Page 87 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 87
3.2.7. Telbiye
Hac ve umre ziyareti sırasında ihrama giril-
dikten sonra Kâbe'de ve Arafat’a giderken ritmik
bir kalıp çerçevesinde toplu veya bireysel olarak
okunur (Görsel 3.10). Tekbire benzer bir forma
sahiptir. Çeşitli makamlarda bestelenmiş örnek-
leri okunur ya da doğaçlama olarak okunabilir.
Görsel 3.10
Arafat'ta toplanan Müslümanlar
SEGÂH TELBİYE
Lebbeyk Allâhümme Lebbeyk
1 q b Ï Ï . Ï Ï Ï
& q Ï Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Î Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Î.
J J J J J J
Leb beyk al lâ hüm me leb beyk leb bey ke lâ şe rî ke le ke leb beyk
2 q q b Ï . j Ï Ï Ï Î.
& Ï Ï Ï Ï Î Ï Ï Ï Ï Î. Ï Ï Ï Î Ï b Ï Ï
J J J J J
İn nel ham de vel ni' me te le ke vel mülk lâ şe ri ke lek
3.2.8. Temcit
Arapça'da “yüceltme ve övmek” anlamına gelen Temcit, özellik-
le Ramazan ayında sahur vakti bittikten sonra sabah ezanından önce
müezzin tarafından doğaçlama ya da besteli olarak okunan bir cami
musikisi formudur. Osmanlı’da temcit okuma geleneğinin Sultan Nâ-
sırüddin’in emriyle başladığı ve gecenin son üçte birinde okunduğu
bilinmektedir. Temcitler ilk olarak Üsküdar’da bulunan Aziz Mah-
mud Hüdayi ve Nasuhi Dergahı’nda okunmaya başlanmıştır. Daha
sonra Anadolu’da icra edilmeye devam edilmiştir. Temcit formunun
bestelenmiş bilinen tek örneği Hatip Zakiri Hasan Efendi’ye ait ırak
makamında ve durak evferi usulündeki eseridir.
85