Page 80 - TÜRK MÜZİĞİ TARİHİ 12
P. 80
2. ÜNİTE
Osmanlı Devleti’nin Batı müziğini resmî bir müzik hâline getirme çabaları millî eğitimi de etkilemiştir. Örneğin
1899-1999 eğitim-öğretim döneminde Maarif Nezareti’ne (Millî Eğitim Bakanlığı) bağlı kız okullarında piyano eği-
timi yaygındır. Okullarda piyano öğretmenlerinin bulunması kızların eğitimine gösterilen önem açısından dikkat
çekicidir (Tablo 7).
Tablo 7: İstanbul’daki Kız Okullarının Sayısal Verileri
Okul Adı Toplam Öğretmen Piyano Öğretmeni Öğrenci
Mirgûn İnas Rüştiyesi 7 1 88
Beşiktaş İnas Rüştiyesi 7 - 122
Fındıklı İnas Rüştiyesi 6 - 172
Üsküdar İnas Rüştiyesi 6 - 122
Sultanahmet İnas 8 1 316
Rüştiyesi
Eyüp İnas Rüştiyesi 6 - 163
Molla Gürani İnas 7 - 105
Rüştiyesi
Fatih inas Rüştiyesi 8 - 216
Küçük Mustafa Paşa 8 - 300
İnas Rüştiyesi
Koca Mustafa Paşa İnas 3 - 121
Rüştiyesi
Kız Sanayi Mektebi 25 1 180
Dersaadet Kız Sanayi 20 1 156
Mektebi
Üsküdar Kız Sanayi 17 1 -
Mektebi
Darülmuallimat 26 1 560
Hamidiye Mektebi Kız 5 1 70
Kısmı
Celal Bey Mektebi 6 - 51
İstanbul’da müzik eğitimi veren sivil
kurumlardan biri de Darülaceze’dir (Gör-
sel 2.49). Sultan V. Mehmet Dönemi’nde
ilkokulu bitiren kimsesiz çocuklara mes-
lek edindirmek amacıyla Darülacezenin
içinde bir bando okulu kurulmuş, bu okul
1910-1918 yılları arasında faaliyet göster-
miştir. Buradaki müzik eğitimi için Mızı-
ka-i Hümayun öğretmenlerinden bazıları
görevlendirilerek altmış kişilik bir öğrenci
topluluğuyla müzik eğitimine başlamıştır.
Çalgılar Viyana’dan getirilmiştir. Burada
yetişen öğrencilerden oluşan bando şehir
bandosu ismiyle İstanbul’daki etkinlikler-
de görev almıştır.
Görsel 2.49: Darülaceze Mızıkası
TÜRK MÜZİĞİNDE DÖNEMLER 79