Page 21 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 21

1.3. İKİNCİ ÇEVRİM DOMİNANT YEDİLİ AKOR

                     1.3.1. İkinci çevrim konumunda dominant yedili akorunu oluşturma

                    Temel konumdaki V 7 akorda önce temel (kök) sesin daha sonra 3’lünün bir oktav tize taşınmasıyla
               (çevrilmesiyle) ikinci çevrim dominant yedili akor oluşur. Böylece akor; en altta 5’lisi, üzerine sırasıyla
               7’lisi, temel sesi ve 3’lüsü gelecek şekilde konumlanmış olur.
                                                                             3’lüsü
                                       Fa majör                               w    Temel Ses
                                                             w
                                              w
                                                                              w
                                   &         bw             bw w             bw w
                                              w
                                                             w
                                              w
                                                                                  5’lisi
                                    Temel Ses    Temel  Birinci çevrim    İkinci çevrim  7’lisi
                                             (V7)           (D )
                                                               6
                                                               5
                    Dominant yedili akorlar ikinci çevrim konumundayken seslerin birbirlerine uzaklıkları ve konumlanışı
               aşağıdaki gibidir:
                                                    w w                w w
                                                                      bw
                                         &     B6  K3 bw  T4      K3 w       B3
                                                    w
                                                                             B2
                                                                             4
                                                                                     4
                    Bu konumlanışı sebebiyle ikinci çevrim dominant yedili akorlar V 3  ya da D 3  olarak şifrelenir*.
                                                             w w
                                         &                   w b w  3  4  6


                                                             V  4 3
                                                            (D  4 3 )
                     4
                    V 3   akorunu  işitsel  olarak  ayırt  edebilmek  için  B2’li  aralığın  ortada,  tonaliteye  göre  sansibl  etkisi
               uyandıran sesin de en tizde duyulduğuna dikkat edilmelidir.




                            ETKİNLİK 9


                                                              4
                                    6
                    Aşağıda  verilen  V 5  akorlarını  örnekteki  gibi  V 3   akoruna  dönüştürüp  ait  oldukları  majör  ve  minör
               tonalitelerini noktalı alanlara yazınız.

               Do majör Do minör                 ........... / .............      ........... / .............
               ............... / ................
                                                                                           w
                &       w w        w w           &       w b w w                   &    b b w w
                                                         w
                                   w
                                                                                           w
                                   w
                        w
                        w
                        V 6 5      V 4 3                 V  6 5     V 4 3                  V 6 5      V 4 3
                ........... / .............      ........... / .............      ........... / .............
                     b b b w w                           w w                               w b w w
                        w
                &       w                        &       w                         &       w
                                                         w #

               1        V  6 5     V 4 3                 V  6 5     V 4 3                  V 6 5      V 4 3


                    *  İkinci çevrim dominant yedili akorlarda bu şifreleme dışında yaygın olarak +6 şifresi de kullanılmaktadır.




           20
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26