Page 114 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 114
9. ÜNİTE
Cumhuriyet Dönemi'nde Yeni Açılan Kurumlar
Görsel 118: Musiki Muallim Mektebi öğretmen ve öğrencileri
Ankara’da 1924 yılında on iki öğrenciyle eğitime başlayan Musiki Muallim Mektebinin en önemli amacı, Batı
müziği eğitimi verecek müzik öğretmenlerini yetiştirmek olarak belirlenmiştir. Riyaseti Cumhur Musiki Heyetinin
orkestra ve bando üyelerinin öğretmenlik yaptığı okulda yetişen müzisyenler vasıtasıyla Riyaseti Cumhur Heyeti-
nin müzisyen ihtiyacının karşılanması hedeflenmiştir. (Görsel 118).
Müzik eğitimi konusundaki bir başka gelişme, 25 Haziran 1934 tarihinde Millî Musiki ve Temsil Akademisinin
Teşkilat Kanunu’nun kabul edilmesidir. Bu kanunun kabul edilmesinin ardından dönemin ileri gelen müzik adam-
larından oluşan bir komisyon toplanmış ve bu komisyon tarafından kapsamlı bir çalışma yapılmıştır. Yapılan çalış-
maların sonucunda kurulacak akademinin ana çizgilerini belirleyebilmek için bir rapor hazırlanmıştır. Bu raporda
belirtilen önemli kararlardan biri; orkestra, müzik eğitimi ve etnomüzikoloji alanında önemli çalışmalar yapmış
Avrupalı uzmanların ülkemize davet edilmesidir. Nitekim bu karar doğrultusunda Paul Hindemith, Carl Ebert (Karl
Ebert), Eduard Zuckmayer (Edvırd Zugmayer) ve Bela Bartok gibi isimler Türkiye’ye gelmiştir. Bir müddet Türki-
ye’de bulunan bu isimler; müzik eğitimi veren kurumların eğitim sistemleri, orkestra şefliği ya da halk müziği der-
lemeleri konusunda çalışmalar yapmıştır.
1936 yılında Millî Musiki ve Temsil Akademisi Kanunu doğrultusunda kurulan Ankara Devlet Konservatuva-
rı, Musiki Muallim Mektebi ile aynı binada eğitime başlamıştır (Görsel 119). Konservatuvarın eğitim sistemi Paul
Hindemith tarafından oluşturulmuş, temsil bölümlerinin idaresini ise Carl Ebert üstlenmiştir. Daha sonra kurulan
konservatuvarlara model teşkil eden bu kurum, Hacettepe Üniversitesi Devlet Konservatuvarı adıyla günümüzde
de eğitim faaliyetini sürdürmektedir.
Görsel 119: Musiki Muallim Mektebi, Cebeci binası
TÜRKİYE’DE ÇOK SESLİ MÜZİK 113