Page 59 - ÇALGI EĞİTİMİ ÇELLO 12
P. 59
3. ÜNİTE
Klasik Dönem’in Ünlü Bestecileri
Ön Klasik Evre Erken Klasik Evre Doruk Klasik Evre (Viyana Klasikleri)
Carl Philip Emanuel Bach Giovanni Battista Sammartini Joseph Haydn
(1714-1788) (1700-1775) (1732-1809)
Georg Matthias Monn Christoph Willibald von Gluck Wofgang Amadeus Mozart
(1717-1750) (1714-1787) (1756-1791)
Johann Stamitz Michael Haydn Ludwig van Beethoven
(1717-1757) (1737-1806) (1770-1827)
Johann Christian Bach Luigi Boccherini
(1735-1782) (1743-1805)
1. ETKİNLİK
Ludwig van Beethoven, Wolfgang Amedeus Mozart ve Joseph Haydn adlı bestecilerin çello müziği
için yazdığı eserlerin video kayıtlarını izleyiniz. İzlediğiniz video kayıtlarını çalgıya hâkimiyet ve eser yo-
rumlama açısından inceleyiniz. İzlenimlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Klasik Dönem’de Çellonun Tarihsel Gelişimi
Çello, Barok Dönem’de ve Erken Klasik Evre’de eşlik çalgısı olarak kullanılmıştır. 1650’li yıllarda bas grubu olarak
bilinen çello ve fagot gibi çalgılar için çok fazla eser yazılmamıştır. Ancak viola da gamba için uzun soluklu eserler
bestelenmeye başlanmıştır. Günümüzde çelloyla da çalınabilen bu eserler, Klasik Dönem’de gitgide seyrelmiş ve
1750’den sonra bu eserlerin yerini çello için yazılmış eserler almıştır. 1600’lü yılların sonlarından itibaren ise beste-
ciler viola da gambadan daha çok çello ile ilgilenmeye başlamıştır.
1700’lü yılların başlarında İtalya, çello çalan yorumcu ve besteciler için çok önemli bir ülke olmuştur. Çello ça-
lan çok sayıda besteci, eğitim görmek ve deneyim kazanmak için İtalya’ya gitmiştir. Ancak yüzyılın sonlarına doğru
bu durum değişmiştir. 1750’li yıllarda çoğu İtalyan besteci ülkeyi terk ederek farklı Avrupa ülkelerine göç etmiştir.
Dönemin önemli çello virtüözlerinden olan Luigi Boccherini, çello için seviyeli 12 konçerto ve 40’ın üzerinde sonat
besteleyerek bestecilere bu formlar konusunda öncülük yapmıştır.
1770’li yıllarda çello, kuartet ve
oda müziği topluluklarının en se-
vilen çalgılarından biri olmuştur.
Birçok besteci, çellonun aktif olarak
rol aldığı farklı formlarda oda müziği
eserleri yazmıştır (Görsel 24).
Klasik Dönem ile birlikte müziğe
yeni bir heyecan gelmiş ve bu heye-
can, çello için yazılan eserlere de be-
lirgin şekilde yansımıştır. Çellonun
ve çello çalış tekniğinin gelişimi, 18.
yüzyılın müzik ortamında kendini
kabul ettirmiştir.
Antonio Vandini, Giovanni Bat-
tista Sammartini, Leonardo Leo,
Matthias Monn, Joseph Haydn, Jean
Baptiste Bravel ve Ludvig van Beet- Görsel 24: Oda müziği topluluğu
hoven’ın yazmış olduğu konçerto ve sonat formundaki eserler çello literatürünün önemli eserleri olmuştur. J.S.
Bach’ın küçük oğlu J.C. Bach’ın viyola için yazdığı fakat sonradan çelloya da uyarlanan Do Minör Viyolonsel Kon-
çertosu günümüzde hâlâ çalınmaktadır.
58 ÇELLO MÜZİĞİNDE DÖNEMLER II