Page 73 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 73

2. ÜNİTE


                Sultan III. Selim              SÛZİDİLÂRÂ BESTE

                           Kemân-ı aşkını çekmek o şûhun hayli müşkülmüş
                Müzisyen padişahlardan birisidir (Görsel 2.41). Şehzadeliği zama-
               Usül : Darbeyn
              nında müzikle ilgilenmeye başlamıştır. 1789 yılında tahta geçip yirmi       BESTE: III. SELİM
                   (Devr-i Kebir / Berefşan)
              yıl süren hükümdarlığı boyunca müziğe ve şiire karşı göstermiş oldu-
              ğu ilgi sanat adına çok önemlidir. Tamburi ve neyzendir. Türk müziğinin
              gelişmesine büyük katkıda bulunmuştur. III. Selim kendi geliştirdiği bi-
              leşik makamları Türk müziğine kazandırmıştır. Türk müziğinin bilimsel
              yönüyle yakından ilgilenmiştir. Dönemin önemli müzik adamı Hampar-
              sum Limonciyan’dan (Hamparcum Limonciyan) bir nota yazısı bulmasını
              istemiştir. Bunun üzerine Hamparsum’un bulduğu nota sistemiyle bir-
              çok önemli Türk müziği eserini unutulmaktan kurtarmıştır. 64 adet eseri
              bugüne ulaşan Sultan III. Selim, eserlerinde kendi buluşu olan suzidilara
              makamını fazlaca kullanmıştır.
                 Eserleri
               •  Çeşitli makamlarda 1 ayin, 1 durak, 1 tevşih, 2 ilahi, 29 peşrev, 29
                 saz semaisi, 1 kâr, 10 beste, 10 semai ve 20 şarkı olmak üzere toplam   Görsel 2.41: Sultan III. Selim
                 104 bestesi bugüne ulaşmıştır. Dinî ve din dışı çeşitli formdaki bu eserler, 18. yüzyılın Osmanlı-Türk müziği
                 icra ve beste anlayışını yansıtması bakımından büyük önem taşımaktadır.




                                  KEMÂN-I AŞKINI ÇEKMEK O ŞÛHUN HAYLİ MÜŞKÜLMÜŞ
                                                                                             Güfte: Bilinmiyor
               Usulü: Darbeyn
                                                                                              Beste: III. Selim
                         %
                    9  28
                                                                  Ï
                &      4 Ï      Ï  Ï   ú         Ï     Ï    ä   Ï Ï     Ï   Ï   Ï  Ï   Ï Ï    Ï  Ï   Ï

                         AH     KE              KE     MA       NI                        AŞ
                 4
                    9                             Ï    Ï       Ï       Ï    Ï     Ï  Ï  Ï  Ï Ï
                & ú           Î    Ï Ï ú                    ä       Ï                              Î
                                                                    J
                                   KI             NI           ÇEK                MEK
                 8
                    9  Ï   Ï ú          Ï 6  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  ú           Ï  Ï 6
                &                                                               Ï             Î

                      O                 ŞU          HUN                    HAY         Lİ          Lİ
                 12
                    9 Ï6  Ï Ï  Ï Ï  Ï Ï                   Ï
                &                        Ï Ï ä Ï     Ï  Ï    Ï  Ï Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï  Ï ú     Î Î

                       MÜŞ                        Kİ           Lİ  MİŞ
                  16
                    9  Ï    Ï     ú           Ï 6  Ï  Ï  Ï   Ï  Ï   Ï   Ï   Ï   Ï   Ï      Ï     Ï 6  Ï
                &                                                                      Ï

                     AH     CA                NIM            YA                            LA
                 19
                    9  Ï                   Ï   Ï  Ï 6 Ï  Ï Ï  Ï Ï
                &        Ï Ï  Ï  Ï  Ï  Ï                          Ï Ï  Ï Ï  Ï Ï   Ï  Ï  Ï  Ï  Ï Ï   Î

                                    YE LE LEL  LEL       LEL    LEL  LEL  LEL  Lİ    VAY


           72  TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER
   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78