Page 263 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 263
5.2. ÇAĞDAŞ KLASİK
TÜRK MÜZİĞİ BESTECİLERİ
HAZIRLIK SORULARI
1. Batı tekniğini ulusal müzikle birlikte kullanan besteciler-
den bildiklerinizi söyleyiniz.
2. Çağdaş klasik Türk müziği eserleri ile Batı müziği eser-
lerini dinlerken duyduğunuz ve hissettiğiniz farkları arka-
daşlarınızla paylaşınız.
1923 yılından sonra kültür ve eğitim politikalarının sonucu olarak yetenekli müzisyenler eğitim için yurt
dışına gönderilmiştir. Türk müziğinin evrensel boyuta gelmesini hedefleyen bu bestecilerden birkaçı “Rus
Beşleri”nden esinlenerek “Türk Beşleri” adı ile anılmıştır. Bu besteciler; Ulvi Cemal Erkin, Cemal Reşit
Rey, Necil Kazım Akses, Adnan Saygun ve Hasan Ferit Alnar’dır. Türk Beşleri ile aynı kuşaktan olan diğer
besteciler de geleneksel Türk müziğinin renklerini, koro ve orkestra eserlerine işlemişlerdir.
5.2.1. ÇAĞDAŞ KLASİK TÜRK MÜZİĞİ BESTECİLERİ VE ESERLERİ
Çağdaş Türk bestecisi; geleneksel köklerinden olduğu kadar çağın getirdiği yeniliklerden yararlanan,
içinde yaşadığı dönemden etkilenen bestecidir. Çağdaş klasik Türk müziği bestecileri dendiğinde “Türk
Beşleri” akla gelmekle beraber aynı kuşak bestecileri arasında Faik Canselen (1908-2009), Ekrem Zeki Ün
(1910-1987), Kemal İlerici (1910-1986), Bülent Tarcan (1914-1991), Mithat Fenmen (1916-1982), Bülent
Arel (1919-1990), Ertuğrul Oğuz Fırat (1923-2014), Necdet Levent (1923-2017), Nevit Kodallı (1925-2009),
Ferit Tüzün (1929-1977), Cenan Akın (1932-2006), Cengiz Tanç (1933-1997), İlhan Baran da (1934-2016)
bulunmaktadır.
AHMET ADNAN SAYGUN 1934’te Riyaset-i Cumhur Orkestrasını yönettikten sonra 1936’da Ma-
(1907-1991) car besteci Bela Bartok ile birlikte birçok halk ezgisini notaya aktarmıştır.
1971’de devlet sanatçısı olmuştur.
Başlıca Eserleri Yunus Emre Oratoryosu, Kerem, Köroğlu ve Özsoy operaları, Çeşitlemeler…
NECİL KAZIM AKSES Geleneksel Türk müziğinin ögeleri ile Batı müziğinin tekniğini yapıtlarında
(1908-1999) birleştirmiştir. 1971 yılında devlet sanatçılığına değer bulunmuştur.
Başlıca Eserleri Çiftetelli, Bayönder, Sesleniş, Itri’nin Nevakârı Üzerine Scherzo…
262