Page 266 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 266
1.
Verilen eserde kendi partinizi önce bireysel olarak sonra grup çalışması yaparak
seslendiriniz. Parçanın sözlerini araştırarak dostluğun öneminin hangi sözlerle veril-
mek istendiğini belirtiniz.
5.3. ÇAĞDAŞ KLASİK TÜRK MÜZİĞİ KALAMIŞ
ESERLERİ SESLENDİRME Besteci: Münir Nurettin SELÇUK
(1900-1981)
Uyarlama: Anıl ALTINSOY
Allegro
HAZIRLIK SORULARI α 8 œ œ œ œ œ − œ œ œ œ œ œ œ œ − œ œ œ œ œ œ
œ ∀
œ
œ
Keman I % α 7 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ∀
œ ∀
1. Türk müziği motiflerinin Batı müziği formları ile harmanla- Ε
narak yorumlanması hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz. α 8 œ œ œ œ
œ
2. Türk motifleri içeren Batı müziği eserlerinden bildiklerinizi Keman II % α 7 œ œ œ œ œ œ œ œ − œ œ œ œ µ − œ œ œ œ œ ∀
œ ∀
söyleyiniz. œ œ œ œ œ œ
Ε ι ι ι ι ι ι ι ι ι
Viyola Α α α 8 ‰ œ ‰ œ ‰ œ ‰ œ œ ‰ œ ‰ ‰ œ œ œ ‰ œ ‰ œ ‰ œ ‰ œ œ
œ œ
7
œ
œ œ
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
Ε
> α 8
Çello α 7 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ µ ˙ œ
œ
Ε − œ
4 œ œ œ œ œ
œ ∀
œ
œ
Kmn. I % α α œ œ œ œ œ œ œ − œ œ œ œ œ − œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ∀
œ ∀
α œ − œ œ œ œ œ − œ
œ
Kmn. II % α œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ µ œ œ œ œ ∀
œ ∀
5.3.1. ÇAĞDAŞ KLASİK TÜRK MÜZİĞİ ESERLERİ œ œ ι œ œ œ œ
ι
ι
Vyl. Α α α ‰ œ ι ‰ œ ι ‰ œ ‰ œ œ ‰ œ ι ‰ œ ι ‰ œ ι œ œ œ ‰ œ ‰ œ ‰ œ ι ‰ œ œ
œ œ
œ
œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ
Türk müziği ve Batı müziği arasındaki alışveriş, 17. yüzyıla dayanmaktadır. Mehter müziğinin vurmalı
karakteri, Batı müziği bestecilerini etkilemiştir. 19. yüzyıl başlarından itibaren Osmanlı saraylarına gelen Çel. > α α œ œ œ œ œ œ œ µ ˙ œ
Batılı opera ve bale grupları da Türklerin ilgisini çekmiş, opera ve operet alanında bazı denemeler yapıl- œ œ œ œ œ − œ
maya başlanmıştır. Sonraki yıllarda “Türk Beşleri” olarak anılacak olan Cemal Reşit Rey, Ulvi Cemal Erkin,
Ahmet Adnan Saygun, Necil Kazım Akses ve Hasan Ferit Alnar; yurt dışında eğitimlerini tamamlayıp Tür- 7
kiye’ye döndükten sonra bestecilikte ilk defa Türk tarzını oluşturmuştur. Klasik müziğin bütün formlarında Kmn. I α α − œ ι ‰ œ œ ∀ − œ œ œ œ − œ
eserler yazmışlar ve bestecilik sanatında uluslararası düzeyi yakalayan ilk kuşak olarak tarihe geçmişlerdir. % œ œ œ ∀ œ œ œ œ ∀
Çağdaş Türk müziğinin ortaya çıkmasında etkili olan bu besteciler, eserlerinde Türk halk ve sanat müziği-
nin melodik, makamsal ve ritmik yapısına yer vermiştir. 20. yüzyıl Türkiye’sinde bestecilik ve yorumculuk α
alanlarında yetişen kuşaklar; Çağdaş müzikte köklü geleneği olan ülkelerin yüzyıllar içinde gerçekleştirdiği Kmn. II % α ‰ œ œ œ œ œ œ ∀ œ
çalışmaları, çok kısa bir zaman diliminde gerçekleştirme ve dünyaya dinletme başarısını göstermiştir. œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ ∀ œ
Anadolu’da müzik araştırmalarında bulunan Bela Bartok ile Ahmet Adnan Saygun, türkü arşivi oluştur-
α
muştur. Oluşturulan bu Türk halk müziği arşivi, Türk bestecilerine zengin bir kaynak olmuştur. Vyl. Α α œ œ ‰ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ − œ
Çağındaki toplumsal değişiklikler, tarihsel birikim, içinde yaşadığı coğrafya ve teknik yenilikler; Çağdaş œ œ
klasik Türk müziği bestecisinin eserlerinde beslendiği kaynaklardır. Halk ezgileri ve dansları, yöresel dinî
törenler, eski müzik türlerinin yapısı ve eski çalgıların tınısı; yeni müziğe değişik kimlikler kazandırmaktadır. > α œ − œ
Türk eserleri, Batı tarzında armonize edilerek tek sesli ya da çok sesli tekniklerle seslendirilmiştir. Çel. α œ œ œ ‰ œ œ − œ œ œ œ œ œ œ
œ œ œ œ œ
264 265