Page 264 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 264
ULVİ CEMAL ERKİN Besteleri; Türk halk dansları, geleneksel modlar ve gizemli İslam felsefe-
(1906-1972) sinin ögelerinden kaynaklanıp Batı müziği kuralları ile birleşir. 1971 yılın-
da devlet sanatçılığı unvanını almıştır.
Başlıca Eserleri Keloğlan Balesi, Köçekçeler, şan ve orkestra için 7 halk türküsü…
5.2. ÇAĞDAŞ KLASİK CEMAL REŞİT REY Makamsal Türk müziği ve tasavvuf felsefesinden etkilenen besteci, geniş
TÜRK MÜZİĞİ BESTECİLERİ (1904-1985) orkestralı senfonik şiirler yazmıştır. Tüm eserleri modal yapıda, tonal ve
melodiktir.
Başlıca Eserleri Çelebi, Sultan Cem, orkestra için Türk Manzaraları, Fatih, Anadolu Tür-
HAZIRLIK SORULARI küleri…
1. Batı tekniğini ulusal müzikle birlikte kullanan besteciler-
den bildiklerinizi söyleyiniz. HASAN FERİT ALNAR Halk ezgilerinin ritmik canlılığı ile sanat müziğinin teknik özelliklerini ve
2. Çağdaş klasik Türk müziği eserleri ile Batı müziği eser- (1906-1978) çalgılarını kullanmıştır. Kanun gibi geleneksel bir çalgı, ilk kez Alnar’ın kon-
lerini dinlerken duyduğunuz ve hissettiğiniz farkları arka- çertosu ile yaylı çalgılar orkestrasında solo olarak yer almıştır.
daşlarınızla paylaşınız.
Başlıca Eserleri Kanun ve yaylı çalgılar için konçerto, Türk süiti, İstanbul süiti…
1.
Aşağıda verilen görselleri ve eser isimlerini inceleyiniz, hangi besteciye ait olduğu-
1923 yılından sonra kültür ve eğitim politikalarının sonucu olarak yetenekli müzisyenler eğitim için yurt nu boş bırakılan yerlere yazınız.
dışına gönderilmiştir. Türk müziğinin evrensel boyuta gelmesini hedefleyen bu bestecilerden birkaçı “Rus
Beşleri”nden esinlenerek “Türk Beşleri” adı ile anılmıştır. Bu besteciler; Ulvi Cemal Erkin, Cemal Reşit
Rey, Necil Kazım Akses, Adnan Saygun ve Hasan Ferit Alnar’dır. Türk Beşleri ile aynı kuşaktan olan diğer
besteciler de geleneksel Türk müziğinin renklerini, koro ve orkestra eserlerine işlemişlerdir.
5.2.1. ÇAĞDAŞ KLASİK TÜRK MÜZİĞİ BESTECİLERİ VE ESERLERİ
Çağdaş Türk bestecisi; geleneksel köklerinden olduğu kadar çağın getirdiği yeniliklerden yararlanan,
içinde yaşadığı dönemden etkilenen bestecidir. Çağdaş klasik Türk müziği bestecileri dendiğinde “Türk
Beşleri” akla gelmekle beraber aynı kuşak bestecileri arasında Faik Canselen (1908-2009), Ekrem Zeki Ün
(1910-1987), Kemal İlerici (1910-1986), Bülent Tarcan (1914-1991), Mithat Fenmen (1916-1982), Bülent
Arel (1919-1990), Ertuğrul Oğuz Fırat (1923-2014), Necdet Levent (1923-2017), Nevit Kodallı (1925-2009),
Ferit Tüzün (1929-1977), Cenan Akın (1932-2006), Cengiz Tanç (1933-1997), İlhan Baran da (1934-2016)
bulunmaktadır. Başlıca Eserleri Başlıca Eserleri Başlıca Eserleri
AHMET ADNAN SAYGUN 1934’te Riyaset-i Cumhur Orkestrasını yönettikten sonra 1936’da Ma- Yunus Emre Oratoryosu, Sultan Cem operası, Köçekçeler,
(1907-1991) car besteci Bela Bartok ile birlikte birçok halk ezgisini notaya aktarmıştır.
1971’de devlet sanatçısı olmuştur. Bir Orman Masalı balesi, Çelebi operası, Keman ve Piyano İçin Zeybek
Türküsü,
Başlıca Eserleri Yunus Emre Oratoryosu, Kerem, Köroğlu ve Özsoy operaları, Çeşitlemeler… Orkestra İçin Op. 10 İnci’nin Kitabı, Karagöz Senfonik Şiir,
Piyano İçin Beş Damla...
NECİL KAZIM AKSES Geleneksel Türk müziğinin ögeleri ile Batı müziğinin tekniğini yapıtlarında Köroğlu operası... Türkiye Senfonik Rapsodi...
(1908-1999) birleştirmiştir. 1971 yılında devlet sanatçılığına değer bulunmuştur.
Başlıca Eserleri Çiftetelli, Bayönder, Sesleniş, Itri’nin Nevakârı Üzerine Scherzo…
262 263