Page 63 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 63
2. ÜNİTE
2.3. I-II-III-IV-V. Pozisyonlarda Konum Değiştirme
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
Çelloya uyarlanmış olan Ludwig van Beethoven'ın (Ludvig fan Betovın) Menuet adlı eserini pozisyon bakımından
inceleyiniz.
I-II-III-IV-V. pozisyonlarda konum değiştirilirken sol elde parmakların tuşe üzerinde kolla birlikte yer değiştirmesi sağ-
lanmalıdır. Kolla pozisyon geçişlerinde sese parmakla uzanılmamalı, sol el kalıbı bozulmamalı, el ve parmaklar bunun
dışında ek bir hareket yapmamalıdır.
Tuşe üzerinde parmak aralıkları pozisyonlara göre değişebilmektedir. Örneğin I. pozisyonda parmak aralıkları daha
geniş konumlandırılır ancak IV. ve V. pozisyonda parmak aralıkları daha dardır. Pozisyon geçişleri uygulanırken bu duruma
dikkat edilmelidir. Pozisyon geçişlerinin olduğu dizi, etüt ve eserler seslendirilirken zorluk yaşanmaması için ilk olarak
yavaş tempoda çalışılmalıdır. İlk çalışmalarda pozisyon geçişleri parmak telden ayrılmadan uygulanan glisando (gilisendo)
tekniği ile yapılmalıdır.
Pozisyon geçişlerinde genellikle kol kullanılmakla birlikte bazı durumlarda parmak uzatılarak geçişler yapılabilmekte-
dir. Bu tür durumlarda yeni konuma geçişte başparmak da ikinci parmakla olan hizasını korumalıdır.
Pozisyon geçişlerinde daha önce diğer pozisyonlara ait kazanılmış davranışlar unutulmamalıdır.
2.3.1. I-V. Konum Geçişli Etütler
7. UYGULAMA
I-V pozisyon geçişli çalışmaları içeren 1 ve 2 numaralı etütleri seslendiriniz.
Shifting
Cassia Harvey (Kasia Harvi)
2
1
1
œ œ œ œ 1 œ œ
? œ œ . œ œ . œ œ
1
1 c . .
1.Tel 2.Tel 1.Tel
2
4 œ œ 1 œ œ 1 œ œ
? . œ œ . . œ œ 2 . . œ œ 2 . .
1
.
2.Tel 1.Tel 2.Tel
2
2
7 œ œ 2 œ œ 2 1 œ œ 4
? œ œ . . œ œ . . œ œ
1.Tel 2.Tel 1.Tel
2
2
10 œ œ 4 œ œ 4 œ œ 4
1
? . . œ œ . . œ œ . . œ œ . w
. w
2.Tel 1.Tel 2.Tel
ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12 61

