Page 16 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 16
1.2. BİRİNCİ ÇEVRİM DOMİNANT YEDİLİ AKOR
1.2.1. Birinci çevrim konumunda dominant yedili akorunu oluşturma
Temel konumdaki V 7 akorda kök durumundaki temel sesin bir oktav tize taşınmasıyla (çevrilmesiyle)
birinci çevrim dominant yedili akor oluşur. Böylece akor; en altta 3’lüsü, üzerine sırasıyla 5’lisi, 7’lisi ve
temel sesi gelecek şekilde konumlanmış olur.
Temel Ses
Do majör w w w 5’lisi 3’lüsü
w
w
w
& w 7’lisi w
Temel
Ses Temel Birinci çevrim
(V7)
Dominant yedili akorlar birinci çevrim konumundayken seslerin birbirlerine uzaklıkları ve konumlanışı
aşağıdaki gibidir: w w
w
w
5 w K3 w B2
w
w
& K3 K6 K3
6
6
Bu konumlanışı sebebiyle birinci çevrim dominant yedili akorlar V 5 ya da D 5 olarak şifrelenir*.
w
w
7 w w w 6
& 5 w 3 w 5
3 w
V7 V 6 5
(D7) (D 6 5 )
6
V 5 akorunu işitsel olarak ayırt edebilmek için B2’li aralığının en üstte, tonaliteye göre sansibl etkisi
uyandıran sesin de en pestte duyulduğuna dikkat edilmelidir.
ETKİNLİK 5
6
Aşağıda verilen V 7 akorlarını örnekteki gibi V 5 akoruna dönüştürüp ait oldukları majör ve minör
tonalitelerini noktalı alanlara yazınız.
Do majör Do minör ........... / ............. ........... / .............
............... / ................
w w w w b w b w b w
w
w
w
& w w & w & w
w
w b
V7 V 6 5 V7 V 6 5 V7 V 6 5
........... / ............. ........... / ............. ........... / .............
w b
b w w
w
& w & w b & w
w #
w #
# w w
w
V7 V 6 5 V7 V 6 5 V7 V 6 5
1
6
* Birinci çevrim dominant yedili akorlarda bu şifreleme dışında yaygın olarak şifresi de kullanılmaktadır.
5
15