Page 87 - TÜRK İSLAM MUSİKİSİ 12
P. 87

3.2.7. Telbiye
                Hac ve umre ziyareti sırasında ihrama giril-
            dikten sonra Kâbe'de ve Arafat’a giderken ritmik
            bir kalıp çerçevesinde toplu veya bireysel olarak
            okunur (Görsel 3.10). Tekbire benzer bir forma
            sahiptir. Çeşitli makamlarda bestelenmiş örnek-
            leri okunur ya da doğaçlama olarak okunabilir.












                                                                                             Görsel 3.10
                                                                              Arafat'ta toplanan Müslümanlar

                                                     SEGÂH TELBİYE
                                                 Lebbeyk Allâhümme Lebbeyk



                   1   q b     Ï                       Ï . Ï    Ï                             Ï
                   &  q   Ï        Ï Ï . Ï Ï Ï Ï         Î          Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï           Î.
                                                J                   J      J     J J J
                          Leb  beyk  al  lâ  hüm  me  leb  beyk leb  bey  ke  lâ  şe  rî  ke  le  ke  leb  beyk


                   2  q q b                                           Ï .          j  Ï  Ï Ï Î.
                   &      Ï Ï Ï Ï Î Ï Ï Ï Ï Î. Ï Ï Ï                     Î   Ï b Ï  Ï
                                      J           J         J J                         J
                          İn  nel  ham  de  vel  ni'  me  te  le  ke  vel  mülk  lâ  şe  ri  ke  lek

            3.2.8.  Temcit

                Arapça'da “yüceltme ve övmek” anlamına gelen  Temcit, özellik-
            le Ramazan ayında sahur vakti bittikten sonra sabah ezanından önce
            müezzin tarafından doğaçlama ya da besteli olarak okunan bir cami
            musikisi formudur. Osmanlı’da temcit okuma geleneğinin Sultan Nâ-
            sırüddin’in emriyle başladığı ve gecenin son üçte birinde okunduğu
            bilinmektedir. Temcitler ilk olarak Üsküdar’da bulunan Aziz Mah-
            mud Hüdayi ve Nasuhi Dergahı’nda okunmaya başlanmıştır. Daha
            sonra Anadolu’da icra edilmeye devam edilmiştir. Temcit formunun
            bestelenmiş bilinen tek örneği Hatip Zakiri Hasan Efendi’ye ait ırak
            makamında ve durak evferi usulündeki eseridir.














                                                                                                          85
   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92