Page 266 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 266

1.
                                 Verilen eserde kendi partinizi önce bireysel olarak sonra grup çalışması yaparak
                              seslendiriniz. Parçanın sözlerini araştırarak dostluğun öneminin hangi sözlerle veril-
                              mek istendiğini belirtiniz.





 5.3. ÇAĞDAŞ KLASİK TÜRK MÜZİĞİ                          KALAMIŞ

    ESERLERİ SESLENDİRME                                                          Besteci: Münir Nurettin SELÇUK
                                                                                                 (1900-1981)
                                                                                      Uyarlama: Anıl ALTINSOY
                            Allegro
 HAZIRLIK SORULARI         α  8               œ œ   œ  œ  œ  − œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  − œ  œ  œ  œ  œ  œ
                                                œ ∀
                                                                                            œ
                                         œ
              Keman I  %  α  7 œ œ     œ œ                                                œ œ     œ  œ  œ  œ ∀
                                   œ ∀
   1. Türk müziği motiflerinin Batı müziği formları ile harmanla-  Ε
 narak yorumlanması hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.  α  8  œ  œ  œ  œ
                                                œ
   2. Türk motifleri içeren Batı müziği eserlerinden bildiklerinizi   Keman II  %  α  7  œ  œ œ  œ œ œ œ œ −  œ  œ  œ  œ µ  − œ  œ  œ  œ  œ ∀
                                         œ ∀
 söyleyiniz.                    œ œ                                                       œ  œ  œ    œ
                              Ε      ι      ι      ι           ι   ι ι              ι   ι    ι
               Viyola  Α  α α 8  ‰  œ  ‰   œ  ‰   œ  ‰  œ œ  ‰  œ  ‰ ‰   œ  œ  œ  ‰ œ ‰ œ ‰  œ  ‰  œ œ
                                                                  œ œ
                             7
                                                  œ
                                                      œ œ
                                    œ      œ                  œ   œ œ              œ   œ    œ     œ œ
                                  Ε
                       >   α  8
                Çello     α 7   œ      œ      œ     œ œ     œ   œ    œ   œ  œ  œ µ  ˙     œ
                                                      œ
                              Ε                                                                 − œ
                   4                            œ  œ        œ œ        œ
                                           œ ∀
                                                                                           œ
                                    œ
            Kmn. I  %  α α  œ œ   œ œ    œ œ         œ    − œ  œ  œ      œ  œ   − œ  œ  œ  œ  œ œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ ∀
                             œ ∀
                        α                         œ       −  œ œ  œ    œ  œ     − œ
                                           œ
           Kmn. II  %  α     œ    œ œ    œ œ œ       œ œ          œ        œ µ    œ  œ  œ         œ ∀
                                    œ ∀
 5.3.1. ÇAĞDAŞ KLASİK TÜRK MÜZİĞİ ESERLERİ  œ œ  ι                                       œ  œ  œ     œ
                                                                                       ι
                                                                                  ι
              Vyl.  Α  α α  ‰  œ ι ‰  œ ι  ‰  œ  ‰  œ œ  ‰  œ ι ‰  œ ι ‰  œ ι œ  œ  œ  ‰ œ ‰ œ ‰  œ ι  ‰  œ œ
                                                  œ œ
                                             œ
                               œ      œ                   œ    œ    œ            œ    œ    œ      œ œ
 Türk müziği ve Batı müziği arasındaki alışveriş, 17. yüzyıla dayanmaktadır. Mehter müziğinin vurmalı
 karakteri, Batı müziği bestecilerini etkilemiştir. 19. yüzyıl başlarından itibaren Osmanlı saraylarına gelen   Çel.  >  α α  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ µ  ˙  œ
 Batılı opera ve bale grupları da Türklerin ilgisini çekmiş, opera ve operet alanında bazı denemeler yapıl-  œ  œ  œ  œ  œ  − œ
 maya başlanmıştır. Sonraki yıllarda “Türk Beşleri” olarak anılacak olan Cemal Reşit Rey, Ulvi Cemal Erkin,
 Ahmet Adnan Saygun, Necil Kazım Akses ve Hasan Ferit Alnar; yurt dışında eğitimlerini tamamlayıp Tür-  7
 kiye’ye döndükten sonra bestecilikte ilk defa Türk tarzını oluşturmuştur. Klasik müziğin bütün formlarında   Kmn. I  α α  − œ  ι  ‰  œ  œ ∀  − œ  œ  œ  œ  − œ
 eserler yazmışlar ve bestecilik sanatında uluslararası düzeyi yakalayan ilk kuşak olarak tarihe geçmişlerdir.   %  œ  œ  œ ∀  œ  œ  œ  œ ∀
 Çağdaş Türk müziğinin ortaya çıkmasında etkili olan bu besteciler, eserlerinde Türk halk ve sanat müziği-
 nin melodik, makamsal ve ritmik yapısına yer vermiştir. 20. yüzyıl Türkiye’sinde bestecilik ve yorumculuk   α
 alanlarında yetişen kuşaklar; Çağdaş müzikte köklü geleneği olan ülkelerin yüzyıllar içinde gerçekleştirdiği   Kmn. II  %  α  ‰  œ  œ  œ  œ  œ  œ ∀  œ
 çalışmaları, çok kısa bir zaman diliminde gerçekleştirme ve dünyaya dinletme başarısını göstermiştir.   œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ ∀  œ
 Anadolu’da müzik araştırmalarında bulunan Bela Bartok ile Ahmet Adnan Saygun, türkü arşivi oluştur-
                        α
 muştur. Oluşturulan bu Türk halk müziği arşivi, Türk bestecilerine zengin bir kaynak olmuştur.   Vyl.  Α  α œ  œ  ‰  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  − œ
 Çağındaki toplumsal değişiklikler, tarihsel birikim, içinde yaşadığı coğrafya ve teknik yenilikler; Çağdaş   œ  œ
 klasik Türk müziği bestecisinin eserlerinde beslendiği kaynaklardır. Halk ezgileri ve dansları, yöresel dinî
 törenler, eski müzik türlerinin yapısı ve eski çalgıların tınısı; yeni müziğe değişik kimlikler kazandırmaktadır.   >  α  œ  − œ
 Türk eserleri, Batı tarzında armonize edilerek tek sesli ya da çok sesli tekniklerle seslendirilmiştir.   Çel.  α  œ  œ  œ  ‰  œ  œ  − œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ
                                 œ                         œ   œ               œ          œ





 264                                                                                                    265
   261   262   263   264   265   266   267   268   269   270   271