Page 57 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 57
3. ÜNİTE
3. ÜNİTE: ÇELLO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER II
NELER ÖĞRENİLECEK?
• Klasik Dönem’in Müzikal Özellikleri
• Klasik Dönem Bestecileri
• Klasik Dönem’de Çellonun Tarihî Gelişimi
• Klasik Dönem Çello Müziğinde Sonat ve Sonatin Biçimi
• Klasik Dönem Sonat Biçiminden Örnek Eserleri Özelliklerine Uygun Çalma
• Klasik Dönem’e Ait Etüt ve Eserleri Özelliklerine Uygun Çalma
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
1. Çellonun Barok Dönem’de gösterdiği yapısal ve işlevsel gelişim hakkındaki bilgilerinizi arkadaşlarınızla
paylaşınız.
2. Çello çalarken doğru ve etkin süsleme yapabilmek için nelere dikkat edilmelidir?
3. Müzikte üstün yetenek, eser ezberleme ve deşifre konularını araştırınız. Edindiğiniz bilgileri arkadaşları-
nızla paylaşınız.
3.1. Klasik Dönem Çello Müziği
3.1.1. Klasik Dönem’ in Müziksel Özellikleri
BİLGİ NOTU
Kökeni Latincedeki classicus (kılasikus) kelimesi olan “klasik” terimi, Antik Yunan ve Roma uygarlıklarında
üst sınıfın ürettiği toplumsal ve kültürel değerleri ifade etmek için kullanılmıştır. Günümüzde ise ciddi, otu-
raklı, kıymetli ve tarihsel bir süreçten geçerek kalıcı hâle gelmiş değerleri nitelemek için kullanılmaktadır.
Müzik tarihinde Klasik Dönem, J.S.
Bach’ın (Görsel 19) ölüm tarihi olan
1750 yılından başlayarak Ludvig van
Beethoven’ın (Görsel 20) ölüm tarihi
olan 1827 yılına kadar geçen dönemdir.
Klasik Dönem; yüzyıllar boyunca değe-
rinden ödün vermeyen, mükemmel ve
“klasik stil” olarak adlandırılan müzik
eserlerinin bestelendiği dönem olması
açısından önem taşımaktadır.
Olgun Barok Dönem’in “rokoko
akımı” ile Alman edebiyatının “fırtına
ve gerilim akımı” Klasik Dönem’i hazır- Görsel 19: Johann Sebastian Bach Görsel 20: Ludwig van Beethoven
layan ögelerdir. Rokoko akımı, Fransız
soyluları tarafından kabul gören süslü barok üslubunun hafif, eğlenceli ve kolay anlaşılır bir çeşididir. Rokoko akı-
mının izlerinin görüldüğü eserler genellikle küçük biçimlerde yazılmıştır ve bu eserlerde kontrpuan ile aşırı süslü
anlatımlardan ziyade armonik eşlikler göze çarpmıştır.
Duygu ve sezgiyi temel alan fırtına ve gerilim akımı, müziği de etkilemiş; Alman stilinde Fransız rokoko akımına
karşıt bir üslup sergilemiştir. Bu stilin müzik cümleleri, yoğun bir duygu gözetilerek ifade edilmiştir. Bir taraftan
Barok Dönem’in duyarlılığı korunurken diğer yandan hız, nüans, armoni, modülasyon ve kromatik iniş çıkışlarda
abartılı bir karşıtlık ilkesi uygulanmıştır. Böylelikle müzik, en genel ifadeyle, halka hitap edecek bir nitelik kazan-
mıştır. Joseph Haydn (Josef Haydın), Carl Philippe Emanuel Bach (Karl Filip Emanuel Bah), Johann Stamitz (Yohan
Şıtamitz) ve Christian Cannabich (Kıristiyan Kanabih) bu stilde eser veren önemli bestecilerdir.
56 ÇELLO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER II