Page 264 - ÇALGI TOPLULUKLARI (BATI MÜZİĞİ) 12
P. 264

ULVİ CEMAL ERKİN           Besteleri; Türk halk dansları, geleneksel modlar ve gizemli İslam felsefe-
              (1906-1972)                sinin ögelerinden kaynaklanıp Batı müziği kuralları ile birleşir. 1971 yılın-
                                         da devlet sanatçılığı unvanını almıştır.

              Başlıca Eserleri           Keloğlan Balesi, Köçekçeler, şan ve orkestra için 7 halk türküsü…


 5.2. ÇAĞDAŞ KLASİK   CEMAL REŞİT REY    Makamsal Türk müziği ve tasavvuf felsefesinden etkilenen besteci, geniş
    TÜRK MÜZİĞİ BESTECİLERİ  (1904-1985)  orkestralı senfonik şiirler yazmıştır. Tüm eserleri modal yapıda, tonal ve
                                         melodiktir.

             Başlıca Eserleri            Çelebi, Sultan Cem, orkestra için Türk Manzaraları, Fatih, Anadolu Tür-
 HAZIRLIK SORULARI                       küleri…

   1. Batı tekniğini ulusal müzikle birlikte kullanan besteciler-
 den bildiklerinizi söyleyiniz.  HASAN FERİT ALNAR   Halk  ezgilerinin  ritmik  canlılığı  ile  sanat  müziğinin  teknik  özelliklerini  ve
   2. Çağdaş klasik Türk müziği eserleri ile Batı müziği eser-  (1906-1978)  çalgılarını kullanmıştır. Kanun gibi geleneksel bir çalgı, ilk kez Alnar’ın kon-
 lerini dinlerken duyduğunuz ve hissettiğiniz farkları arka-  çertosu ile yaylı çalgılar orkestrasında solo olarak yer almıştır.
 daşlarınızla paylaşınız.
             Başlıca Eserleri            Kanun ve yaylı çalgılar için konçerto, Türk süiti, İstanbul süiti…






             1.
                                Aşağıda verilen görselleri ve eser isimlerini inceleyiniz, hangi besteciye ait olduğu-
 1923 yılından sonra kültür ve eğitim politikalarının sonucu olarak yetenekli müzisyenler eğitim için yurt   nu boş bırakılan yerlere yazınız.
 dışına gönderilmiştir. Türk müziğinin evrensel boyuta gelmesini hedefleyen bu bestecilerden birkaçı “Rus
 Beşleri”nden esinlenerek  “Türk Beşleri” adı ile anılmıştır. Bu besteciler; Ulvi Cemal Erkin, Cemal Reşit
 Rey, Necil Kazım Akses, Adnan Saygun ve Hasan Ferit Alnar’dır. Türk Beşleri ile aynı kuşaktan olan diğer
 besteciler de geleneksel Türk müziğinin renklerini, koro ve orkestra eserlerine işlemişlerdir.


 5.2.1. ÇAĞDAŞ KLASİK TÜRK MÜZİĞİ BESTECİLERİ VE ESERLERİ




 Çağdaş Türk bestecisi; geleneksel köklerinden olduğu kadar çağın getirdiği yeniliklerden yararlanan,
 içinde yaşadığı dönemden etkilenen bestecidir. Çağdaş klasik Türk müziği bestecileri dendiğinde “Türk
 Beşleri” akla gelmekle beraber aynı kuşak bestecileri arasında Faik Canselen (1908-2009), Ekrem Zeki Ün
 (1910-1987), Kemal İlerici (1910-1986), Bülent Tarcan (1914-1991), Mithat Fenmen (1916-1982), Bülent
 Arel (1919-1990), Ertuğrul Oğuz Fırat (1923-2014), Necdet Levent (1923-2017), Nevit Kodallı (1925-2009),
 Ferit Tüzün (1929-1977), Cenan Akın (1932-2006), Cengiz Tanç (1933-1997), İlhan Baran da (1934-2016)
 bulunmaktadır.  Başlıca Eserleri             Başlıca Eserleri                Başlıca Eserleri

 AHMET ADNAN SAYGUN   1934’te Riyaset-i Cumhur Orkestrasını yönettikten sonra 1936’da Ma-  Yunus Emre Oratoryosu,  Sultan Cem operası,  Köçekçeler,
 (1907-1991)  car besteci Bela Bartok ile birlikte birçok halk ezgisini notaya aktarmıştır.
 1971’de devlet sanatçısı olmuştur.  Bir Orman Masalı balesi,  Çelebi operası,  Keman ve Piyano İçin Zeybek
                                                                              Türküsü,
 Başlıca Eserleri  Yunus Emre Oratoryosu, Kerem, Köroğlu ve Özsoy operaları, Çeşitlemeler…  Orkestra İçin Op. 10 İnci’nin Kitabı,  Karagöz Senfonik Şiir,
                                                                              Piyano İçin Beş Damla...
 NECİL KAZIM AKSES   Geleneksel Türk müziğinin ögeleri ile Batı müziğinin tekniğini yapıtlarında   Köroğlu operası...  Türkiye Senfonik Rapsodi...
 (1908-1999)  birleştirmiştir. 1971 yılında devlet sanatçılığına değer bulunmuştur.

 Başlıca Eserleri  Çiftetelli, Bayönder, Sesleniş, Itri’nin Nevakârı Üzerine Scherzo…



 262                                                                                                    263
   259   260   261   262   263   264   265   266   267   268   269