Page 105 - TÜRK VE BATI MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 105

8. ÜNİTE



                                           Anton Webern (1883-1945)
                                           Viyana Üniversitesinde müzik bilimi eğitimi alan Webern, Schönberg’in öğ-
                                        rencisidir (Görsel 110). Rönesans bestecisi Isaac üzerine yaptığı doktora çalışma-
                                        sını tamamladıktan sonra Avrupa’nın çeşitli kentlerinde tiyatro orkestraları yönet-
                                        miştir. Çalgılama üslubu dönem müziği açısından büyük önem taşıyan Webern,
                                        melodi çizgisini çeşitli çalgılara bölüştürerek aynı melodik çizgiyi farklı çalgılarda
                                        duyulabilir hâle getirmiştir.
                                           Başlıca Eserleri: Das Augenlicht (Das Augnliht) Op.26, İki Kantat, Orkestra
                                        Çeşitlemeleri Op.30, Piyano Çeşitlemeleri Op.27, Yaylı Sazlar Üçlüsü Op.20, Or-
                                        kestra için 6 Parça Op.6, Orkestra için Passacaglia Op.1.
             Görsel 110: Anton Webern      Alban Berg (1885-1935)
                                           Edebiyata yakın ilgi duyan Alban Berg, temel müzik eğitimini Schönberg’den
                                        almış, besteciliğini ise kendi kendine geliştirmiştir (Görsel 111). 1909 yılına ka-
                                        dar postromantizmin etkisinde besteler yapmış, sonraları 12 ton müzik sistemini
                                        kullanarak atonal nitelikte eserler üretmiştir. Yeni teknikleri kendine özgü hisler
                                        ile donatmış olması Berg’e 12 ton bestecilerinde görülmeyen bir duygusallık ka-
                                        zandırmıştır.
                                           Başlıca Eserleri: Lirik Süit, Keman Konçertosu, Piyano Sonatı Op.1, Wozzeck
                                        Operası, Yaylı Sazlar Dörtlüsü Op.3, Orkestra için 3 Parça Op.6, Lulu operası, Lirik
                                        Süit, 4 Şarkı Op.2, Keman Konçertosu Bir Meleğin Anısına.
                                           Paul Hindemith (1895-1963)
                                           Deneyimli bir keman ve viyola sanatçısı olan Hindemith, önemli bir 20. yüzyıl
             Görsel 111: Alban Berg
                                        bestecisidir (Görsel 112). İçerisinde Beethoven, Schumann ve Brahms’ın bulun-
                                        duğu besteciler zincirinin 20. yüzyıl ortalarındaki Almanya halkasını temsil etmiş-
                                        tir. Geçmişe ait eserlerin temel kuralları, sesin fiziksel kanunları ve akustik bilimi
                                        konularında araştırmalar yapmıştır. Çalışmalarında Bach, Handel, Schütz ile 16.
                                        yüzyıl Alman bestecilerinden de etkilenmiştir. 20. yüzyılın ilk yıllarında besteciler
                                        ile halk arasındaki uçurumun genişlediğini gözlemlemesi ise sanat anlayışındaki
                                        değişikliğin yolunu açmıştır. Bu değişim sürecinden sonra “sanat için sanat” anla-
                                        yışını terk ederek “toplum için sanat” anlayışını benimsemiş ve “gebrauchsmusik”
                                        [gebrausmuzik (yararlı müzik)] tarzında eserler bestelemiştir.
                                           Başlıca Eserleri: Mathis der Maler (Matis de Maler) senfonisi, Senfonik Meta-
                                        morfoz, Evrenin Uyumu operası, Cardillac (Kardilak) operası, Yaylı Sazlar Dörtlüsü
             Görsel 112: Paul Hindemith  No.1 Op.2, Piyano Sonatı No.3.
                                           John Cage [Con Keyc (1912-1992)]
                                           Amerikalı besteci John Cage, 20. yüzyıl müziğinde iz bırakan sanatçılardan-
                                        dır (Görsel 113). Amerika’ya gelen Schönberg’le çalışma fırsatı elde etmiş ve bu
                                        sayede kompozisyona başlamıştır. Bestecinin ilk eserleri, Schönberg’in 12 ton sis-
                                        temini geliştirmeye çalıştığı gösterişsiz eserler olarak değerlendirilmiştir. Cage,
                                        geleneksel müzik yazısının (notasyonun) yerine geliştirdiği grafik yazı tekniğiyle
                                        müzikte önemli bir yeniliğe imza atmıştır. Grafik yazı tekniğinde kullandığı işaret-
                                        ler vasıtasıyla ses yükseklikleri, gürlükler, süreler, devinim, yoğunluk ve anlatım
                                        konularında yorumcuyu bilgilendirmeyi amaçlamıştır.
                                           Başlıca Eserleri: Üç Ses için Kompozisyon, Piyano için Metamorfoz, Üflemeli
                                        Çalgılar için Müzik, Piyano için Sesler Okyanusu, Değişimler Müziği, Rüya, Yedi
             Görsel 113: John Cage      Haiku, Su Yürüyüşü ve Manzarada, Perküsyon için Müziğin Kitabı ve Üç Ses Kom-
                                        pozisyonu, Keman ve Piyano için Noktürn.

                3. ETKİNLİK

                 •   20. yüzyıl bestecilerinden Debussy, Schönberg, Stravinsky, Webern ve Berg’in hangi müzik akımlarının
                     etkisinde kalarak eser bestelediklerini belirleyiniz.
                 •   Dijital ortamda besteciler ile etkilendikleri müzik akımlarını eşleştiren bir şema oluşturunuz.
                 •   Çalışmanızı arkadaşlarınızla birlikte inceleyiniz.





   104   20. YÜZYIL VE MODERNİZM
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110