Page 111 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 111

9. ÜNİTE


               9. ÜNİTE: TÜRKİYE’DE ÇOK SESLİ MÜZİK



                NELER ÖĞRENİLECEK?
                •  Cumhuriyet Öncesi Dönem'de Osmanlı Müzik Kurumlarında Yapılan Yenilikler
                •  Cumhuriyet’in Kurulması ile Başlayan Müzik İnkılabının Getirdiği Yenilikler
                •  Çok Sesli Türk Müziğinin Özellikleri
                •  Türk Beşleri ve Eserleri
                •  Türk Beşleri’nden Günümüze Kadar Eser Üreten Türk Bestecileri



                HAZIRLIK ÇALIŞMASI

                   19. yüzyıl ulusal müzik okullarının oluşum süreci ve Osmanlıdaki Batılılaşma hareketleri ile ilgili bilgi-
                lerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Düşüncelerinizi ifade ederken saygı çerçevesinde hareket etmeye özen
                gösteriniz.


                9.1. Cumhuriyet Öncesi ve Sonrası Çok Sesli Müziğin Gelişimi ve
                         Özellikleri

                Türk müziği, tarih boyunca geçirdiği süreçlerin etkisiyle Avrupa müziğinden farklı bir istikamette yol almıştır.
              Avrupa müziği, Rönesans’tan itibaren çok seslilik çizgisinde ilerleme kaydederken Osmanlı topraklarında müzik,
              tek seslilik çerçevesinde gelişmiştir. Osmanlı İmparatorluğu’nun Batılılaşma hareketleri ile birlikte Türk müziği de
              çok seslilik sürecine girmiştir. İlk zamanlarda sınırlı bir gelişme sergileyen Türk müziğinin çok seslilik faaliyetleri,
              Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasının ardından hız kazanmıştır.

                9.1.1. Osmanlı Müzik Kurumlarında Yapılan Yenilikler
                Sultan II. Mahmut zamanında Yeniçeri Ocağı kapatılarak Asakir-i Mansure-i Muhammediye ismiyle yeni bir
              ordu kurulmuş ve bu ordu için yeni bir bandoya ihtiyaç duyulmuştur. 1826 yılında faaliyete geçen ve Batılı anlam-
              da bir müzik kurumu olan Mızıka-i Hümayunun kuruluş amacı, bu ihtiyacı karşılamaktır.






























                     Görsel 114: Mızıka-i Hümayun Bandosu

                Dönemin tanınmış müzisyenlerinden Giuseppe Donizetti’nin (Giutzeppe Donitzeti) 1828 yılında “Osmanlı mı-
              zıkaları umum mürebbisi” olarak görevlendirilmesi, Mızıka-i Hümayunun kurumsallaşma sürecini hızlandırmıştır.
              Mızıka-i Hümayun bünyesinde bir bando ve çok sesli Batı müziği eserleri seslendiren saray orkestrası kurularak
              kısa süre içinde konserler verilmeye başlanmıştır (Görsel 114).



         110   TÜRKİYE’DE ÇOK SESLİ MÜZİK
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116