Page 59 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 59

3. ÜNİTE



                                        Klasik Dönem’in Ünlü Bestecileri


                      Ön Klasik Evre             Erken Klasik Evre       Doruk Klasik Evre (Viyana Klasikleri)
                  Carl Philip Emanuel Bach   Giovanni Battista Sammartini          Joseph Haydn
                       (1714-1788)                  (1700-1775)                     (1732-1809)
                   Georg Matthias Monn       Christoph Willibald von Gluck    Wofgang Amadeus Mozart
                       (1717-1750)                  (1714-1787)                     (1756-1791)
                      Johann Stamitz               Michael Haydn               Ludwig van Beethoven
                       (1717-1757)                  (1737-1806)                     (1770-1827)
                   Johann Christian Bach          Luigi Boccherini
                       (1735-1782)                  (1743-1805)


                 1. ETKİNLİK
                      Ludwig van Beethoven, Wolfgang Amedeus Mozart ve Joseph Haydn adlı bestecilerin çello müziği
                   için yazdığı eserlerin video kayıtlarını izleyiniz. İzlediğiniz video kayıtlarını çalgıya hâkimiyet ve eser yo-
                   rumlama açısından inceleyiniz. İzlenimlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.


                Klasik Dönem’de Çellonun Tarihsel Gelişimi
                  Çello, Barok Dönem’de ve Erken Klasik Evre’de eşlik çalgısı olarak kullanılmıştır. 1650’li yıllarda bas grubu olarak
             bilinen çello ve fagot gibi çalgılar için çok fazla eser yazılmamıştır. Ancak viola da gamba için uzun soluklu eserler
             bestelenmeye başlanmıştır. Günümüzde çelloyla da çalınabilen bu eserler, Klasik Dönem’de gitgide seyrelmiş ve
             1750’den sonra bu eserlerin yerini çello için yazılmış eserler almıştır. 1600’lü yılların sonlarından itibaren ise beste-
             ciler viola da gambadan daha çok çello ile ilgilenmeye başlamıştır.
                1700’lü yılların başlarında İtalya, çello çalan yorumcu ve besteciler için çok önemli bir ülke olmuştur. Çello ça-
             lan çok sayıda besteci, eğitim görmek ve deneyim kazanmak için İtalya’ya gitmiştir. Ancak yüzyılın sonlarına doğru
             bu durum değişmiştir. 1750’li yıllarda çoğu İtalyan besteci ülkeyi terk ederek farklı Avrupa ülkelerine göç etmiştir.
             Dönemin önemli çello virtüözlerinden olan Luigi Boccherini, çello için seviyeli 12 konçerto ve 40’ın üzerinde sonat
             besteleyerek bestecilere bu formlar konusunda öncülük yapmıştır.
                   1770’li yıllarda çello, kuartet ve
             oda müziği topluluklarının en se-
             vilen çalgılarından biri olmuştur.
             Birçok besteci, çellonun aktif olarak
             rol aldığı farklı formlarda oda müziği
             eserleri yazmıştır (Görsel 24).
                Klasik Dönem ile birlikte müziğe
             yeni bir heyecan gelmiş ve bu heye-
             can, çello için yazılan eserlere de be-
             lirgin şekilde yansımıştır. Çellonun
             ve çello çalış tekniğinin gelişimi, 18.
             yüzyılın müzik ortamında kendini
             kabul ettirmiştir.
                  Antonio  Vandini, Giovanni Bat-
             tista Sammartini, Leonardo Leo,
             Matthias Monn, Joseph Haydn, Jean
             Baptiste Bravel ve Ludvig van Beet-  Görsel 24: Oda müziği topluluğu
             hoven’ın yazmış olduğu konçerto ve sonat formundaki eserler çello literatürünün önemli eserleri olmuştur. J.S.
             Bach’ın küçük oğlu J.C. Bach’ın viyola için yazdığı fakat sonradan çelloya da uyarlanan Do Minör Viyolonsel Kon-
             çertosu günümüzde hâlâ çalınmaktadır.





           58  ÇELLO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER II
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64