Page 96 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 96
2. ÜNİTE
2.6.2. Cumhuriyet Dönemi’nin Önemli Müzik Adamları
Rauf Yektâ Bey (1871-1935)
1871 yılında İstanbul’un Aksaray semtinde doğmuştur (Görsel
2.65). İlk ve orta öğrenimini bitirdikten sonra Yüksek Lisan Mektebi-
ne kaydolmuş ve bu okuldan üstün başarıyla mezun olmuştur. Çok
iyi derecede Fransızca, Farsça ve Arapça öğrenmiştir. On üç yaşında
memuriyet hayatına başlamıştır. Ses fiziğine duyduğu ilgiden dolayı
o dönemin ünlü matematikçisi Salih Zeki Bey’den fizik ve matema-
tik dersleri alarak müzik kuramı üzerine çalışmaya başlamıştır. Zekai
Dede, Bolahenk Nuri Bey, Aziz Dede ve Celâleddin Dede Efendi’den
sözlü musiki, tambur ve ney dersleri almıştır. Emekli olduğu 1922 yı-
lından sonra kendini tamamen müzik araştırmalarına vermiştir. Dâ-
rülelhanın kurucu heyetinde bulunarak bu kurumda Türk Musikisi
ve Nazariyatı dersleri vermiştir. 1927 yılında İstanbul Konservatuvarı Görsel 2.65: Rauf Yektâ Bey
Tertip ve Tasnif Heyeti başkanlığına getirilmiş, Türk müziğinin bilimsel
analizlerinin yapılmasına öncülük etmiştir.
Paris Konservatuarı müzik profesörlerinden Albert Lavignac’ın (Albırt Lavinyak) yönetiminde yayımlanan “En-
cyclopedie de la Musique” (Ansiklopedi de la muzik) adlı eserde 150 sayfalık Türk Müziği bölümünü yazmıştır. Bu
yazı, Türk müzik tarihinin Batılı anlamda ilk bilimsel araştırması olmuştur.
Yurt içi ve yurt dışında tanınan ünlü müzikolog Rauf Yekta Bey, Türk müziğine ait birçok eseri içinde barındıran
önemli bir kütüphane oluşturmuştur.
Türk halk müziği araştırmaları çerçevesinde Güneydoğu ve İç Anadolu’da derleme çalışmaları yapmıştır. Şeh-
bal, Yeni Mecmua, Hâle, İkdam gibi yerli yayın organlarında ve Revue Musicale (Rovi muzikal), Monde Musicale
(Mon Müzikal) gibi yabancı dergilerde inceleme ve araştırma yazıları yayımlamıştır. Bestecinin eserleri şunlardır:
• Kuramsal eserleri: Şark Musikisi Tarihi, Türk Musikisi Nazariyatı, Esatiz-i Elhan
• Müzik eserleri: Dinî ve din dışı olmak üzere 50 civarında müzik eseri vardır. Saz eserleri zarif ve geleneksel
kurallara bağlıdır. Sultaniyegâh makamında bir Mevlevi ayini, 5 peşrev, 3 saz semaisi, 5 beste, 1 sengin semai,
2 ağır semai, 1 kâr, 5 şarkı, 5 marş önemli eserleri arasındadır.
RAST HÜRRİYET VATAN MARŞI
Güfte: Nuri Bey
Usulü: Semai Beste: Rauf Yektâ Bey
8 3 3 . Ï . Ï . Ï Ï . Ï ÏÏ Ï Ï
Ï
Ï
& 5 4 . Ï Ï . Ï Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï Ï Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï ä
Ara Nağme
6 8 . Ï Ï 3 3 3
& 5 . Ï Ï ÏÏ Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï . ä . Ï Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï Ï
Ï
3
11 8 3 3 . Ï 3 . Ï Ï Ï Ï Ï Ï . Ï DOĞ RU ÖZ LÜ ER LE RİZ MEY
.
& 5 Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï ä Ï . Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï ä
DAN DA DIR EF Â Lİ MİZ FİK Rİ İS TİB DÂ DI MAHVE MÜN HA SIR AH VÂ Lİ MİZ
17 8 . Ï . Ï Ï Ï Ï . Ï 4 Ï
. Ï
& 5 . Ï Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï . Ï ä Ï Ï 8
FİK Rİ İS TİB DÂ DI MAH VE MÜN HA SIR AH VÂ Lİ MİZ YE SE DÜ ÇAR OL MA YIZ EL
23 8 . Ï Ï 4 . Ï Ï . Ï 4 Ï . Ï . Ï Ï Ï Ï Ï Ï . Ï
.
& 5 Ï ä Ï . Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï ä
BET GE LİR İK BÂ Lİ MİZ AV DE Tİ ŞÂ NI VA TAN DIR AK DE Mİ Â MÂ Lİ MİZ
29 8 . Ï
& 5 . Ï Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï Ï . Ï Ï . Ï Ï . Ï ä
AV DE Tİ ŞA NI VA TAN DIR AK DE Mİ Â MÂ Lİ MİZ
TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER 95