Page 73 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 73
2. ÜNİTE
Sultan III. Selim SÛZİDİLÂRÂ BESTE
Kemân-ı aşkını çekmek o şûhun hayli müşkülmüş
Müzisyen padişahlardan birisidir (Görsel 2.41). Şehzadeliği zama-
Usül : Darbeyn
nında müzikle ilgilenmeye başlamıştır. 1789 yılında tahta geçip yirmi BESTE: III. SELİM
(Devr-i Kebir / Berefşan)
yıl süren hükümdarlığı boyunca müziğe ve şiire karşı göstermiş oldu-
ğu ilgi sanat adına çok önemlidir. Tamburi ve neyzendir. Türk müziğinin
gelişmesine büyük katkıda bulunmuştur. III. Selim kendi geliştirdiği bi-
leşik makamları Türk müziğine kazandırmıştır. Türk müziğinin bilimsel
yönüyle yakından ilgilenmiştir. Dönemin önemli müzik adamı Hampar-
sum Limonciyan’dan (Hamparcum Limonciyan) bir nota yazısı bulmasını
istemiştir. Bunun üzerine Hamparsum’un bulduğu nota sistemiyle bir-
çok önemli Türk müziği eserini unutulmaktan kurtarmıştır. 64 adet eseri
bugüne ulaşan Sultan III. Selim, eserlerinde kendi buluşu olan suzidilara
makamını fazlaca kullanmıştır.
Eserleri
• Çeşitli makamlarda 1 ayin, 1 durak, 1 tevşih, 2 ilahi, 29 peşrev, 29
saz semaisi, 1 kâr, 10 beste, 10 semai ve 20 şarkı olmak üzere toplam Görsel 2.41: Sultan III. Selim
104 bestesi bugüne ulaşmıştır. Dinî ve din dışı çeşitli formdaki bu eserler, 18. yüzyılın Osmanlı-Türk müziği
icra ve beste anlayışını yansıtması bakımından büyük önem taşımaktadır.
KEMÂN-I AŞKINI ÇEKMEK O ŞÛHUN HAYLİ MÜŞKÜLMÜŞ
Güfte: Bilinmiyor
Usulü: Darbeyn
Beste: III. Selim
%
9 28
Ï
& 4 Ï Ï Ï ú Ï Ï ä Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
AH KE KE MA NI AŞ
4
9 Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
& ú Î Ï Ï ú ä Ï Î
J
KI NI ÇEK MEK
8
9 Ï Ï ú Ï 6 Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï ú Ï Ï 6
& Ï Î
O ŞU HUN HAY Lİ Lİ
12
9 Ï6 Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï
& Ï Ï ä Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï ú Î Î
MÜŞ Kİ Lİ MİŞ
16
9 Ï Ï ú Ï 6 Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï 6 Ï
& Ï
AH CA NIM YA LA
19
9 Ï Ï Ï Ï 6 Ï Ï Ï Ï Ï
& Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Ï Î
YE LE LEL LEL LEL LEL LEL LEL Lİ VAY
72 TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER