Page 135 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 135

SEGAH NEFES
                                                 AŞKIN ALDI BENDEN BENİ
                                                                                         Beste: Meçhûl
                   Yürük Semâî 5 = 104                                                Güfte: Yûnus Emre
                   1   q b  6       ú        Ï                                  Ï                .
                   &  q   4   Ï                    ú         Ï     Ï     Ï   Ï      Ï ú          .

                              Aranağme

                   3  q q b  .      Ï   ú    Ï   ú   Ï  Ï ú        ú   Ï                Ï        .
                   &       .  Ï ú                              Ï           ú   Ï  Ï Ï  Ï  Ï ú    .


                            Aş  kın  al  dı  ben  den  be  ni  Ba  na  se  ni  ge  rek  se   ni
                            Ne  var  lı  ğa  se  vi  ni  rim  Ne  yok  lu  ğa  ye  ri   ni  rim
                            Yû  nus  du  rur  be  nim  a  dım  Gün  geç  tik  çe  ar  tar  o  dum
                   7  q q b Ï ú     Ï  Ï ú    Ï  Ï  ú  Ï  Ï ú       ú   Ï                Ï       .
                           .
                   &       .                                    Ï          ú    Ï  Ï Ï  Ï  Ï ú   .
                           Ben  ya  na  rım  dü   nü  gü   nü   Ba  na  se  ni  ge  rek  se  ni
                            Aş  kın  i   le   a   vu  nu  rum   Ba  na  se  ni  ge  rek  se  ni
                            İ   ki  ci  han  da   mak  su  dum  Ba  na  se  ni  ge  rek  se  ni


                    BİLGİ KUTUCUĞU


                   Ayinicem ve ikrar ayini Bektaşilik geleneğinin en eski törenleri olma özelliğini taşımaktadır.
               Ayinicem Bektaşilerin bir araya gelerek beraberce icra ettikleri bir törendir. İkrar ayini ise Bektaşili-
               ğe kabul edilmesi uygun görülen kişilerin "yola giriş" törenidir. Tören anında ve törenlerden sonra
               tertip edilen sohbet toplantılarında konularını Bektaşi edebiyatından alan deyiş, nefes, mersiye,
               miraçlama (miraciye), nevruziyye, düvaz imam gibi manzum türler besteleriyle icra edilir.  Tören-
               lerin son kısmında ise semah yapılır ve bu sırada ritme, melodiye uygun eserler okunur.


            4.3.5. Deyiş Formu
                Bektaşi geleneğinin şiirsel ve müziksel
            ifadesi olan deyiş, semahla birlikte genellikle
            bağlama eşliğinde ağır tempoda seslendirilen
            bir tür formdur. Deyişler Bektaşi kültürünün
            önemli bir aktarıcısı ve iletişim aracıdır. De-
            yişler söz söyleme, söylenen sözü dinleme,
            tekrarlama, yeniden oluşturma ve ortak geç-
            mişe bağlanma gibi en temel öğrenme yön-
            temlerinden biri olarak görülür.                                                 Görsel  4.21
                Deyişler genellikle âşıklar tarafından bağımsız olarak söylenir.   Aşıkların deyiş formu icrası
            Özellikle cem törenleri sırasında seslendirilen belirli anlamlara ve
            görevlere sahip olan deyişler  "on iki hizmet deyişi, çerağ uyandır-
            ma deyişi, niyazlaşma deyişi ve semah deyişi" gibi isimlerle anılır.
            Âşıkların bağımsız yarattığı deyişler ise halk müziği ezgisel yapısına
            sahip olup Anadolu halk müziğinde "kırık hava" olarak adlandırılan
            formlar içinde yer alır (Görsel 4.21).



                                                                                                         133
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140