Page 259 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 259

5.1. ÇAĞDAŞ KLASİK

                                        TÜRK MÜZİĞİ ESERLERİ



                                                 HAZIRLIK SORULARI

                                  1. Cumhuriyet’in ilanından sonra Çağdaş klasik Türk müziğindeki
                                    gelişmeler nasıl olmuştur? Düşüncelerinizi paylaşınız.
                                  2. Çağdaş  Dönem’deki  ulusal  müzik  akımlarının  Çağdaş  klasik
                                    Türk müziğine etkileri sizce nasıl olmuştur?
                                  3. Cumhuriyet’in ilanından günümüze kadarki süreçte Türk müzi-
                                    ğindeki gelişme ve değişimler hakkındaki düşüncelerinizi söy-
                                    leyiniz.











                                           ÇAĞDAŞ KLASİK TÜRK MÜZİĞİ


                   Türkiye’de çağdaş Klasik Türk Müziği, Cumhuriyet Dönemi’nden sonra önemli gelişmeler kaydetmiştir.
               Bu gelişmelerin izleri Cumhuriyet öncesi dönemde görülmeye başlanmıştır. Avrupa ile Osmanlı arasında
               müzik alanında kültürel etkileşim çeşitli şekillerde gerçekleşmiştir. 1826 yılında 2. Mahmut, Muzıka-i Hü-
               mayun’u oluşturmuş; yönetimine de Giuseppe Donizetti’yi (Cuseppe Donizetti) getirmiştir. Osmanlı Döne-
               mi’nde Sultan Abdülaziz, ilk kez çok sesli beste yapan padişah olarak bilinir. Donizetti’nin ardından Guatelli
               Paşa, Türk şarkılarını armonize etmiş ve marşlar bestelemiştir. Bunlardan biri de Osmaniye Marşı’dır. Mus-
               tafa Kemal Atatürk, Cumhuriyet Dönemi ile birlikte Türk ulusunun özgün sanatını oluşturmayı hedeflemiştir.
               Özünü Türk halk ezgilerinin oluşturduğu çağdaş ve evrensel müziğin geliştirilmesini öngörmüştür. 1917
               yılında kurulan Darülelhan, Cumhuriyet ile birlikte 1923 yılında “Konservatuvar”a dönüştürülmüş; burada
               Türk ve Batı müziği eğitimi birlikte verilmeye başlanmıştır. 1934 yılında Türkiye Büyük Millet Meclisinin açı-
               lış konuşmasında M. Kemal, Türk ulusal musikisinin evrensel düzeyde yerini almasını istemiştir. A. Adnan
               Saygun, C. Reşit Rey, N. Kazım Akses, H. Ferit Alnar, U. Cemal Erkin, H. Bedii Yönetken, Ferhunde Erkin
               ve Mahmut Ragıp Gazimihal gibi ünlü isimlerden bir komisyon kurulmuştur. Bu komisyonun amacı, halk
               şarkılarını Batı tekniğiyle seslendirmektir.
                   Çağdaş Türk müziğinde “Türk Beşleri” olarak adlandırılan A. Adnan Saygun, C. Reşit Rey, N. Kazım
               Akses, H. Ferit Alnar, U. Cemal Erkin; ailelerinde Türk müziği dinleyerek yetişmiş, eğitim yoluyla çok sesli
               müziği tanımış ve gittikleri Avrupa ülkelerinden öğrendikleri bilgileri kendi eserlerinde uygulamış besteciler-
               dir. Onlar; bestecilikleri kadar eğitimci, müzik kurumlarının kurucusu, çalgı ustası, orkestra şefi olarak da
               hizmet vermiştir. Cumhuriyet Türkiyesi’nde müzik sanatının dünya ölçütlerinde kimlik kazanmasına katkıda
               bulunmuşlardır. Ortak amaçları; Türk müziğinin makamsal, ezgisel ve ritimsel yapısından yararlanarak Batı
               biçim ve tekniği ile eserler ortaya koymaktır.
                    Batı tekniğinin Türkiye’de uygulandığı ilk eğitim kurumu Saray Bandosudur. 1924’de Ankara’da Musiki
               Muallim Mektebi kurulmuş; 1926 yılında İstanbul’da Darülelhan adıyla açılan konservatuvar, İstanbul Bele-
               diye Konservatuvarına dönüştürülmüştür. Cumhuriyet’in ilanından sonra “Riyaset-i Cumhur Musiki Heyeti”
               adını alan topluluk, 1932 yılında Milli Eğitim Bakanlığına bağlanmış ve ismi “Riyaset-i Cumhur Filarmoni
               Orkestrası” olarak Atatürk tarafından değiştirilmiştir.


            258
   254   255   256   257   258   259   260   261   262   263   264