Page 99 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 99

2. ÜNİTE



                Hüseyin Saadettin Arel (1800-1955)
                1880 yılında İstanbul’un Vefa semtinde doğmuştur (Görsel 2.67). Ba-
             bası Osmanlı ulemalarından Mehmet Emin Efendi’dir. Eğitim hayatına
             beş yaşında başlamıştır. Altı yaşında ilkokula gitmiştir. Babası kadı olarak
             İzmir’e atandıktan sonra ailece İzmir’e yerleşmişlerdir. Ortaokulu ve liseyi
             İzmir’de Fransız Kolejinde okumuştur. Babasının isteği ile İzmir’de medre-
             se eğitimi de görmüş, yükseköğrenim için aydın bir âlim olan abisi Kazas-
             ker Ali Haydar Efendi’nin yanına gönderilmiştir.1901 yılında medreseden
             icazet almış, 1906 yılında Hukuk Mektebini bitirmiştir. Arapça, Almanca,
             Farsça, Fransızca ve İngilizce öğrenmiştir. Bunların dışında İtalyanca, İs-
             panyolca, Latince, Yunanca, Rumca ve Ermeniceyi de anlayabilecek kadar
             öğrenmiştir.
                Musiki hayatına on altı yaşında, Udi Cemil Efendi’den ut ve nazariyat
             dersleri alarak başlamıştır. Edgar Manas’tan armoni, kontrpuan ve füg
             dersleri almış, kendi çabasıyla kompozisyon ve orkestrasyon öğrenmiştir.
                Çalışma hayatına öğrencilik yıllarındayken İzmir Vilayet Özel Kalemin-  Görsel 2.67: Hüseyin Saadettin Arel
             de başlayan sanatçı, daha sonra İstanbul’da Adliye Nezaretine tercüman
             olarak girmiştir. 1909 yılında Ticaret-i Bahriye Mahkemesi üyeliği, 1911’de ceza işleri müdürlüğü yapmıştır. 1913
             yılında Danıştay’da maliye ve bayındırlık üyeliklerinde bulunmuştur. 1914’te Tapu ve Kadastro Müdürlüğüne ve
             Tanzimat Dairesi reisliğine getirilmiştir. 1918 yılında Amerika’ya giderek 1923 yılına kadar orada yaşamıştır. Ame-
             rika’dan döndükten sonra İzmir’e yerleşerek avukatlık bürosu açmıştır. Buradan İstanbul’a giderek ölümüne kadar
             avukatlık yapmıştır. 1955 yılında İstanbul’da hayatını kaybetmiştir.
                Saadettin Arel müzikoloji araştırmalarına zemin oluşturacak iki kütüphane kurmuştur. İlk kütüphane İstan-
             bul’un işgali sırasında Fransızlar tarafından yakılmıştır. İkinci kütüphanede ise yerli ve yabancı birçok kitabı bir
             araya getirmiş, Türk müziği teorisi ve tarihi açısından önemli el yazmalarını, notaları ve filmleri toplamıştır. 1939
             yılında İsmail Hami Danişment ile birlikte “Türklük” dergisini çıkarmış burada yazdığı “Türk Musikisi Kimindir?”
             başlıklı yazı dizisi daha sonra kitap haline getirilmiştir. 1948 yılında “Musiki Mecmuası” adlı bir dergi çıkarmıştır.
             Gazete ve dergilerde yüzlerce araştırması yayımlanmıştır. Türk müziğinde çok sesliliği savunmuştur.
                Rauf Yekta Bey’in başlattığı Türk müziğinin perde sistemiyle ilgili çalışmalara Suphi Ezgi ve Prof. Salih Murat
             Uzdilek’le birlikte katılmış, bu çalışmaları ileri düzeye taşımıştır. Bu çalışmalar sonucunda 24 perdeli Türk müziği
             ses sistemi oluşturulmuştur.
                Saadettin Arel Türk müziğinde kullanılan perdeleri ve donanım işaretlerini bulmuş, Türk müziği terminolojisini
             oluşturmuştur. Bestecinin eserleri şunlardır:
               •  Kuramsal Eserleri: Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri, Armoni Dersleri, Kontrpuan Dersleri, Füg Dersleri, Prozodi
                Dersleri, Türk Musikisi İleri Solfej Dersleri, Kantemiroğlu Edvarı, Türk Musikisi Kimindir?
               •  Müzik Eserleri: Besteci Batı ve Türk müziği alanlarında iki bin eser yazmıştır. 51 Mevlevi ayini, 108 durak, 87
                ilahi, 13 ney taksimi, 24 peşrev, 108 saz semaisi, 42 oyun havası, 20 dramatik saz eseri, tambur ve çello için 8
                taksim, 11 köçekçe, beste ve semai formlarında 7 sözlü eser, 51 gazel, 3 gazelli taksim, 2 marş, 104 şarkı, Batı
                müziğinin çeşitli formlarında 71 çok sesli eser.


                                                HÜSEYNİ OYUN HAVASI
                                                    DÜĞÜN EVİNDE
               Usulü: Devrituran                                                    Beste: Hüseyin Saadettin Arel

                        %
                     8  7                                            Ï  Ï                 Ï  Ï
                &   5  8  Ï   Ï    Ï Ï Ï Ï       Ï    Ï Ï Ï Ï    .  Ï      Ï  Ï  Ï    . Ï  Ï    Ï  Ï  Ï
                                   . . . .
                               .
                          .
                                                      . . .
                                                 .
                 5
                     8                j                 j   Ï  Ï
                &   5  ú        Ï    Ï   ú        Ï    Ï          Ï  Ï Ï    Ï  Ï    Ï .  Ï .  Ï Ï Ï
                                                                                               . . .

           98  TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104