Page 13 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 13
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Bu ünitede
yer alan
Temel konumda dominant yedili akorlar kurunuz ve kurduğunuz 4, 8, 12 ve 16.
bu akorları piyanoda çalınız. Bu akorların sırasıyla temel sesini, sonra etkinliklerle ilgili örnek
temel sesi ve üçlüsünü, daha sonra da temel sesi, üçlüsü ve beşlisini ses dosyalarına ünite
bir oktav yukarı taşıyıp tekrar seslendiriniz. Oluşan yeni akorların kapağındaki karekodu
tınılarındaki farklılıkları ayırt ediniz. okutarak
ulaşabilirsiniz.
1.1. TEMEL KONUMDA DOMİNANT YEDİLİ AKOR
1.1.1. Temel konumda dominant yedili akorunu oluşturma
Majör ve minör dizilerin V. (dominant) derecesi üzerine kurulan üç sesli majör akorlara yedililerinin de
eklenmesiyle oluşan dört sesli akorlar dominant yedili akorlardır.
Do majör (C-dur) K7 w
w
w
& w w T5 w K3 w w w
K3
B3
w w
I II III IV V7 VI VII VIII
(D7)
La minör (A-moll)
T5 w
#w
& w K7 w K3 w w # w
w
K3
w w w B3
I II III IV V7 VI VII VIII
(D7)
ETKİNLİK 1
Aşağıda verilen tonlarda V 7 akorlarını örnekte olduğu gibi tonalitenin I. derece (tonik) akoruna çözünüz.
Fa majör Fa diyez minör
& w b w w w &
w
w
w
w
V7 I 6 4 V7 I 6 4
La majör Do minör
& &
V7 I 6 4 V7 I 6 4
Mi bemol majör Si minör
& &
V7 I 6 4 V7 I 6 4
Mi majör Re majör
& &
V7 I 6 4 V7 I 6 4
12