Page 86 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 86
3.2.5. Mihrabiye
Caminin kıbleye bakan duvarının ortasında bulunan ve belirli
bir mimari tasarıma sahip olan bölüme "mihrap" denir. Cami gelene-
ğimizde namazdan sonra imamın mihrap bölgesinde okuduğu aşrı-
şerife "Mihrabiye" adı verilir. Bu aşrışerifler vakit namazlarından son-
ra mihrapta okunmasından dolayı mihrabiye olarak adlandırılmıştır.
Genellikle sabah ve akşam namazlarında Haşr Suresi'nin son üç ayeti
(Hüvallahüllezi) okunur. Yatsı namazlarında Bakara Suresi'nin son
iki ayeti (Amenerrasulü) okunur. İkindi namazlarında ise herhangi
Görsel 3.8 bir aşr-ı şerif okunabilir. Form olarak Kur'an-ı Kerim tilaveti ile ay-
Mihrabiye okuyan imam nıdır (Görsel 3.8).
3.2.6. Tekbir
Tekbir Allah’ın yüceliğini ifade eden cümlelerdir. Arife ve Kur-
ban Bayramı günlerinde kılınan farz namazlardan sonra, bayram
namazlarında, kurban kesilirken, hac ve umre ibadetinde, mevlidin
bölümleri arasında, cenazede veya herhangi bir dinî merasimde oku-
nur (Görsel 3.9).
Tekbirin Türk İslam geleneğinde bir musiki formu olarak ses-
lendirilmesi oldukça eskiye dayanır.Bestesi Buhurizade Mustafa Itri
Efendi’ye ya da Hatip Zakiri Hasan Efendi'ye ait olan "Segâh Tekbir",
Türk İslam musikisinin en karakteristik eserlerinden biri olarak kabul
Görsel 3.9 edilmektedir. Uzun bir eser olmamasına rağmen makam ve güfte
Hac ibadetinde tekbir okuyan uyumu ustalıkla işlenmiştir. Savaştan barışa, düğünden cenazeye ka-
Müslümanlar dar pek çok yerde icra edilen bu eserin dinî duyguların dile getiril-
mesi, cemaat ruhunun oluşması, tevhit inancının ifadesi bakımından
Türk İslam musikisi kültürü içinde önemli bir yeri vardır.
SEGÂH TEKBİR
Serbest Buhûrî-zade Mustafa Itrî EFENDİ
q b
q Ï .. Ï Ï Ï Å Ï Ï Ï Ï .. Ï Ï Ï Î
&
J J
ð
ð
Al la hü ek ber Al la hü ek ber
q b Ï Ï Ï Ï Ï Ï .. Ï
& q Ï b .. Ï Ï .. Ï .. Ï J Ï Ï Ï n Î
J J ð J
ð
ð
ð
Lâ i lâ he il lâl la hü val la hü ek ber
q q b Ï .. Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï ú Ï Ï Ï Î .
& J .
ð
Al la hü ek ber ve lil lâh il hamd
84