Page 14 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 14
1. ÜNİTE YEDİLİ AKORLAR
Hazırlık Çalışması
1. Temel konumdaki majör, minör, eksik beşli ve artık beşli akorların üzerine küçük üçlü veya büyük
üçlü aralık ekleyerek dört sesli akorlar oluşturunuz. Oluşturduğunuz akorları armonik olarak çalıp
seslendiriniz.
2. Temel konumdaki majör, minör, eksik beşli ve artık beşli akorlara dördüncü sesi ekledikten sonra
oluşan yeni akorların tınısındaki farklılığı ve sizde bıraktığı etki hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.
Bir sesin üzerine üçlü ve beşli eklenmesiyle üç sesli akorlar oluştuğu gibi yedili eklendiğinde de dört sesli
akorlar oluşur. Dört farklı sesten oluşan bu akor, temel sesi ile üstteki sesi arasında yedili aralık olması
nedeniyle yedili akor olarak adlandırılır.
Bir dizinin her bir derecesi üzerine ayrı ayrı yedili akorlar kurulduğunda bu akorların niteliği ve tonalite
içindeki etkisi, buna bağlı olarak da adları farklılık gösterir. Bu farklılıklar, yedili akorun dizinin hangi
derecesinin üzerinde olduğuna ve akoru oluşturan seslerin temel sese ve birbirlerine olan uzaklıklarına
göre oluşur.
Aşağıda do majör ve la minör dizilerinin dereceleri üzerine kurulan yedili akorlardan benzer özellikte
olanlar aynı renkte gösterilmiştir.
w
Do majör w w w w B7 w
w
w
w
w
w
w
w
w
w
w
w
w
& w w K7 w B7 w K7 w K7 w K7 w w
w
w
w
B7 w K7 w w
I II III IV V VI VII VIII
La minör w w w #
w
w
w
w
w
w
& w # w w w K7 w K7 w B7 w -7 w B7 w
w #
w #
w #
w
w
w
w
w
w
w
B7 w K7 w B7 w w
I II III IV V VI VII VIII
BİLGİ NOTU Minör dizilerde armonik minör dizi esas alınır.
1.1. TEMEL KONUMDA DOMİNANT YEDİLİ AKORLAR
Majör ve minör dizilerin V. (dominant) derecesi üzerine kurulan üç sesli majör akorlara yedililerinin de
eklenmesiyle oluşan dört sesli akorlar dominant yedili akorlardır. Başka bir deyişle dominant yedili akorlar,
üç sesli temel konumdaki majör akorun üzerine küçük üçlü eklenmesiyle oluşur. Eklenen bu ses ile kök ses
arasındaki uzaklık küçük yedilidir. Temel konumdaki dominant yedili akorlar V7 ya da D7 olarak şifrelenir.
12

