Page 261 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 261
1.
Çağdaş Türk müziği bestecilerinin kullandığı formları inceleyiniz. Batı müziği
formları ile karşılaştırarak farklarını aşağıya yazınız.
.......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
5.1.2. ÇAĞDAŞ KLASİK TÜRK MÜZİĞİ ESER FORMLARI VE ÖZELLİKLERİ
SÜİT
Aynı tonda/makamda, değişik karakterdeki dans türlerinin art arda sıralanmasıyla oluşan çalgısal bir
formdur. Türk bestecileri süite ulusal bir kimlik vermiştir. Örneğin Ferit Tüzün’ün orkestra için yazmış olduğu
“Anadolu” isimli süitinin bölümleri sırasıyla “horon, ezgiler ve oyun havası, bar ve son oyun”dan oluşmuştur.
DİVERTİMENTO
Süitten daha özgür bir formdur, bölümler arasında biçimsel bir benzerlik olması gerekmeyen “orkestra-
dan çok solo çalgılar topluluğu için” yazılmış süittir.
SONAT
Üç ya da çoğunlukla dört bölümden oluşan tek veya piyano eşlikli, yaylı ya da üfleme çalgılar için ya-
zılan bir türdür.
EĞİTİM MÜZİĞİ
Doğrudan doğruya müziği ya da müzikle ilgili bir olguyu öğretmeye yönelik bir türdür. Eğitim müziğinin
türleri vardır:
a. Tekerleme
Sözel bir tür olup okul öncesi çocukların oyun aralarında seslendirdikleri, birçoğu anonim, resitatif bir
türdür.
b. Etüt
Belli bir biçimi olmayan, belirli zorlukları yenmeyi amaçlayan, çalgısal ya da sözel olarak üretilen bir
türdür. Solfej etütleri, çalgı etütleri, şan etütleri gibi türleri vardır.
260