Page 86 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 86

3.2.5. Mihrabiye
                                            Caminin kıbleye bakan duvarının ortasında bulunan ve belirli
                                        bir mimari tasarıma sahip olan bölüme "mihrap" denir. Cami gelene-
                                        ğimizde namazdan sonra imamın mihrap bölgesinde okuduğu aşrı-
                                        şerife "Mihrabiye" adı verilir. Bu aşrışerifler vakit namazlarından son-
                                        ra mihrapta okunmasından dolayı mihrabiye olarak adlandırılmıştır.
                                        Genellikle sabah ve akşam namazlarında Haşr Suresi'nin son üç ayeti
                                        (Hüvallahüllezi) okunur. Yatsı namazlarında Bakara Suresi'nin son
                                        iki ayeti (Amenerrasulü) okunur. İkindi namazlarında ise herhangi
          Görsel 3.8                    bir aşr-ı şerif okunabilir. Form olarak Kur'an-ı Kerim tilaveti ile ay-
          Mihrabiye okuyan imam         nıdır (Görsel 3.8).
                                        3.2.6. Tekbir
                                             Tekbir Allah’ın yüceliğini ifade eden cümlelerdir. Arife ve Kur-
                                        ban Bayramı günlerinde kılınan farz namazlardan sonra, bayram
                                        namazlarında, kurban kesilirken, hac ve umre ibadetinde, mevlidin
                                        bölümleri arasında, cenazede veya herhangi bir dinî merasimde oku-
                                        nur (Görsel 3.9).
                                            Tekbirin Türk İslam geleneğinde bir musiki formu olarak ses-
                                        lendirilmesi oldukça eskiye dayanır.Bestesi Buhurizade Mustafa Itri
                                        Efendi’ye ya da Hatip Zakiri Hasan Efendi'ye ait olan "Segâh Tekbir",
                                        Türk İslam musikisinin en karakteristik eserlerinden biri olarak kabul
          Görsel 3.9                    edilmektedir. Uzun bir eser olmamasına rağmen makam ve güfte
          Hac ibadetinde tekbir okuyan  uyumu ustalıkla işlenmiştir. Savaştan barışa, düğünden cenazeye ka-
          Müslümanlar                   dar pek çok yerde icra edilen bu eserin dinî duyguların dile getiril-
                                        mesi, cemaat ruhunun oluşması, tevhit inancının ifadesi bakımından
                                        Türk İslam musikisi kültürü içinde önemli bir yeri vardır.



                                                  SEGÂH TEKBİR

                Serbest                                                  Buhûrî-zade Mustafa Itrî EFENDİ
                    q b
                   q    Ï       .. Ï    Ï Ï Å      Ï Ï     Ï Ï  ..       Ï Ï       Ï     Î
                &
                                        J                                J
                                        ð
                                                                         ð
                       Al     la        hü  ek  ber   Al       la       hü  ek     ber
                    q b                      Ï  Ï    Ï          Ï Ï   Ï .. Ï
                &  q     Ï b   .. Ï  Ï .. Ï               .. Ï  J              Ï Ï     Ï n  Î
                                    J        J                  ð              J
                                             ð
                                    ð
                                                                               ð
                         Lâ         i  lâ    he  il  lâl  la   hü  val  la     hü  ek  ber
                   q q b  Ï    .. Ï    Ï  Ï     Ï     Ï Ï     Ï ú         Ï   Ï Ï       Î     .
                &                      J                                                      .
                                       ð
                       Al     la      hü  ek    ber   ve  lil   lâh       il     hamd







    84
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91