Page 37 - BATI MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 37
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
W. A. Mozart’ın “Piyano Sonatı No:15 K.545 1. Bölüm” eserini akorlar arasındaki ses geçiş-
lerini ve etkilerini dikkate alarak dinleyiniz.
Bir akorun gerçek sesleri dışında duyulan seslere akora yabancı sesler denir. Ünite içerisinde akora
yabancı ses örneklerine yer verilmiştir.
2.1. GEÇİCİ SES
Aynı akorun iki farklı sesi arasında veya iki ayrı akorun iki farklı sesi arasında, ölçünün ya da vuruşun
zayıf zamanında duyulan akora yabancı seslere geçici ses denir.
Geçici ses
Geçici ses
Do majör
2 4 œ œ w
& 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ˙ Ó w w
w
œ
w
w
œ
œ
˙
Geçici ses
? 2 œ œ œ œ 4 w ˙ Ó œ œ œ w
˙
w
4 ˙ œ œ 4 w ˙ œ
I I V6 I I V
Geçici sesler, diyatonik olduğu gibi kromatik hareketle de kullanılabilir. Melodik hareket, geçit sesin
veya seslerin kullanıldığı yönde yeni akor sesine kadar devam eder.
Geçici ses
Do majör
™
™
2 œ # œ œ œ b œ œ
& 4 ˙ ˙
œ œ œ œ
? 2 œ œ œ
4 œ
V I V I 6
36