Page 132 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 132

4.3.4.  Bektaşi Nefesi Formu
                                            Bektaşi tekkelerinde okunmak için Bektaşi şairler tarafından
                                        yazılmış belli makamlarda bestelenmiş manzum ilahilere nefes adı
                                        verilir. Aşık şiirinin özelliklerine sahip olan bu manzumeler, besteleri
                                        itibariyle saz şairlerinin veya onları taklit edenlerin halk türküleri
                                        üslubunda yazdığı eserlere yakınlık göstermektedir.
                                                                        Tekke musikisi türlerinden biri
                                                                    olan nefesler güfteleriyle Allah, Hz.
                                                                    Muhammed,  Hz. Ali,  düvaz  imam
                                                                    (on iki imam), Kerbela, mersiye, yas,
                                                                    tabiat, övgü gibi temalardan oluşur.
                                                                    Nefes formundaki eserler genellikle
                                                                    hece ölçüsü ile yazılmış şiirlerden se-
          Görsel  4.19                                              çilir. Seçilen şiirlerde sade, açık, sami-
          Bektaşi devrirevanı           mi, bir o kadar da sanatlı bir üslup göze çarpar. Özellikle kırsal kesim
                                        kökenli Bektaşilerin musikileri, üslup ve ritimsel özellikler açısından
                                        Türk halk müziğine daha fazla yakınlık göstermektedir. İlk zamanlar
                                        sadece cem ayinlerinde icra edilen nefesler zamanla halk tarafından
                                        beğeni kazanmış ve yaygınlaşmıştır. Böylece nefesler farklı mecralar-
                                        da da icra edilmeye başlanmıştır.
                                            Bektaşi müziği, farklı ve geniş coğrafyalarda yaşam süren Türk-
                                        lerin kültürel etkileşimleri sebebiyle çok zengin, melodik ve ritmik
                                        özelliklere sahip olmuştur. Bektaşi nefeslerinde klasik Türk müziği
                                        ve Türk halk müziği üsluplarından faydalanılmıştır.
                                                                        Bektaşi  nefeslerinde  Bektaşi
                                                                    devrirevanı ve Bektaşi raksanı gibi
                                                                    kendine özgü usullerin kullanıldığı
                                                                    dikkat çekmektedir (Görsel 4.19 ve
                                                                    Görsel 4.20). Nefeslerde sıklıkla dü-
                                                                    yek, yürük semai, sofyan, aksak, raks
                                                                    aksağı, devrihindi, curcuna, ağır dü-
                                                                    yek, müsemmen, Bektaşi raksı, Bek-
                                                                    taşi devrirevanı, raksan gibi küçük
          Görsel  4.20                                              usullerin sıklıkla kullanıldığı görü-
          Bektaşi raksanı               lür. Nefeslerin ağır usullerle söylenenlerine oturak, yürük usullerle

                                        söylenenlerine ise şahlama denir. Şahlamalar semah nefesi olarak da
                                        bilinmektedir.
                                            Bektaşilik geleneğinde bağlamaya büyük bir önem verilmiş ve
                                        uzun yıllar boyunca Bektaşiliğe mensup kişilerce kullanılmıştır. Bek-
                                        taşi ayinlerinde bağlamaya kabak kemane, ut, cümbüş gibi yaylı ve
                                        mızraplı sazlar da eşlik edebilir. Bektaşi musikisi örneklerinde genel-
                                        likle  hüseyni, uşşak, rast,karcığar, hicaz gibi basit makamların daha
                                        fazla kullanıldığı görülmektedir. Az da olsa birleşik makamlardan
                                        saba, nihavent, segâh, hüzzam gibi makamların da kullanıldığı gö-
                                        rülmektedir.




    130
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137