominant yedili akorunu oluşturma
                çalışmalar içerir.                                            eklenmesiyle oluşan dört sesli akorlar dominant yedili akorlardır.
                                                                                Majör ve minör dizilerin V. (dominant) derecesi üzerine kurulan üç sesli majör akorlara yedililerinin de
                                                                                Do majör (C-dur)
                                                                               &       w  w  K7 w w  K3 K3 B3  w  w  w
                                                                                             T5 w w
                                                                                 w  w
                                                                                  I  II  III  IV  V7  VI  VII  VIII
                                                                                             (D7)
                                                                                     ETKİNLİK 49
                   Etkinlik  bölümü,  öğrencilerin  müziksel  işitme,  okuma,  yazma   Aşağıda verilen tonlarda V     akorlarını örnekte olduğu gibi tonalitenin I. derece (tonik) akoruna çözünüz.
                                                                                      7
                becerisini  geliştirmeye  yönelik  kazanımlarını  destekleyen,  sınıf  içinde   & Fa majör  w w  &  Fa diyez minör
                ve dışında bireysel ve grup hâlinde yapılacak uygulama çalışmalarını   w w w w b  V7  w w 4 I  6  V7  4 I 6
                içeren bölümdür.                                               &  La majör  &  Do minör
                                                                                       6             6
                                                                                  V7   4 I     V7    4 I

                                                                                       ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
                                                                              A) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcükleri yazınız.
                    Ölçme  ve  Değerlendirme,  verilen  konularla  ilgili  bilgi  ve   1. Bir  önceki  ölçüden  uzatma  bağı  ile  gelerek  akora  ait  sesin  duyulmasını  geciktiren  akora
                                                                                yabancı sese .................................. denir.
                becerilerinin  ölçüldüğü,  dönüt  sağlamayı  amaçlayan  çalışmaların  yer   2. Bir akorun iki değişik sesi arasında veya iki değişik akorun iki sesi arasında oluşan akora
                aldığı bölümdür.                                                yabancı sese .................................. denir.
                                                                                                        131
                    6.2. DO MİNÖR TONUNDA MÜZİKSEL OKUMA

                           ETKİNLİK 40                       Müziksel Okuma (Solfej)
                      6.2.1. Do minör tonundaki solfejleri okuma
                                                       Müziksel Okuma bölümünde ezgisel nitelikli okuma parçaları,
                    1. Armonik, melodik ve doğal do minör dizilerini çıkıcı ve inici olarak seslendiriniz.
                    2. Aşağıdaki do minör solfejleri süre değerlerine ve entonasyona dikkat ederek okuyunuz.
                                                      zaman belirtecine, ses sürelerine ve ses yüksekliklerine uygun
                      Allegro        Teorio Musical e Solfejo No:142
                                     j
                     b
                      3
                    42  & b b œ Œ  3  Œ  œ™  œ œ œ#  ˙  Œ  tonal-makamsal ögeler göz önünde bulundurularak okunur.
                      4
                          œ œ œ ˙
                    5  b
                    & b b œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  œ œn ™ œ œ œ ˙n  Œ
                                      J
                                    p
                    9
                     b     3      œ n ™  j
                    & b b œ  Œ  Œ   œ œ œ#  ˙  Œ
                          œ œ œ n  ˙
                      mf
                    13  b              3
                    & b b    œ œ# œ œ œn œn  œ Œ  Œ                            8.2. DO MİNÖR TONUNDA MÜZİKSEL YAZMA
                       œ n œ œ# œ œ œn  p œ œ œ ˙
                                                                                     ETKİNLİK 45                       Müziksel Yazma (Dikte)
                                         L. V. Beethoven
                      Allegro     Haydn, Mozart, Beethoven Melodi ve Solfej Kitabı
                     b      j  j  ,        ,                                     8.2.1. Do minör tonunda ezgi dikteleri yazma
                      C
                    43  & b b ‰ œ  œ œ œ™ œ œ™ œ  ˙ œ œn œ œ œ œ œ œ œ œ ˙™ œ œ  1. Aşağıdaki dizeklere çıkıcı-inici doğal, armonik ve melodik do minör dizileri yazınız.
                        p
                    5  b     ,
                    & b b ˙  œ œ œ ˙  œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ  ŒŒ  œ œ ˙  œ œ œ
                    Müziksel  Yazma  bölümünde  öğretmeninin  çalacağı  ezgisel  ve
                    10  b  ,        ,
                tartımsal nitelikteki eserleri öğrencinin daha önceden öğrendiği bilgilerle
                                    œ
                                   ˙
                    & b b ˙
                        œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
                                      œ œ œ œ œ œ œ œn
                         ,
                birleştirerek  yazmasını  sağlamak  hedeflenmiştir.  Ezgisel  eserler;  ses
                    14
                     b
                        ˙
                          œ
                                           Œ
                    & b b
                                    œ œ œ
                       œ
                                          œ
                            œ œ œ œ œ œ œ œn
                                        œ n
                yükseklikleri, tonal, makamsal ögeler, zaman belirteci ve ses süreleri
                göz önünde bulundurularak yazılır (dikte edilir). Ritmik eserler ise ses   2. Öğretmeninizin zaman belirteci ve başlangıç sesini belirterek çalacağı do minör ezgi cümlelerini
                                                                               aşağıdaki dizeklere yazınız.
                                             101
                yükseklikleri, tonal ve makamsal ögeler değil sadece zaman belirteci ve
                ses sürelerine dikkat edilerek yazılır (dikte edilir).
           10
                                                                              120
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16