Page 261 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 261

1.
                                    Çağdaş  Türk  müziği  bestecilerinin  kullandığı  formları  inceleyiniz.  Batı  müziği
                                 formları ile karşılaştırarak farklarını aşağıya yazınız.





               .......................................................................................................................................................................

               .......................................................................................................................................................................

               .......................................................................................................................................................................

               .......................................................................................................................................................................

               .......................................................................................................................................................................

               .......................................................................................................................................................................




                            5.1.2. ÇAĞDAŞ KLASİK TÜRK MÜZİĞİ ESER FORMLARI VE ÖZELLİKLERİ





                   SÜİT

                   Aynı tonda/makamda, değişik karakterdeki dans türlerinin art arda sıralanmasıyla oluşan çalgısal bir
               formdur. Türk bestecileri süite ulusal bir kimlik vermiştir. Örneğin Ferit Tüzün’ün orkestra için yazmış olduğu
               “Anadolu” isimli süitinin bölümleri sırasıyla “horon, ezgiler ve oyun havası, bar ve son oyun”dan oluşmuştur.

                   DİVERTİMENTO

                   Süitten daha özgür bir formdur, bölümler arasında biçimsel bir benzerlik olması gerekmeyen “orkestra-
               dan çok solo çalgılar topluluğu için” yazılmış süittir.

                   SONAT

                    Üç ya da çoğunlukla dört bölümden oluşan tek veya piyano eşlikli, yaylı ya da üfleme çalgılar için ya-
               zılan bir türdür.

                   EĞİTİM MÜZİĞİ

                   Doğrudan doğruya müziği ya da müzikle ilgili bir olguyu öğretmeye yönelik bir türdür. Eğitim müziğinin
               türleri vardır:

                   a. Tekerleme

                   Sözel bir tür olup okul öncesi çocukların oyun aralarında seslendirdikleri, birçoğu anonim, resitatif bir
               türdür.

                   b. Etüt

                   Belli bir biçimi olmayan, belirli zorlukları yenmeyi amaçlayan, çalgısal ya da sözel olarak üretilen bir
               türdür. Solfej etütleri, çalgı etütleri, şan etütleri gibi türleri vardır.





            260
   256   257   258   259   260   261   262   263   264   265   266