Page 101 - THM TEORİ VE UYGULAMASI 12
P. 101
ÖLÇME DEĞERLENDİRME
A) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere doğru sözcüğü/sözcükleri yazınız.
1. Birleşik dokuz zamanlı usullerde 2+2+2+3 düzümünden oluşan usule Türk sanat müziğinde
……… ve ……… denmektedir.
2. Ağır tempolu birleşik dokuzluların adı ……………… dır.
3. Birleşik dokuz zamanlı usullerde …………… düzümünden oluşan usule Türk sanat müziğinde
“aksak semai” adı verilir.
4. Birleşik dokuz zamanlı usullerde 3+2+2+2 düzümünden oluşan usule Türk sanat müziğinde
…….... adı verilir.
5. A ve B tipi beş zamanlı birleşik usullerin A+B şeklinde karılmasından oluşmuştur. Geleneksel Türk
sanat müziğinde bu usule ………… denilmiştir.
6. Antalya, Burdur ve dolaylarında D tipi birleşik dokuzluların süratlilerine …………….. denir.
B) Aşağıda verilen ifadelerin doğru veya yanlış olduğuna karar vererek yanlış olduğunu
düşündüğünüz ifadelerin doğrusunu / yanlış olma sebebini noktalı yerlere yazınız.
7. Dört zamanlı bir ana usulün altı zamanlı bir birleşik usul ile karılmasından oluşmuştur. Geleneksel
Türk sanat müziğinde bu usule çengiharbi denir. (Doğru/ Yanlış)
...................................................................................................................................................
8. Birleşik dokuz zamanlı usullerde 3+2+2+2 düzümünden oluşan usule Türk sanat müziğinde Ak-
sak adı verilir. (Doğru/ Yanlış)
...................................................................................................................................................
9. Karşılamalar, Trakya dolayları ve sahil boyunca İstanbul, Samsun, Ordu ve Giresun’da sıklıkla
kullanılmaktadır. (Doğru/ Yanlış)
...................................................................................................................................................
10. “Karma usuller” adı altında toplanan bu grup, birleşik usullerin ve ana usullerin bir araya gelme-
siyle oluşur. (Doğru/ Yanlış)
...................................................................................................................................................
11. Karma onlunun E tipi (3+3)+(2+2) dir. Geleneksel Türk sanat müziğinde bu usule aksak semai
denir. (Doğru/ Yanlış)
....................................................................................................................................................
12. Aksak semai, beş zamanlı birleşik usulün A tipinin iki kez kullanılmasından oluşmuştur. (Doğru/
Yanlış)
....................................................................................................................................................
100