Page 78 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 78

2. ÜNİTE



                  Batılılaşma hareketlerinin bir sonucu olarak kurulan yeni ordu için yeni bir bandoya ihtiyaç duyulmuştur. Bu
               doğrultuda 1826 yılında Batılı anlamda bir müzik kurumu olan “Mızıka-i Hümayun”,  maddi imkânları Harbiye Na-
               zırlığınca karşılanmak üzere şimdiki İstanbul Teknik Üniversitesinin Taşkışla binasında kurulmuştur (Görsel 2.45).









































               Görsel 2.45: Mızıka-i Hümayun, Taşkışla
                  Sultan II. Mahmut, Mızıka-i Hümayunu kurduğunda Fransız asıllı Moniseur Manguel’i (Mönsyur Mongel) şef
               olarak görevlendirmiştir.  1828 yılında ise dönemin tanınmış müzikçilerinden Giuseppe Donizetti’yi (Giutzeppe
               Donitzetti), “Osmanlı Mızıkaları Umum Mürebbisi” (genel müzik direktörü) olarak görevlendirilmiştir. Mızıka-i Hü-
               mayunda yapılan ilk iş, öğrencilere Batı notasını öğretmek olmuştur. Hızla kurumsallaşan Mızıka-i Hümayun, sa-
               rayda mehterhane ile karşılanan müzik gereksiniminin yerini almıştır.
                  Giuseppe Donizetti, Sultan II. Mahmut ve Sultan Abdülmecit’in padişah oldukları dönemlerde Osmanlı’nın Ba-
               tılı anlamda ilk marşları olan “Mahmudiye ve Mecidiye” marşlarını bestelemiştir. Mahmudiye Marşı 11 yıl, Mecidiye
               Marşı ise 22 yıl Osmanlı İmparatorluğu’nun millî marşı olarak çalınmıştır.
                  Giuseppe Donizetti Dönemi’nde, Mızıka-i Hümayun içe-
               risinde bandoyla çok sesli Batı müziği eserleri seslendiren
               “Saray Orkestrası” kurulmuş, kısa süre içinde konserler ver-
               meye başlamıştır. Avrupa’dan çok sayıda gelişmiş bando
               aleti ve bu aletlerin derslerini vermesi için müzisyenler ge-
               tirtilmiştir. Osmanlı’da çalgı yapımının gelişmesiyle birlikte
               orkestralarda yerli çalgılara da yer verilmeye başlanmıştır.
                  Giuseppe Donizetti’den sonra Mızıka-i Hümayunun ko-
               mutanlığına getirilen Necip Paşa, haremde II. Mahmut’un
               kızı Adile Sultan’ın gözetiminde şefleri de kız olan 80 kişilik
               kızlar bandosunu kurmuştur. Necip Paşa, Batı müziği terim-
               lerini Türkçeleştirme ve Türkçe yazılışlarının tespitiyle ilgili
               çalışmalar yapmıştır. Bugün kullanılan müzik terimlerinin bir
               kısmı Necip Paşa’nın çalışmalarının ürünüdür (Görsel 2.46).

                                                                  Görsel 2.46: Necip Paşa


                                                                                        TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER  77
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83