Page 135 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 135
SEGAH NEFES
AŞKIN ALDI BENDEN BENİ
Beste: Meçhûl
Yürük Semâî 5 = 104 Güfte: Yûnus Emre
1 q b 6 ú Ï Ï .
& q 4 Ï ú Ï Ï Ï Ï Ï ú .
Aranağme
3 q q b . Ï ú Ï ú Ï Ï ú ú Ï Ï .
& . Ï ú Ï ú Ï Ï Ï Ï Ï ú .
Aş kın al dı ben den be ni Ba na se ni ge rek se ni
Ne var lı ğa se vi ni rim Ne yok lu ğa ye ri ni rim
Yû nus du rur be nim a dım Gün geç tik çe ar tar o dum
7 q q b Ï ú Ï Ï ú Ï Ï ú Ï Ï ú ú Ï Ï .
.
& . Ï ú Ï Ï Ï Ï Ï ú .
Ben ya na rım dü nü gü nü Ba na se ni ge rek se ni
Aş kın i le a vu nu rum Ba na se ni ge rek se ni
İ ki ci han da mak su dum Ba na se ni ge rek se ni
BİLGİ KUTUCUĞU
Ayinicem ve ikrar ayini Bektaşilik geleneğinin en eski törenleri olma özelliğini taşımaktadır.
Ayinicem Bektaşilerin bir araya gelerek beraberce icra ettikleri bir törendir. İkrar ayini ise Bektaşili-
ğe kabul edilmesi uygun görülen kişilerin "yola giriş" törenidir. Tören anında ve törenlerden sonra
tertip edilen sohbet toplantılarında konularını Bektaşi edebiyatından alan deyiş, nefes, mersiye,
miraçlama (miraciye), nevruziyye, düvaz imam gibi manzum türler besteleriyle icra edilir. Tören-
lerin son kısmında ise semah yapılır ve bu sırada ritme, melodiye uygun eserler okunur.
4.3.5. Deyiş Formu
Bektaşi geleneğinin şiirsel ve müziksel
ifadesi olan deyiş, semahla birlikte genellikle
bağlama eşliğinde ağır tempoda seslendirilen
bir tür formdur. Deyişler Bektaşi kültürünün
önemli bir aktarıcısı ve iletişim aracıdır. De-
yişler söz söyleme, söylenen sözü dinleme,
tekrarlama, yeniden oluşturma ve ortak geç-
mişe bağlanma gibi en temel öğrenme yön-
temlerinden biri olarak görülür. Görsel 4.21
Deyişler genellikle âşıklar tarafından bağımsız olarak söylenir. Aşıkların deyiş formu icrası
Özellikle cem törenleri sırasında seslendirilen belirli anlamlara ve
görevlere sahip olan deyişler "on iki hizmet deyişi, çerağ uyandır-
ma deyişi, niyazlaşma deyişi ve semah deyişi" gibi isimlerle anılır.
Âşıkların bağımsız yarattığı deyişler ise halk müziği ezgisel yapısına
sahip olup Anadolu halk müziğinde "kırık hava" olarak adlandırılan
formlar içinde yer alır (Görsel 4.21).
133

