Page 108 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 108

8. ÜNİTE



                 7.  20. yüzyıl müziğinde belirgin değişiklikler görülmektedir. Aşağıdakilerden hangisi bu dönem mü-
                    zik eserlerinin ezgisel farklılıklarından biri değildir?
                      A)   Ton hissiyatı önce esnemiş, sonra atonalite belirginleşmiştir.

                      B)  Kilise makamlarına ve Doğu makamlarına yer verilmiştir.
                      C)   Pentatonik diziler kullanılmaya başlanmıştır.
                      D)   Ezgi belirginleşmeye başlamıştır.
                      E)  Kromatik dizilerin kullanımı artmıştır.

                 8.  Aşağıda 20. yüzyılda ortaya çıkan önemli müzik akımları ile ilgili bilgiler verilmiştir. Verilen bilgilere
                    dayanarak boş bırakılan yerlere akımların isimlerini yazınız
                                          19. yüzyıl sonlarında Fransa'da ortaya çıkmıştır. Bu akımda disonanslar, aynı
                                          doğrultuda devam eden akorların ilerleyişi ve tam aralıklı diziler kullanılarak
                                          sesin “gücü” yerine “tını”sı üzerinde yoğunlaşılmıştır. Sesin renkleri armonize
                                          edilerek tını ayrıştırılmış ve saf bir tını arayışına eğilim gösterilmiştir.
                                          “Geriye dönüş akımı” olarak tanımlanmıştır. Bu akımda standart tonalitenin
                                          yerini sık sık değişen tonaliteler almış, sekiz sese bağımlılık yerine kromatik
                                          skaladaki 12 sesin eşit değerde ve özgürce kullanılması anlayışı benimsen-
                                          miştir.
                                          20. yüzyıl müziğinin deneysel karmaşıklığına bir tepki olarak 1970’li yıllarda
                                          Amerika’da ortaya çıkmıştır. Bu akımın temel prensibi müziği yalınlaştırmak-
                                          tır. Akımın bestecileri Uzakdoğu’nun gizemli melodilerinden, Asya’daki tek-
                                          düze yineleme örneklerinden ve Afrika’nın ritim çeşitliliğinden etkilenmiştir.
                                          1950’li yıllardan sonra ortaya çıkmıştır. Sesin doğal ve yapay tüm ögelerini
                                          içeren bir akımdır. Bu akımla birlikte yeni arayışların ve teknolojik gelişmele-
                                          rin sonucunda icat edilen ondesmartenot, theremin, telharmonium gibi ma-
                                          kineler yardımıyla deneysel çalışmalar yapılmıştır.
                                          Bu akımda insanın iç dünyasını ve günlük yaşamda bastırdığı tüm duyguları
                                          hiçbir geleneksel kalıba bağlı kalmadan özgürce ortaya koyması amaçlan-
                                          mıştır. Doğada ve insanın içinde var olan tüm gerçekleri yansıtan bir müzik
                                          anlayışı benimsenmiştir. Bu akımın etkisiyle bestelenen eserlerin en belirgin
                                          özelliği atonalitedir.
                                          20. yüzyıl başlarında geleneksel değerleri dengeli bir şekilde koruyan ve
                                          anlamlandıran bir akım olarak ortaya çıkmıştır. Bu akımla birlikte füg ve 12
                                          kontrpuan gibi eski müzik biçimleri tekrar değerlendirilerek tonalite, armoni,
                                          ezgi gibi unsurlar yeniden önemsenmeye başlanmıştır.

                 9.     I.  Claude Debussy
                     II. Igor Stravinsky
                    III. Anton Webern
                    IV. Mily Balakirev
                    Yukarıdakilerden hangileri 20. yüzyıl bestecilerindendir?
                      A) I ve II            B) I, II ve III           C) I, II ve IV          D) I, III ve IV          E) II, III ve IV











                NOT: Cevaplarınızı cevap anahtarıyla karşılaştırınız. Yanlış cevap verdiğiniz ya da cevap verirken tereddüt ettiğiniz sorularla ilgili
                konuları gözden geçiriniz. Cevaplarınızın tümü doğru ise bir sonraki öğrenme faaliyetine geçiniz.





                                                                                20. YÜZYIL VE MODERNİZM   107
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113