Page 21 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 21
1.3. İKİNCİ ÇEVRİM DOMİNANT YEDİLİ AKOR
1.3.1. İkinci çevrim konumunda dominant yedili akorunu oluşturma
Temel konumdaki V 7 akorda önce temel (kök) sesin daha sonra 3’lünün bir oktav tize taşınmasıyla
(çevrilmesiyle) ikinci çevrim dominant yedili akor oluşur. Böylece akor; en altta 5’lisi, üzerine sırasıyla
7’lisi, temel sesi ve 3’lüsü gelecek şekilde konumlanmış olur.
3’lüsü
Fa majör w Temel Ses
w
w
w
& bw bw w bw w
w
w
w
5’lisi
Temel Ses Temel Birinci çevrim İkinci çevrim 7’lisi
(V7) (D )
6
5
Dominant yedili akorlar ikinci çevrim konumundayken seslerin birbirlerine uzaklıkları ve konumlanışı
aşağıdaki gibidir:
w w w w
bw
& B6 K3 bw T4 K3 w B3
w
B2
4
4
Bu konumlanışı sebebiyle ikinci çevrim dominant yedili akorlar V 3 ya da D 3 olarak şifrelenir*.
w w
& w b w 3 4 6
V 4 3
(D 4 3 )
4
V 3 akorunu işitsel olarak ayırt edebilmek için B2’li aralığın ortada, tonaliteye göre sansibl etkisi
uyandıran sesin de en tizde duyulduğuna dikkat edilmelidir.
ETKİNLİK 9
4
6
Aşağıda verilen V 5 akorlarını örnekteki gibi V 3 akoruna dönüştürüp ait oldukları majör ve minör
tonalitelerini noktalı alanlara yazınız.
Do majör Do minör ........... / ............. ........... / .............
............... / ................
w
& w w w w & w b w w & b b w w
w
w
w
w
w
w
V 6 5 V 4 3 V 6 5 V 4 3 V 6 5 V 4 3
........... / ............. ........... / ............. ........... / .............
b b b w w w w w b w w
w
& w & w & w
w #
1 V 6 5 V 4 3 V 6 5 V 4 3 V 6 5 V 4 3
* İkinci çevrim dominant yedili akorlarda bu şifreleme dışında yaygın olarak +6 şifresi de kullanılmaktadır.
20