Page 60 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 60

2. ÜNİTE



                      BİLGİ NOTU


                  Alt ve üst V. pozisyonda 1 ile 3. veya 1 ile 4. parmağın ses aralığı 1,5 (bir buçuk) sesten (küçük üçlü) oluşurken bu
              iki modelin açık versiyonlarında 1. ile 3. veya 1. ile  4. parmak arası ses aralığı 2 tam sesten (büyük üçlü) oluşmaktadır.


                Üst V. pozisyonda 1. parmak boş tel olan "la" sesi ile arasında ‘’büyük altılı aralık’’ oluşturarak "fa#" sesine gelirken 2.
            ve 3. parmakların arasında birer tam ses bulunmaktadır. Buna göre de üst V. pozisyonda 2. parmak ‘’sol#‘’ 3. parmak  ise
            la# notalarına yerleşmektedir. Bu pozisyonun dört parmak konumunda ise 1. parmak fa#, 2. parmak ‘’sol#‘’, 3. parmak la,
            4. parmak ise la# notalarında konumlanır (Görsel 2.17).







































            Görsel 2.17: Üst açık V. pozisyon

                Üst V. pozisyonda açık konum, sol elin 1. parmağının notayı çalarken telin üzerinde dik bir şekilde kullanıldığı bir tek-
            niktir. Bu konum, yüksek perde aralıklarına ulaşmak için kullanılır ve icracıya daha geniş bir ses yelpazesi sunar.

                Açık konumda, 1. parmak telin üzerinde dik basacak şekilde uzatılır ve diğer parmaklar pozisyonun gerektirdiği şekil-
            de konumlandırılır. Bu şekilde 1. parmağın notayı temiz ve net bir şekilde çalmasına olanak sağlanır. Açık konum, özellikle
            hızlı pasajlar ve arpejler için kullanışlıdır, çünkü parmakların hızlı bir şekilde hareket ettirilmesine olanak tanır.

                Tuşe üzerinde parmaklar şu şekilde konumlandırılmalıdır:
                •  1. parmak: Notaya dik açıyla, tırnağın hemen arkasındaki kısımla tele basılmalıdır.

                •  2. parmak: 1. parmakla arasında bir tam ses aralık oluşturacak şekilde, hafifçe eğik bir şekilde yerleştirilmelidir.
                •  3. parmak: 2. parmağın yanına yarım ses aralık oluşturacak şekilde, 1. parmağa benzer şekilde dik açıyla yerleştirilir.

                •  4. parmak: 3. parmağın yanına yarım ses aralık oluşturacak şekilde, daha düz bir açıyla yerleştirilmelidir.
                Parmaklar tuşeye hafifçe bastırılmalıdır. Çok fazla bastırmak sesi boğabilir ve netliği azaltabilir. Ayrıca parmaklar tu-
            şeye düz bir şekilde yerleştirilmeli, eğik olmamalıdır.
                Tuşe üzerinde doğru parmak konumlandırması, net ve tonlu bir ses üretmek için çok önemlidir. Ayrıca parmakların
            doğru yerleştirilmesi, hızlı pasajları ve karmaşık teknikleri daha kolay çalmayı sağlar.



          58 ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65