Page 70 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 70

2. ÜNİTE


                  Itri (Buhurizade Mustafa Itri )

                  İstanbul’da doğmuştur (Görsel 2.38). Buhurizade’nin asıl adı Mustafa, Itri
               ise mahlasıdır. Buhur, dinî törenlerde yakılan kokulu ağaç veya tütsü anla-
               mına gelmektedir. Buhuri, güzel kokulara olan ilgisinden dolayı Itri (güzel
               koku) mahlasını almıştır.
                  Müzik alanında deha mertebesindeki ustalığı, hat sanatı, divan şiiri,
               Arapça ve Farsça hakkındaki derin bilgisinden çok iyi bir eğitim gördüğü
               anlaşılmaktadır.
                  Sultan IV. Mehmet Dönemi’nde ünü artmıştır. O dönemde Türk müziği
               her anlamda zirveye tırmanmış, müzik alanında birçok değerli usta yetişmiş-
               tir. Itri’ye çok değer veren IV. Mehmet, kendisini sık sık saraya davet etmiş,
               bestelerini bizzat onun sesinden dinlemiştir. Enderunda uzun yıllar müzik
               eğitmenliği ve hanendelik yapmıştır. Eserleri Türk müzik tarihi açısından çok
               önemlidir. Yaşadığı dönemin ötesinde bir bestecilik gücü vardır. Hiçbir bes-  Görsel 2.38: Itri (Buhurizade Mustafa Itri )
               tesinde alışılmış melodi örneklerine rastlanmamıştır. Bu büyük sanatkâr Sultan IV. Mehmet, III. Süleyman, II. Ah-
               met, II. Mustafa, II. Ahmet olmak üzere beş padişah dönemini yaşamış ve hayatı boyunca büyük değer görmüştür.
               Ortalama 1000 eserinin olduğu söylenmektedir. Eserlerinden yaklaşık 40 tanesi bugüne ulaşmıştır.
                  Bestekârlığı
                  Itri, Türk müziği içinde yetişmiş en kudretli bestekârların başında gelmektedir. Türk klasik müziği doruk nok-
               talarına onunla ulaşmıştır. Abdülkadir Merâgî ile şekillenen beste formları, Itri’nin dâhiyane buluşlarıyla erişilmesi
               güç bir kalıba dökülmüş, böylece kendisinden sonra gelen büyük bestekârların hemen hemen hepsini yüzyıllarca
               etkilemiştir.
                  Itri; makamların seyir ve hareketine olan hâkimiyeti, eşsiz ritim anlayışı, melodik cümle yapısı içinde uygula-
               mış olduğu geçki tekniği gibi özellikleriyle bulunduğu yüceliğe hakkı ile ulaşmış bir şahsiyet olmuştur.
                  Itrı’nin bugüne ulaşan eserlerinin analizi yapıldığında, sanat anlayışındaki bütünlükte dinî heyecanla din dışı
               duyguları asla birbirine karıştırmadığı dikkati çekmiştir. İlahi ve mistik ilhamları melodilerle süslemesinin yanında,
               âşıkane söylenmiş şiirlere yine âşıkane duyguların seslerle örülmüş musiki cümlelerini ustaca giydirmiştir. Döne-
               minin sanat anlayışına göre bestelemiş olduğu en ihtişamlı eserlerinin yanında hece ölçüsüyle yazdığı şiirlerini
               ezgilendirerek beste formunun ilk örneklerinden birini vermiştir.
                  Bazı eserlerinde güfte olarak kendi şiirlerini kullanmıştır. Dinî musikinin ayin, na’t, tevşih, durak, ilahi, salat, tek-
               bir gibi her formunda eser vermiştir. Bu formların dışında “Na’t-ı Mevlana”, “Kurban Bayramı Tekbiri”, “Cuma Salası”
               gibi taklidi mümkün olmayan birçok eser bestelemiştir. Bugün de tazeliğini koruyan “Kurban Bayramı Tekbiri” ile
               yalnız yaşadığı çağa değil, bugünün İslam dünyasına da damgasını vurmuştur.
                   Eserleri
                 •  On tanesi dinî olmak üzere dört saz eseri ve farklı türlerde yirmi sekiz sözlü eseri bugüne kadar gelmiştir. Din
                   dışı eserlerinin bazıları şunlardır: nühüft makamında peşrev ve saz semaisi, bestenigâr darb-ı fetih beste,
                   dügâh ağır ve yürük semailer, bayati çember beste, pençgâh makamında iki murabba, nikriz makamında
                   başka bir murabba, nim sakil neva kâr, sazkâr bar muhammes kâr, ırak ağır semai, nühüft ağır semai, hisar
                                              SALÂT-I ÜMMİYYE
                   murabba ve semai, buselik murabba, rehavi, dügâh, uşşak ve ısfahan makamlarından birer murabba, rehavi
                     Aksak Semai Evferi (Hafif)
                   ve bayati peşrevleri vb.   SALÂT-I ÜMMİYYE                                       ITRİ
                     Nim Evsat
                                                                                                    ITRİ
                     Aksak Semai Evferi (Hafif)
                 •  Din dışı eserlerinin başında gelen neva makamındaki kârı başlı başına bir sanat olayıdır. Bu eser, engin sanat
                     Aksak Semai
                     Nim Evsat
                     Aksak Semai
                     Aksak Semai
                   anlayışının eşsiz bir örneği olarak Türk klasik müzik repertuvarının başında gelmektedir.
                     Aksak Semai
                                                       SALÂT-I ÜMMİYE                      Güfte: Bilinmiyor
                        5  8               Ï   Ï  Ï        Ï  Ï  Ï        Ï   Ï Ï    Ï   Ï  Ï   Ï Ï  Ï
                                                                                                Beste: Itrı
                    &  5 5 8  Ï Ï   Ï Ï    Ï   Ï  Ï  Ï     Ï  Ï  Ï   Ï    Ï   Ï Ï    Ï   Ï  Ï   Ï Ï  Ï
                                    J J
                           J
                    &  5   Ï Ï      Ï Ï              Ï               Ï
                           J
                                    J J SAL Lİ
                           AL LÂ  HÜM ME          A LÂ    SEY Yİ Dİ NÂ   MU HAM ME Dİ NİN NE BİY YİL
                           AL LÂ  HÜM ME SAL Lİ   A LÂ    SEY Yİ Dİ NÂ   MU HAM ME Dİ NİN NE BİY YİL
                     3
                     3 5  8    Ï          Ï   Ï     Ï     Ï  Ï   . Ï  Ï  Ï Ï   Ï    . Ï  Ï     Ï
                    &  5 5 8  Ï    Ï Ï        Ï     Ï     Ï  Ï   . Ï  Ï J J         . Ï    Ï       Ï
                                                                       Ï Ï J
                    &  5   Ï   Ï   Ï Ï    Ï                            J J     Ï        Ï  Ï   Ï   Ï
                                                                               J
                           ÜM MİY Yİ  VE  A  LÂ     Â     Lİ   Hİ     VE SAH Bİ    Hİ     VE SEL LİM
                           ÜM MİY Yİ  VE  A  LÂ     Â     Lİ   Hİ     VE SAH Bİ    Hİ     VE SEL LİM
                                                                                        TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER  69
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75