Page 265 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 265

5.3. ÇAĞDAŞ KLASİK TÜRK MÜZİĞİ

                                      ESERLERİ SESLENDİRME




                                                  HAZIRLIK SORULARI

                                     1. Türk müziği motiflerinin Batı müziği formları ile harmanla-
                                       narak yorumlanması hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.
                                     2. Türk motifleri içeren Batı müziği eserlerinden bildiklerinizi
                                       söyleyiniz.




















                            5.3.1. ÇAĞDAŞ KLASİK TÜRK MÜZİĞİ ESERLERİ





                  Türk müziği ve Batı müziği arasındaki alışveriş, 17. yüzyıla dayanmaktadır. Mehter müziğinin vurmalı
               karakteri, Batı müziği bestecilerini etkilemiştir. 19. yüzyıl başlarından itibaren Osmanlı saraylarına gelen
               Batılı opera ve bale grupları da Türklerin ilgisini çekmiş, opera ve operet alanında bazı denemeler yapıl-
               maya başlanmıştır. Sonraki yıllarda “Türk Beşleri” olarak anılacak olan Cemal Reşit Rey, Ulvi Cemal Erkin,
               Ahmet Adnan Saygun, Necil Kazım Akses ve Hasan Ferit Alnar; yurt dışında eğitimlerini tamamlayıp Tür-
               kiye’ye döndükten sonra bestecilikte ilk defa Türk tarzını oluşturmuştur. Klasik müziğin bütün formlarında
               eserler yazmışlar ve bestecilik sanatında uluslararası düzeyi yakalayan ilk kuşak olarak tarihe geçmişlerdir.
               Çağdaş Türk müziğinin ortaya çıkmasında etkili olan bu besteciler, eserlerinde Türk halk ve sanat müziği-
               nin melodik, makamsal ve ritmik yapısına yer vermiştir. 20. yüzyıl Türkiye’sinde bestecilik ve yorumculuk
               alanlarında yetişen kuşaklar; Çağdaş müzikte köklü geleneği olan ülkelerin yüzyıllar içinde gerçekleştirdiği
               çalışmaları, çok kısa bir zaman diliminde gerçekleştirme ve dünyaya dinletme başarısını göstermiştir.
                  Anadolu’da müzik araştırmalarında bulunan Bela Bartok ile Ahmet Adnan Saygun, türkü arşivi oluştur-
               muştur. Oluşturulan bu Türk halk müziği arşivi, Türk bestecilerine zengin bir kaynak olmuştur.
                  Çağındaki toplumsal değişiklikler, tarihsel birikim, içinde yaşadığı coğrafya ve teknik yenilikler; Çağdaş
               klasik Türk müziği bestecisinin eserlerinde beslendiği kaynaklardır. Halk ezgileri ve dansları, yöresel dinî
               törenler, eski müzik türlerinin yapısı ve eski çalgıların tınısı; yeni müziğe değişik kimlikler kazandırmaktadır.
               Türk eserleri, Batı tarzında armonize edilerek tek sesli ya da çok sesli tekniklerle seslendirilmiştir.






            264
   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270