Page 97 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 97
2. ÜNİTE
Münir Nurettin Selçuk (1900-1981)
1900 yılında İstanbul’un Beyazıt semtinde doğmuştur (Görsel
2.66). İlkokulu bitirdikten sonra Askerî Rüştiyeye devam etmiş, daha
sonra da Kadıköy Sultanisinden mezun olmuştur.
İlk derslerini amatör bir müzisyen olan babasından almıştır. 1915
yılında Dârü’l Feyz-i Musikiye başlamıştır. Ailesinin isteği üzerine ta-
rım öğrenimi görmek üzere 1917 yılında Macaristan’a gitmiştir. Ancak
müziğe olan tutkusu sebebiyle sekiz ay sonra öğrenimini yarıda bıra-
karak İstanbul’a dönmüş, yapılan sınavda başarılı olarak Darûlelhâna
girmiştir.
Cumhuriyet’in ilanından iki ay önce askerlik görevini yapmak üze-
re Mızıka-i Hümayuna kabul edilmiştir. Teğmen rütbesiyle göreve baş-
ladıktan iki ay sonra Ankara’ya gönderilmiş, iki yıl süre ile Cumhur-
başkanlığı Fasıl Heyetinde çalışmıştır. 1926 yılında İstanbul’a dönerek
çeşitli plaklar doldurmuştur. 1927 yılında Paris’e giden sanatçı, Paris Görsel 2.66: Münir Nurettin Selçuk
Konservatuarının ünlü hocalarından şan, piyano ve solfej dersleri al-
mıştır. 1928 yılında Türkiye’ye dönmüştür. 1930 yılında İstanbul’da Mesut Cemil, Rûşen Kam, Artaki Candan ve
Nubar Tekyay eşliğinde Türk müziğinin ilk solo konserini vermiştir. O dönemde çekilen bazı filmlerde şarkı da
söylemiştir. Sadullah Ağa, Kahveci Güzeli ve Allah’ın Cenneti bu filmlerden bazılarıdır. Mısır ve Türk filmlerine
müzik yapmıştır.
1942 ile 1947 yılları arasında İstanbul Konservatuarı icra heyetinde çalışmış, burada klasik eserlerin bulundu-
ğu on beş plak doldurmuştur. Daha sonra bu heyetin şefi olarak yurt içinde ve yurt dışında solo konserler vermiş-
tir. 1981 yılında hayatını kaybetmiştir.
Münir Nurettin Selçuk, geleneksel okuyuş tavrı ile yeni anlayışı birleştirmeyi başarmıştır. Türk müziğinin her
türünü, her formunu gereği gibi icra etmiştir.
Değişik formlarda 150’den fazla eser bestelemiştir. Dinî müzik formlarında ve büyük formlu eserlerde ge-
leneksel kurallara bağlı kalmış, bazı eserlere ise yenilikler getirmeye çalışmıştır. Atatürk’e Ağıt, Kalamış, Mehter
Marşı, Dönülmez Akşamın Ufkundayız, Aşıka Bağdat Sorulmaz en bilinen eserleridir.
SEGÂH ŞARKI
DÖNÜLMEZ AKŞAMIN UFKUNDAYIZ Güfte:Yahya Kemal Beyatlı
Usulü: Düyek Beste: Münir Nurettin Selçuk
5 8 8 j Ï Ï Ï . Ï . Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï . Ï
& 5 8 Ï Ï Ï Ï Ï 8 Ï Ï Ï 8 Ï Ï
J J J
Ara Nağme
4
5 8 ú ú . Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï Ï Ï . .
& 5 Ï Ï Ï Ï Ï Ï 8 Ï Ï .
J
7
5 8 j Ï Ï Ï Ï
& 5 ú Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
J J
AH DÖ NÜL MEZ AK ŞA MIN UF KUN DA YIZ (SAZ)
10 11
5 8 Ï Ï . Ï Ï Ï Ï Ï Ï
& 5 Ï Ï Ï Ï 8 Ï Ï ú Ï Ï 8 Ï Ï J
J J J
VA KİT ÇOK GEÇ (SAZ) BU SON FA SIL DIR
13
8
5 Ï . Ï 6 Ï Ï Ï Ï Ï 6 Ï . Ï Ï Ï ú Ï Ï
& 5 Î J J Ï Ï
EY ÖM RÜM NA SIL GE ÇER SEN GEÇ (SAZ)
96 TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER