Page 101 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 101

2. ÜNİTE



                Hâlid Lem’i Atlı (1869-1945)
                1869 yılında İstanbul’un Üsküdar ilçesine bağlı Sultantepe’de
             doğmuştur (Görsel 2.68). Anne ve babasını küçük yaşta kaybet-
             tiğinden kendisinden on yedi yaş büyük ablası ve eniştesi tara-
             fından büyütülmüştür. İlkokulu bitirdikten sonra Fatih Askerî Rüş-
             tiyesine başlamıştır. Daha sonra Soğukçeşme Askerî Rüştiyesine
             geçerek buradan mezun olmuştur.  Yükseköğrenimine Mülkiye
             Mektebinde devam etmiştir. Okulun yanı sıra özel öğretmenler-
             den Türkçe, Arapça ve Fransızca dersleri almıştır. Yirmi yaşında Dâ-
             hiliye Nezâreti Mektûbî Kaleminde (İçişleri Bakanlığı Özel Kalemi)
             memur ve mühürdâr olarak çalışmaya başlamıştır. Aynı zamanda
             Resmî Gazete yazarlığına  atanmıştır. Yirmi  beş yaşında Zaptiye
             Nezâreti Mektûbî Müdürlüğüne başkâtip olmuştur.
                Müzik  hayatına  rüştiyede okurken  (12  yaşında)  Hâfız  Yusuf
             Efendi’den ders alarak başlamıştır. Eniştesi ve ablasının konağında  Görsel 2.68: Hâlid Lem’i Atlı
             düzenli olarak yapılan musiki fasıllarında Hacı Arif Bey ile tanışmış
             ve ondan musiki dersleri almıştır. İlk eserini 14 yaşındayken karcığar makamında bestelemiştir. Sanatçı; Hacı Faik
             Bey, Kadıköylü Ali Bey, Bolâhenk Nuri Bey, Rıfat Bey, Hacı Kirami Efendi, Levon Hancıyan gibi tanınmış bestekâr-
             larla birçok eser çalışmıştır.
                İstanbul Şark Musiki Cemiyeti ve İzmir Darül Musiki Cemiyetinde öğretmenlik yapan ünlü bestekârın yetiştir-
             diği öğrenciler arasında Bimen Şen, Arif Sami Toker gibi önemli isimler de bulunmaktadır.
                1945 yılında yetmiş beş yaşında İstanbul’da geçirdiği kalp krizi nedeniyle hayatını kaybetmiştir. 300’ün üzerin-
             de eser bestelemiş ancak bu eserlerin çoğu notaya alınmadığı için unutulmuştur. Eserleri genellikle şarkı formun-
             dadır. Mahur makamında bir saz semaisi de bulunmaktadır.



                                           MAHUR SAZ SEMAİSİ                             BESTE : Lemi ATLI
                 Aksak Semai
                                                 MAHUR SAZ SEMAİSİ

               Usulü: Aksak Semai                                                             Beste: Lemi Atlı


                          1. HANE            Ï
                                                                                        Ï
                                                                                Ï
                   9  10  Ï     Ï  Ï  Ï    Ï   Ï  Ï Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï Ï    Ï   Ï Ï     Ï Ï    Ï  Ï
                                                                    Ï
                &      8                                     J            J                          ä


                 3    Ï    Ï   Ï    Ï           Ï   Ï 8  Ï 3  Ï Ï
                   9                     Ï                             Ï Ï      Ï   Ï
                &                        J                                                      ä


                   %      TESLİM
                 4
                   9  Ï     Ï  Ï  Ï 6  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï   Ï          j      Ï   Ï     Ï
                &                               Ï          J      Ï 8  Ï 3  Ï  Ï  Ï             Ï 6  Ï
                                                                                                    J



                 6
                   9                   Ï                         Ï
                & Ï        Ï   Ï            Ï   Ï    Ï 3    Ï         Ï   Ï    Ï    Ï           ä







          100  TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106