Page 16 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 16

1.2. BİRİNCİ ÇEVRİM DOMİNANT YEDİLİ AKOR

                   1.2.1. Birinci çevrim konumunda dominant yedili akorunu oluşturma

                 Temel konumdaki V 7 akorda kök durumundaki temel sesin bir oktav tize taşınmasıyla (çevrilmesiyle)
            birinci çevrim dominant yedili akor oluşur. Böylece akor; en altta 3’lüsü, üzerine sırasıyla 5’lisi, 7’lisi ve
            temel sesi gelecek şekilde konumlanmış olur.
                                                                         Temel Ses
                                            Do majör w                w w    5’lisi  3’lüsü
                                                    w
                                                                      w
                                                    w
                                         &          w           7’lisi   w
                                            Temel
                                             Ses    Temel        Birinci çevrim
                                                   (V7)

                 Dominant yedili akorlar birinci çevrim konumundayken seslerin birbirlerine uzaklıkları ve konumlanışı
            aşağıdaki gibidir:                        w                  w
                                                                       w
                                                    w
                                                5 w                K3 w     B2
                                                    w
                                                                       w
                                         &        K3      K6              K3
                                                                                   6
                                                                           6
                 Bu konumlanışı sebebiyle birinci çevrim dominant yedili akorlar V 5  ya da D 5  olarak şifrelenir*.
                                                    w
                                                                      w
                                               7 w                    w w   6
                                         &      5 w                      3 w  5
                                                  3 w
                                                    V7                V  6 5
                                                   (D7)              (D 6 5 )

                  6
                 V 5  akorunu işitsel olarak ayırt edebilmek için B2’li aralığının en üstte, tonaliteye göre sansibl etkisi
            uyandıran sesin de en pestte duyulduğuna dikkat edilmelidir.


                         ETKİNLİK 5



                                                           6
                 Aşağıda  verilen  V 7  akorlarını  örnekteki  gibi  V 5   akoruna  dönüştürüp  ait  oldukları  majör  ve  minör
            tonalitelerini noktalı alanlara yazınız.


            Do majör Do minör                 ........... / .............       ........... / .............
            ............... / ................
                     w          w w                    w b w                          b  w b w
                                w
                     w
                                                       w
             &       w          w              &       w                        &       w
                     w
                                                                                        w b
                     V7         V  6 5                 V7         V 6 5                 V7         V 6 5

             ........... / .............      ........... / .............       ........... / .............
                                                       w b
                                                    b  w                                w
                                                       w
             &       w                         &       w b                      &       w
                                                                                        w #
                     w #
                   #  w                                                                 w
                     w
                     V7         V  6 5                 V7         V 6 5                 V7         V 6 5
            1
                                                                         6
                 *  Birinci çevrim dominant yedili akorlarda bu şifreleme dışında yaygın olarak   şifresi de kullanılmaktadır.
                                                                         5


                                                                                                            15
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21