Page 103 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 103

8. ÜNİTE


                8.4. 20. Yüzyılda Ortaya Çıkan Müzik Akımları

                8.4.1. 20. Yüzyıl Müzik Akımları

                Yirminci yüzyıl, müzikte birbirinden farklı birçok akımın oluştuğu ve müziğin sınırlarının genişlediği dönemdir.
             Teknolojinin gelişmesi, gereksinimlerin daha çabuk değişmesine ve estetik beğeni değerlerinde hızlı geçişlerin
             yaşanmasına yol açmıştır. Dönemin bestecileri; geleneksel anlatım yöntemlerini bırakıp deneysel arayışlara, geç-
             miş yüzyılların müziklerine ve farklı ülkelerin müzik kültürlerine yönelmişlerdir. Bir akıma bağlı kalmamış; çeşitli
             tarzlardan, tekniklerden ve ifade olanaklarından yararlanarak birden fazla akımın özelliklerini gösteren eserler
             üretmişlerdir.
                Bu yüzyılda empresyonizm, ekspresyonizm, postromantizm, neoklasisizm, folklorizm, fütürizm (gelecekçilik),
             deneycilik, egzotizm, minimalizm, aleatorik (rastlamsal) müzik, ilkelcilik, yararlı müzik ve elektronik müzik gibi
             akımlar yaygınlaşmıştır. 20. yüzyılda ortaya çıkan önemli akımların bazıları şunlardır:
                Empresyonizm (İzlenimcilik)
                19. yüzyıl sonlarında Fransa’da ortaya çıkan
             empresyonizm,  resim  başta  olmak  üzere  tüm
             sanat dallarında kendini göstermiştir (Görsel
             104). Empresyonizmde tabiat, sanatçının kişisel
             izlenimleriyle eserlere aktarılmıştır. Geleneksel
             tonalite ve ritim unsurlarının dışına çıkılmış-
             tır. Disonanslar, aynı doğrultuda devam eden
             akorların ilerleyişi ve tam aralıklı diziler kulla-
             nılarak sesin “gücü” yerine “tını”sı üzerinde yo-
             ğunlaşılmıştır. Sesin renkleri armonize edilerek
             tını ayrıştırılmış ve saf bir tını arayışına eğilim
             gösterilmiştir. Bu akımın önemli bestecileri;
             Claude Debussy, Maurice Ravel (Moris Ravel) ve
             Eric Satie’dir (Erik Sati).              Görsel 104: “Monceau (Monso) Parkı”, Claud Monet (Clau Mone),
                Ekspresyonizm (Dışavurumculuk)        1876
                20. yüzyıl başlarında ortaya çıkan ekspresyo-
             nizm, insanın iç dünyasını ve günlük yaşamda
             bastırdığı tüm duyguları hiçbir geleneksel kalı-
             ba bağlı kalmadan özgürce dışa vurabilmesini
             amaçlamıştır (Görsel 105). Ekspresyonizmde
             doğada ve insanın içinde var olan tüm gerçek-
             leri yansıtan bir müzik anlayışı benimsenmiştir.
             Ekspresyonizmin etkisiyle bestelenen eserle-
             rin en belirgin özelliği atonalitedir. Bu akımın
             önemli bestecileri; Arnold Schönberg, Alban
             Berg ve Anton Webern’dir.
                Postromantizm (Romantizm Sonrası)
                “Geriye dönüş akımı” olarak tanımlanan
             postromantizm, Romantik müzik özelliklerinin
             önce tonal, sonra da atonal olarak 20. yüzyıl   Görsel 105: “Kragerom Peyzajı (Landscape Kragerom)”, Edvard
             müzik anlayışıyla yeniden biçimlendirilmesi  Munch (Edvırd Mank)
             temeline dayanmaktadır. Postromantizmle bir-
             likte standart tonalitenin yerini sık sık değişen tonaliteler almış, sekiz sese bağımlılık yerine kromatik skaladaki 12
             sesin eşit değerde ve özgürce kullanılması anlayışı benimsenmiştir. Bu akımın önemli bestecileri; Giacomo Puccini
             ve Sergei Rachmaninoff’tur (Sergi Rahmaninof).
                Neoklasisizm (Yeni Klasikçilik)
                20. yüzyıl başlarında geleneksel değerleri dengeli bir şekilde koruyan ve anlamlandıran bir akım olarak ortaya
             çıkan neoklasisizm, 1930’lu yıllarda güçlenmiştir. Neoklasisizmde füg ve 12 kontrpuan gibi eski müzik biçimleri
             tekrar değerlendirilerek tonalite, armoni, ezgi gibi unsurlar yeniden önemsenmiştir. Bu akımın önemli bestecileri;
             Ferruccio Busoni (Ferruç Buzoni), Paul Hindemith (Pal Hindemit) ve Igor Stravinsky’dir (Igor Sıtravinski).




   102   20. YÜZYIL VE MODERNİZM
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108