Page 139 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 139

almıştır.  1170  beyitten  oluşan  mesnevi  tarzındaki  “Ravzatü’l-i‘câz
            fi’-mu‘cizâti’l-mümtâz”  isimli  eserinde  peygamberlerin  mucizeleri
            anlatılmaktadır.  Bunun  dışında  Osman  Dede’nin  tezkirelerde  beş
            gazeli ve bir kıtası yer almaktadır. Nâyî Osman Dede 1729 yılında
            vefat etmiştir.
                   4.4.7 Ali Nutki Dede
                1762 yılında İstanbul Yenikapı’da doğmuştur. Babası, Yenikapı
            Mevlevihanesi şeyhlerinden olan Kütahyalı Seyyid Ebubekir Dede,
            annesi ise Galata Mevlevihanesi şeyhlerinden Kutbünnayi Osman
            Dede’nin kızı Saide Hanım'dır. Çocuk yaşta semazenbaşı Sahih Ah-
            med Dede’nin himayesine verilmiştir. Otuz sene boyunca Yenikapı
            Mevlevihanesi’nin şeyhliğini yapmıştır. Edebiyat ve musiki alanla-
            rında kendisini yetiştirmiştir. Ali Nutki Dede, edebiyat ve musiki
            alanında birçok kişinin yetişmesine büyük katkılarda bulunarak ün
            kazanmıştır. Bu kişiler arasında özellikle Konya'da başladığı çilesini
            İstanbul'da Ali Nutki Dede'nin rehberliğinde tamamlayan Şeyh Ga-
            lip ile haftanın belirli günleri bu dergâha devam eden Hamamizade
            İsmail Dede öne çıkmaktadır. Ali Nutki Dede bestelediği "Şevkutarab
            Mevlevi Ayini”  isimli eserini talebesi İsmail Dede'ye ithaf etmiş ve
            ölümünden bir ay kadar önce dergâhta okumuştur. Ali Nutki Dede
            1804 yılında vefat etmiştir.

                  4.4.8 Sultan III. Selim
                1761 yılında İstanbul’da doğmuştur (Görsel 4.25). Babası III.
            Mustafa annesi Mihrişah Sultan’dır. Sultan III. Selim’in Türk musi-
            kisi üzerine olan ilgisi şehzadelik döneminde başlamıştır. Sultan III.
            Mustafa, Şehzade Selim’in iyi yetişmesi için büyük özen göstermiş,
            beş yaşından itibaren Şehzadenin eğitim ve öğretimi ile ilgilenecek
            seçkin ilim adamlarından oluşan bir kurula görev vermiştir. Osmanlı
            saray adetlerine göre "kafes" adı verilen dairelerde gözetim altında
            tutulan şehzadeler hiç kimseyle görüştürülmemektedir. Şehzade
            Selim, bu kafes döneminin sıkıcı ve hareketsiz ortamında kendisini
            müzik ve edebiyata adamıştır. Kafes döneminde Şehzade Selim'in
            en önemli müzik hocalarından biri olan Kırımlı Hafız Ahmet Kâmili
            Efendi ve tanbur hocası Tanburi İzak başta olmak üzere dönemin
            diğer besteci ve icracılarının müzik ve edebiyat çalışmalarına önemli
            katkıları olmuştur.
                Bu süreçte Türk musikisinin kuramsal ve uygulamalı yönlerini
            en iyi şekilde öğrenmiştir. Acembuselik, arabanbuselik, dilnevaz, ev-            Görsel  4.25
            cara, gerdaniye kürdi, hicazeyn, hüseyni zemzeme, ısfahanekicedid,     Sultan III. Selim (Temsilî)
            nevakürdi, nevabuselik, pesendide, rastıcedid,suzidilara, şevkefza ve
            şevkidil gibi on beş yeni makam bulmuştur.Sultan III. Selim’in 1 ayin,
            1 durak, 1 tevşih, 2 ilahi, 29 peşrev, 29 saz semaisi, 1 kâr, 10 beste, 10
            semai, 20 şarkı olmak üzere toplam 104 bestesi günümüze ulaşmıştır.
                Sultan III. Selim’in Türk musikisi için önemli bir yanı da mü-
            zik tarihimize kazandırdığı besteci ve icracılardır. Bu isimlerin en




                                                                                                         137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144